Till sidans huvudinnehåll
Karta över centrum med skolorna Landala-, Guldhed-, och Mossebergsskolan markerade

Utredning Askimsområdet

Antalet elever i Göteborg minskar och därför ser grundskoleförvaltningen över skolstrukturen så att skolorna får så goda förutsättningar som möjligt. Ett av områdena som ses över är Askimsområdet och skolenheterna Trollängsskolan F-6 och Sisjöskolan F-3.

I Göteborg har vi för många skolplatser

Just nu föds det historiskt få barn i Sverige och det får konsekvenser för våra skolor. I Göteborg minskade antalet elever i grundskolan med 700 under 2024, och prognoserna visar att minskningen kommer att fortsätta. För att kunna fortsätta erbjuda en skola med hög kvalitet behöver vi tänka om. Det handlar om att ta ansvar för både dagens och morgondagens elever.

Inför läsår 2025/2026 minskade vi kapaciteten i Göteborgs Stads kommunala grundskolor med cirka 30 klasser​. På fyra skolor placerades inte elever i förskoleklass alls.

Till hösten har vi 420 fler skolplatser än antal elever i Askimsområdet

Till hösten har vi cirka 420 fler skolplatser i Askims än antal elever på skolorna i området. Befolkningsprognoserna har tidigare visat på en ökning av elevunderlag, men den nya prognosen pekar snarare på att det kommer vara stabilt de kommande åtta åren. Både Trollängsskolan och Sisjöskolans lokaler är i behov av omfattande renovering, samtidigt som det finns stor överkapacitet i området. Grundskoleförvaltningen ser därför över skolstrukturen i området för att bättre anpassa skolplatserna utifrån elevunderlaget.

Så skapar vi en hållbar skolstruktur

Vi i Göteborgs grundskoleförvaltning arbetar för att skapa en hållbar skolorganisation i Göteborg på uppdrag av politikerna i grundskolenämnden. En skolorganisation är en beskrivning av vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. För att skapa en bra skolorganisation planerar vi noga var skolor ska ligga, hur många platser som behövs och hur stora skolorna ska vara. I det arbetet behöver vi ta hänsyn till fler olika delar, så som elevernas behov och antal elever i området.

Läs mer om förändringar i skolorganisationen och hur det går till:

Så skapar vi en hållbar skolstruktur

  1. 18 mars 2025

    Start utredning

    Grundskoleförvaltningen presenterar områden som ska utredas för politikerna i Grundskolenämnden. Ett av områdena som ses över är Askimsområdet och skolenheterna Trollängsskolan F-6 och Sisjöskolan F-3.

  2. 20 maj 2025

    Information om utredning till brukarråden

    Information om utredning av skolstrukturen i Askimsområdet och inbjudan till träff för brukarråden i området.

  3. 11 juni 2025

    Träff för brukarråden

    Brukarrådens representanter från Trollängsskolan och Sisjöskolan är välkomna till Askimsskolan för ett möte om skolstrukturen i området.

    Befolkningen i Göteborg minskar och därför ser grundskoleförvaltningen över skolstrukturen så att skolorna får så goda förutsättningar som möjligt. Två skolor som ses över är Trollängsskolan och Sisjöskolan i Askimsområdet .

    Vid detta tillfälle får du information om elevutvecklingen och den långsiktiga planeringen för grundskola i området. Du får också information om en påbörjad utredning inför läsåret 26/27, att förändra skolstrukturen i området.

    Du får möjlighet att ställa frågor och ge synpunkter till utredningen innan beslut. Medverkar gör medarbetare från grundskoleförvaltningen och politiker från grundskolenämnden.

  4. 12 juni 2025

    Summering av träff till vårdnadshavare i V-klass


    Sammanfattning av träff med brukarråden på Sisjöskolan och Trollängsskolan

    Det finns cirka 420 fler skolplatser än elever i Askimsområdet, och befolkningsprognoser visar på stabilt eller något sjunkande elevunderlag de närmaste åtta åren. En utredning om skolstrukturen startas med fokus på Trollängsskolan och Sisjöskolan, vars lokaler behöver renoveras, för att skapa en mer bärkraftig skolorganisation.

    Synpunkter från vårdnadshavare

    • Mycket nöjda med Sisjöskolan och Trollängsskolan vad gäller kvalitet, trygghet och närhet.
    • Vill bevara fungerande skolor och inte göra förändringar där det inte finns problem.
    • Viktigt att beakta närhetsprincipen och trygg skolväg, utan att barn behöver skjutsas.
    • Oro för att nedläggningar påverkar lokalsamhället negativt – sammanhållning, trygghet och kulturellt värde.
    • Nedstängning upplevs som en snabb och ingripande åtgärd utan långsiktigt perspektiv.
    • Risk med att barn från samma familj behöver gå på flera olika skolor, vilket komplicerar vardagen.
    • Förvaltningen måste erbjuda attraktiva kommunala skolor.
    • Föreslår alternativa lösningar som samnyttjande av tomma lokaler, resursskola eller förskoleverksamhet.
    • Vill att hela klasser och deras lärare flyttas tillsammans vid eventuella förändringar för trygghetens skull.
    • Om nedläggning skulle bli aktuellt önskas en snabb process.
    • Betonar vikten av god tid mellan beslut och genomförande för att kunna planera övergången väl och möjliggöra att önska skola.
    • Vill ha bättre information, även till vårdnadshavare till kommande förskoleklassbarn som inte nås via Vklass.
    • Förväntar sig återkommande dialog och möjlighet att lämna synpunkter under processen.

    Nästa steg
    Utredningen fortsätter med ambitionen att skapa en flexibel och hållbar skolorganisation. Medskick från vårdnadshavarna är en del av underlaget som utredningen baseras på.


    Lämna medskick och synpunkter till arbetet med hållbar skolstruktur i Göteborg

  5. HT 2025

    Dialog med elever

    Under höstterminen 2025 har vi samtal med eleverna på Trollängsskolan och Sisjöskolan. Vi tar reda på hur olika förändringar påverkar elevernas skolgång och välbefinnande. Samtalen med eleverna är en del av underlaget till utredningen.

  6. Juni-oktober 2025

    Utredningstid

    I vår utredning undersöker vi hur en förändring kan påverka eleverna, både på kort och lång sikt, genom att lyssna på synpunkter från elever, vårdnadshavare och medarbetare. All insamlad fakta och alla synpunkter beaktas och vägs in i vår analys för att hitta den bästa riktningen för hur vi ska gå vidare. Vi genomför också en konsekvensbedömning för att noggrant undersöka vad varje förslag skulle innebära för elever, personal och skolans verksamhet. Målet är att ge alla elever en utbildning av högsta kvalitet och använda skolans resurser på bästa sätt. När utredningen är klar lämnar grundskoleförvaltningen ett förslag till politikerna i grundskolenämnden, som sedan tar det slutliga beslutet.

  7. November 2025

    Politikerna i grundskolenämnden fattar beslut

    De slutgiltiga förslagen väntas lyftas på grundskolenämndens sammanträde i november.

  8. November 2025

    Information om beslut till vårdnadshavare i V-klass

    Information om Grundskolenämndens beslut och vad det innebär för Askimsområdet och skolenheterna där; Trollängsskolan och Sisjöskolan.

  9. HT 2026/VT 2027

    Genomföra förändringen enligt beslut

    Om politikerna i grundskolenämnden tar beslut som innebär en förändring i skolorganisationen är det vi på grundskoleförvaltningen som sedan genomför själva förändringen.

Frågor och svar

Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet

Har du frågor kan du kontakta oss.

Skolkapacitet i grundskoleförvaltningen

Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.
${loading}