Till sidans huvudinnehåll

Har du fått faktura från miljöförvaltningen?

Du har fått en faktura från oss för att du ska betala för den tid som vi lagt på att göra tillsyn, kontroll och prövning av din verksamhet. Kostnaden varierar beroende på vilken typ av tillsyn, kontroll och prövning som behövs och vilken typ av verksamhet du bedriver.

Avgifter och taxor för miljöförvaltningens tillsyn och kontroll

Miljöförvaltningen ansvarar för att övervaka och kontrollera att företag och verksamheter i Göteborg följer de lagar och regler som finns för att skydda miljön och vår hälsa. I Sverige finansieras denna kontroll huvudsakligen genom avgifter som bestäms av lagar, förordningar och den taxa som kommunfullmäktige har fastställt.

Kostnaden för tillsyn, kontroll och prövning av en verksamhet betalas alltid av den som är verksamhetsansvarig. Miljöförvaltningens handläggning finansieras alltså i huvudsak genom avgifter. 

Under rubriken Vilken typ av tillsyn, kontroll och prövning gör vi och vad kostar det? kan du läsa om vårt arbete och olika avgifter. Om du vill läsa om de olika taxorna för miljöförvaltningen kan du gå till rubriken Taxor för miljöförvaltningen.

Vad debiteras jag för?

Miljöförvaltningen tar betalt för det arbete som vi utför om vi har stöd för det i våra taxor. Moment som kan ingå i vår tillsyn, kontroll och prövning är förberedelser, inspektion, granskning av handlingar och uppföljande arbete. Vi tar även betalt för restid till och från din verksamhet enligt vissa taxor.

Ärenden där underlagen behöver kompletteras vid ett eller flera tillfällen tar oftast längre tid och kan kosta mer om vi tar ut en avgift baserat på handläggningstiden. Viss tillsyn som miljöförvaltningen gör kvällstid eller på en helg kostar också mer.

Möjlighet till e-faktura

Om ditt företag har ett fakturahanteringssystem kan du kan välja att i stället för pappersfaktura få elektronisk faktura, en e-faktura. Läs om hur det går till på sidan E-faktura för företagare

Har ditt företag inget fakturahanteringssystem kan du i stället läsa mer om e-faktura på sidan E-faktura

Kostar det något att vända sig till miljöförvaltningen?

Det kostar inget att vända sig till miljöförvaltningen med ett klagomål eller en fråga. Det är den som får tillsyn, kontroll eller prövning som får stå för kostnaden för arbetet som vi gör.

Vilken typ av tillsyn, kontroll och prövning gör vi och vad kostar det?

Livsmedelskontroll

I Göteborg är det miljöförvaltningen som kontrollerar att livsmedelsföretagare i kommunen följer lagens regler och levererar säker mat till konsumenterna.

Livsmedelskontrollen på miljöförvaltningen gör kontroller på restauranger, caféer, food trucks, förskolor och andra ställen som serverar mat. Vi kontrollerar även grossister och andra livsmedelsföretagare och tar emot anmälningar om misstänkt matförgiftning från allmänheten.

Det är till miljöförvaltningen som man vänder sig när man ska registrera sin livsmedelsverksamhet.

Läs mer på sidorna Livsmedelskontroll och Registrera livsmedelsverksamhet

Exempel på kostnader för livsmedelskontroll

Timavgift för kontroll, prövning och registrering

Vi tar ut en timavgift för kontroll, prövning och registrering av din verksamhet, som baseras på hur lång tid vår handläggning av ditt ärende tar. Avgiften beräknas genom att den faktiskt nedlagda handläggningstiden multipliceras med timavgiften. Avgiften betalas efter utförd handläggning, vid delmoment exempelvis efter en kontroll eller när ärendet är färdighandlagt. Vi tar ut handläggningsavgift för nedlagd tid, även i de fall en prövning inte resulterar i ett positivt besked.

Ersättning för restid är inräknad i timtaxan som därför är högre jämfört med om restiden skulle betalas separat.

Här kan du läsa mer om Avgifter för livsmedelskontroll

Tillståndsenheten

Serveringstillstånd för alkohol

För att få sälja och servera alkohol behövs serveringstillstånd. Tillståndsenheten på miljöförvaltningen i Göteborg utreder och beviljar serveringstillstånd. Tillståndsenheten ansvarar även för tillsynen över de restauranger i Göteborg som fått serveringstillstånd. Det gör vi för att kontrollera att serveringen följer de lagar och riktlinjer som finns.

Läs mer på sidan Serveringstillstånd för alkohol

Försäljningstillstånd för tobak, anmälan av tobaksfria nikotinprodukter, elektroniska cigaretter samt folköl

Miljöförvaltningen utreder tillstånd för försäljning av tobak och tar emot anmälningar om försäljning av folköl, tobaksfria nikotinprodukter och e-cigaretter. För att sälja tobak krävs tillstånd. För att sälja e-cigaretter, folköl och tobaksfria nikotinprodukter krävs anmälan till kommunen.

Tillståndsenheten på miljöförvaltningen tar emot och utreder ansökningar och anmälningar och handlägger ärenden.

Mer information finns på sidorna Avgifter, tillsyn och riktlinjer för serveringstillstånd  och  Sälja e-cigaretter, folköl, tobak och tobaksfria nikotinprodukter

Exempel på kostnader för arbete enligt alkohollag och lag om tobak och liknande produkter

Fast avgift för ansökan och anmälan

Vi tar ut en fast handläggningsavgift för ansökan om serverings- och försäljningstillstånd och för olika typer av anmälan. Vi tar ut handläggningsavgift för nedlagd tid, även i de fall ansökningar eller anmälningar inte resulterar i ett positivt besked. Avgiften betalas efter att du har lämnat in en ansökan eller anmälan.

Fast och rörlig avgift för tillsyn

Verksamheter som får regelbunden tillsyn betalar en fast årlig avgift. Avgiften beräknas utifrån en schablon och betalas i förskott. Utöver fast årlig avgift tillkommer en rörlig avgift för verksamheter med serveringstillstånd till allmänheten, som är baserad på omsättning och serveringstid.

Miljötillsyn

Tillsyn över miljöfarliga verksamheter

Tillsynsarbetet omfattar många olika typer av verksamheter, till exempel småbåtshamnar, bilverkstäder, energianläggningar, fastighetsägare, sanering av förorenad mark och större infrastrukturprojekt.

Vi gör tillsynsbesök bland annat för att kontrollera hur företag arbetar med egenkontrollen och hur de följer eventuella villkor i tillstånd de fått.

I vårt arbete med tillsyn ingår också att ha aktuella register över miljöfarliga verksamheter.

Läs mer på sidan Tillsyn över miljöfarliga verksamheter

Tillsyn över bostadsmiljö och offentliga lokaler

Miljöförvaltningen arbetar med tillsyn över bostadsmiljö och offentliga lokaler, till exempel förskolor, samlingslokaler och idrottsanläggningar. Vi övervakar också att fastighetsägare till flerfamiljshus arbetar med så kallad egenkontroll för att se till att det inte uppstår problem och störningar för dem som bor i husen. I vårt tillsynsarbete ingår även frågor som rör närmiljön kring själva boendet, som nedskräpning, buller och enskilda avlopp.

Här kan du läsa mer: Tillsyn över bostadsmiljö och offentliga lokaler

Här hittar du mer information om Anmäl solarier, Anmäl lokaler för förskola, skola och fritidshemSälja receptfria läkemedel och Ansök om saneringsintyg för fartyg

Exempel på kostnader för miljötillsyn

Fast årlig avgift för tillsyn och kontroll

En del verksamheter som får regelbunden tillsyn och kontroll betalar en fast årlig avgift i förskott. Avgiften beräknas utifrån en schablon, där antal timmar som din verksamhet får för tillsyn och kontroll multipliceras med timavgiften.

Fast avgift för prövning av avloppsanordning, värmepumpsanläggning och anslutning av vattentoalett

Vi tar ut en fast avgift för viss prövning vid ansökan om tillstånd för inrättande av avloppsanordning och värmepumpsanläggning, men även för anslutning av vattentoalett till befintlig avloppsanordning. Vi tar ut avgift för nedlagd tid, även i de fall ansökningar inte resulterar i ett positivt besked. Avgiften betalas efter handlagd ansökan.

Fast handläggningsavgift för årlig granskning av köldmedierapport

Fast handläggningsavgift tar vi ut för granskning av årlig köldmedierapport och avgiften betalas efter granskning. För handläggning med anledning av brister i rapporteringen tar vi däremot ut timavgift. Avgiften beräknas då genom att den nedlagda handläggningstiden multipliceras med timavgiften.

Timavgift för tillsyn, kontroll och prövning

I de fall vi inte tar ut en fast avgift, tar vi i regel en timavgift för tillsyn, kontroll och prövning vid anmälan, ansökan om tillstånd eller dispens. Avgiften beräknas genom att den faktiskt nedlagda handläggningstiden multipliceras med timavgiften. Avgiften betalas efter utförd handläggning, exempelvis vid delmoment i handläggningen eller när ärendet är färdighandlagt.

Här kan du läsa mer om Avgifter för miljötillsyn

Taxor för miljöförvaltningen

Taxorna för miljöförvaltningen är beslutade av kommunfullmäktige i Göteborgs Stad och beskrivs i följande dokument:

Livsmedelskontroll

Göteborgs Stads taxa för verksamhet enligt livsmedels- och foderlagstiftningarna samt angränsande regelverk

Alkohol och tobak

Avgifter för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt alkohollag och lag om tobak och liknande produkter 2024

Avgifter för tillstånd och tillsyn enligt Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088)

Taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt lag om tobaksfria nikotinprodukter

Miljötillsyn

Taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel

Göteborgs Stads taxa enligt marknadskontrollförordningen

Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken

Taxa för Miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt lagen om skydd mot internationella hot mot människors hälsa

Taxa för verksamhet enligt lagen om sprängämnesprekursorer

Taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen

Göteborgs Stads taxa för verksamhet enligt lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg

Överklaga

Du har rätt att överklaga ett beslut om avgift. Du skickar alltid ditt överklagande till miljöförvaltningen som ser över beslutet igen. Därefter skickar miljöförvaltningen överklagandet till rätt överprövandeinstans enligt taxa som gäller för avgiftsbeslutet. Det kostar ingenting att överklaga.

Senast tre veckor efter att du tog emot fakturan måste vi ha fått ditt överklagande med dessa uppgifter:

  1. Företagets namn alternativt ditt namn, postadress och telefonnummer,
  2. Fakturanummer (se högst upp till höger på fakturan),
  3. På vilket sätt du vill att beslutet ska ändras,
  4. Varför du vill att beslutet ska ändras.

Skicka överklagandet till Miljöförvaltningen, Box 7012, 402 31 Göteborg eller via e-post till miljoforvaltningen@miljo.goteborg.se

Du kan också lämna in det på vår besöksadress Karl Johansgatan 23 i Majorna.

Överklagandet tas emot av miljöförvaltningen som ser över beslutet igen. Därefter skickas överklagandet vidare till rätt instans för prövning.

Vänta med att betala om du överklagar avgiften

Om du överklagar avgiften stoppar vi fakturan. Vänta därför med att betala tills ditt överklagande prövats. Leder överklagan till ändrat belopp skickar vi en ny faktura. Får du avslag på din överklagan får du en kopia på fakturan med ett nytt betalningsdatum.

Kontakta miljöförvaltningen

Har du synpunkter eller frågor om våra taxor och avgifter så kan du kontakta miljöförvaltningen.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Karl Johansgatan 23

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.92664117990286,57.69694913471715] }, "properties":{ "title":"Miljöförvaltningen", "content":"Karl Johansgatan 23" } }]

Postadress

Box 7012
402 31 Göteborg

${loading}