Till sidans huvudinnehåll

Budget och årsrapport för Inköp och upphandlingsnämnden


Budget 2024

Budgeten lyfter fram de mål och uppdrag som är särskilt prioriterade under budgetåret. Den ligger till grund för nämndens verksamhetsplan som tillsammans med grunduppdraget styr förvaltningens arbete under året.

Budget 2024

Verksamhetsplan 2024

Verksamhetsplanen anger hur förvaltningen planerar att genomföra de mål som nämnden satt upp under året. Målen ska med andra ord omsättas i konkreta åtgärder.

Under 2024 ska inköps- och upphandlingsförvaltningen bland annat fortsätta med att utveckla den så kallade inköpsmognaden i Göteborgs Stad. Förvaltningar och bolag ska bli bättre på att göra inköp genom hela inköpsprocessen. Det görs genom flera åtgärder. Bland annat genom att arbeta med att utveckla fler tjänster inom inköp, såväl digitala som exempelvis konsulttjänster.

En stor fråga under 2024 är att utveckla arbetet med sund konkurrens inom inköp. Arbetet innebär bland annat att fortsätta göra kontroller av leverantörer, både genom stöd till andra organisationer inom Göteborgs Stad och genom arbetsplatskontroller. I förlängningen är dessa kontroller kopplade till hur staden motverkar arbetslivskriminalitet och välfärdsbrott.

Verksamhetsplan 2024

Årsrapport 2023

De uppdrag som riktats till förvaltningen för år 2023 är till största delen omhändertagna och har bedömts kunna avslutas. De två uppdrag som återstår att genomföra handlar om att ställa krav på arbetsvillkor motsvarande fullvärdiga svenska kollektivavtal och meddelarfrihet vid samtliga upphandlingar.

Resultatet för 2023 landade på ett överskott om 11 miljoner kronor. Två utvecklingsuppdrag som varit framträdande utifrån utveckling och angelägenhet under år 2023 är dels stadens kontrollarbete mot leverantörer i riskbranscher och dels förvaltningens arbete med försörjningsrisker och beredskap.

Vad gäller kontroll av leverantörer i riskbranscher har förvaltningen påbörjat ett utvecklingsarbete med gemensamma kontroller i staden. Arbetet är i drift och en stor mängd kontroller har genomförts.

Kring försörjningsrisker och beredskap pågår ett utvecklingsarbete såväl internt på förvaltningen som tillsammans med stadens förvaltningar och bolag. Det handlar om att hitta arbetsformer för ett proaktivt agerande samt att organisera för att snabbt kunna agera på det som inte går att planera för.

Årsrapporten för 2023

Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Magasinsgatan 18A

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.962572714466754,57.70361009363404] }, "properties":{ "title":"Inköps- och upphandlingsförvaltningen", "content":"Magasinsgatan 18A" } }]

Postadress

Box 1111
405 23 Göteborg

${loading}