Utredning Kortedalaområdet
I Göteborg har vi för många skolplatser
Just nu föds det historiskt få barn i Sverige och det får konsekvenser för våra skolor. I Göteborg minskade antalet elever i grundskolan med 700 under 2024, och prognoserna visar att minskningen kommer att fortsätta. För att kunna fortsätta erbjuda en skola med hög kvalitet behöver vi tänka om. Det handlar om att ta ansvar för både dagens och morgondagens elever.
Inför läsår 2025/2026 minskade vi kapaciteten i Göteborgs Stads kommunala grundskolor med cirka 30 klasser. På fyra skolor placerades inte elever i förskoleklass alls.
Till hösten har vi 700 fler skolplatser än antal elever i Kortedalaområdet
Till hösten har vi cirka 700 fler skolplatser i Kortedala än antal barn på skolorna i området. Grundskoleförvaltningen ser därför över skolstrukturen i området för att bättre anpassa skolplatserna utifrån elevunderlaget.
Så skapar vi en hållbar skolstruktur
Vi i Göteborgs grundskoleförvaltning arbetar för att skapa en hållbar skolorganisation i Göteborg på uppdrag av politikerna i grundskolenämnden. En skolorganisation är en beskrivning av vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. För att skapa en bra skolorganisation planerar vi noga var skolor ska ligga, hur många platser som behövs och hur stora skolorna ska vara. I det arbetet behöver vi ta hänsyn till fler olika delar, så som elevernas behov och antal elever i området.
Läs mer om förändringar i skolorganisationen och hur det går till:
-
18 mars 2025
Start utredning
Grundskoleförvaltningen presenterar områden som ska utredas för politikerna i Grundskolenämnden. Ett av områdena är Kortedala och skolenheterna där; Talldungeskolan F-3, Ramsdalsskolan F-3, Utmarksskolan 4-9 och Gärdsåsskolan 4-9.
-
Vecka 20 2025
Information om utredning till vårdnadshavare i V-klass
Information om utredning av skolstrukturen i Kortedalaområdet till vårdnadshavare med barn på Talldungeskolan, Ramsdalsskolan, Utmarksskolan och Gärdsåsskolan.
Ett antal vårdnadshavare bjuds in till ett möte om skolstrukturen området. För att få en bra representation slumpades inbjudan ut till en vårdnadshavare per klass på de fyra skolorna i området.
-
2 juni 2025
Träff för vårdnadshavare
Ett antal vårdnadshavare med barn på grundskola i Kortedalaområdet är inbjudna till Gärdsåsskolan för ett möte om skolstrukturen området. För att få en bra representation slumpades inbjudan ut till en vårdnadshavare per klass på de fyra skolorna i området.
Befolkningen i Göteborg minskar och därför ser grundskoleförvaltningen över skolstrukturen så att skolorna får så goda förutsättningar som möjligt. Ett av områdena som ses över är Kortedala och skolenheterna där; Talldungeskolan F-3, Ramsdalsskolan F-3, Utmarksskolan 4-9 och Gärdsåsskolan 4-9.
Vid detta tillfälle får du som vårdnadshavarerepresentant information om elevutvecklingen och den långsiktiga planeringen för grundskola i området. Du får också information om en påbörjad utredning inför läsåret 26/27, att förändra skolstrukturen i området under de närmsta fem åren.
Du som vårdnadshavarerepresentant får även möjlighet att ställa frågor och ge synpunkter till utredningen innan beslut. Medverkar gör medarbetare från grundskoleförvaltningen och politiker från grundskolenämnden.
-
3 juni 2025
Summering av träff till vårdnadshavare i V-klass
Efter träffen får du som är vårdnadshavare med barn på grundskola i Kortedalaområdet en summering av mötet. För dig som inte var med på mötet finns det möjlighet att skicka in dina synpunkter via ett formulär. Dina synpunkter blir en del av underlaget till utredningen.
Formuläret är nu stängt och utredning påbörjad. Vi tackar för dina synpunkter och engagemang. Nedan kan du läsa en sammanfattning av de synpunkter vi fått in.
Kort sammanfattning av träff för vårdnadshavare om påbörjad utredning av skolstrukturen i Kortedala
Den 2 juni 2025 hölls en träff för slumpmässigt utvalda vårdnadshavare till elever på skolorna i Kortedalaområdet; Gärdsåsskolan, Utmarksskolan, Talldungeskolan och Ramsdalsskolan. Totalt deltog fem vårdnadshavare och representanter från grundskoleförvaltningen och grundskolenämnden. Syftet med mötet var att informera om den påbörjade utredningen kring skolområdets framtid och att ge vårdnadshavarna möjlighet att ställa frågor och lämna synpunkter.
Bakgrund
Grundskoleförvaltningen har påbörjat en utredning om skolstrukturen i Kortedalaområdet. Anledningen är att det finns ett stort antal tomma skolplatser, vilket inte är hållbart i längden. Förändringar kan bli aktuella för att bättre anpassa skolstrukturen utifrån elevunderlaget.
Om utredningen
Utredningen handlar om hur skolorna kan organiseras för att möta det minskande elevantalet. Föräldrar bjöds in till dialog och fick möjlighet att ställa frågor och resonera kring möjliga lösningar.
Synpunkter från vårdnadshavare
-
Det är viktigt att kvaliteten i undervisningen bibehålls, oavsett förändring.
-
Många vill se tydligare stadieindelning, exempelvis att yngre och äldre elever inte blandas på samma skola.
-
Trygghet är avgörande – att få byta skola tillsammans med sin klass och lärare skapar kontinuitet.
-
Förslag lyftes om att slå ihop skolor eller omfördela elever för att bättre använda lokalerna.
-
Upplevelse av att det finns en falsk bild av Kortedala och skolorna i området, att de skulle vara dåliga men vårdnadshavarnas erfarenheter är goda.
-
Önskemål om bättre samarbete mellan skolor, mer marknadsföring av verksamheter (till exempel musikklasser), och att Kulturskolan får större plats i elevernas vardag.
-
Flera föräldrar uttryckte att de är nöjda med sina barns nuvarande skola men har förståelse för behovet av förändring – om den görs varsamt.
Nästa steg
Utredningsarbetet fortsätter under året. Vårdnadshavarnas synpunkter är ett perspektiv bland andra som kommer lyftas i utredningen. Målet är att skapa en hållbar skolstruktur i området.
-
-
Höstterminen 2025
Samtal med elever
Under höstterminen 2025 har vi samtal med eleverna på Talldungeskolan, Utmarksskolan, Ramsdalsskolan och Gärdsåsskolan. Vi tar reda på hur olika förändringar påverkar elevernas skolgång och välbefinnande. Samtalen med eleverna är en del av underlaget till utredningen.
-
September 2025
Förvaltningen tar inte emot fler inspel
Grundskoleförvaltningen har tagit emot synpunkter och medskick från vårdnadshavare, medarbetare och elever som kommer beaktas i utredningen. Förvaltningen tar inte emot fler inspel, utan nu pågår bearbetning av alla underlag och skrivande. Beslut fattas i grundskolenämnden i november 2025.
Har du frågor?
Skicka ett mail till skolkapacitet@grundskola.goteborg.se.
-
Juni-oktober 2025
Utredningstid
I vår utredning undersöker vi hur en förändring kan påverka eleverna, både på kort och lång sikt, genom att lyssna på synpunkter från elever, vårdnadshavare och medarbetare. All insamlad fakta och alla synpunkter beaktas och vägs in i vår analys för att hitta den bästa riktningen för hur vi ska gå vidare.
Vi genomför också en konsekvensbedömning för att noggrant undersöka vad varje förslag skulle innebära för elever, personal och skolans verksamhet. Målet är att ge alla elever en utbildning av högsta kvalitet och använda skolans resurser på bästa sätt.
Förvaltningens förslag till förändring
Utredningarna är gjorda och håller på att sammanställas. Grundskoleförvaltningen har föreslagit följande förändringar till grundskolenämnden:
- Att Talldungeskolan F-3 läggs ner. Eleverna erbjuds skolplacering på Utmarksskolan i samband med nedläggningen.
- Att Utmarksskolan 4-9 ändras till Utmarksskolan F-6. Eleverna i högstadiet erbjuds skolplacering på Gärdsåsskolan 4-9 i samband med enhetsförändringen.
Ramsdalsskolan och Gärdsåsskolan kommer utredas vidare för att undersöka möjligheten att i framtiden flytta Ramsdalsskolans verksamhet till Gärdsåsskolan, och att skolan då blir en F-9 skola. Den fortsatta utredningen väntas pågå fram till sommaren 2026 och eventuella ändringar kan ske tidigast läsår 27/28.
Bakgrund
Förslaget grundar sig i att skolområdet idag har en stor överkapacitet – skolorna har cirka 1 000 elever men kapacitet för minst 1 700. Samtidigt visar prognoser att elevantalet kommer att minska ytterligare. Denna överkapacitet gör det svårt att bedriva verksamheten effektivt och innebär att en stor del av resurserna läggs på tomma lokaler i stället för på elevernas lärande. Genom att samla verksamheten på färre enheter, i lokaler med bäst teknisk status (främst Gärdsåsskolan och Utmarksskolan), kan mer resurser gå till eleverna och högre kvalitet uppnås. En starkare organisation underlättar bland annat arbetet med att säkra behörig personal för alla ämnen på högstadiet.
De viktigaste förändringarna
De centrala punkterna i förslaget är:
-
Talldungeskolan (F-3) föreslås läggas ner. Eleverna erbjuds plats på närliggande Utmarksskolan. Då skolorna ligger nära varandra bedöms konsekvensen för de yngsta elevernas resväg som marginell. Utgångspunkten är att hela Talldungeskolans verksamhet, inklusive etablerade personalgrupper, kan flytta så intakt som möjligt till Utmarksskolan för att skapa kontinuitet.
-
Utmarksskolan omvandlas till en skola för de yngre åldrarna (F-6).
-
Högstadiet (årskurs 7-9) inklusive musikklasser på Utmarksskolan flyttas till Gärdsåsskolan (4-9), som därmed samlar all högstadieverksamhet.
Ramsdalsskolan och Gärdsåsskolan behåller i nuläget sin årskursstruktur, men kommer att utredas vidare för eventuella förändringar på sikt.
Trygghet och barnens bästa i fokus
Förvaltningen har särskilt beaktat oro kring trygghet och skolbyten.
-
Genom att flytta högstadiet från Utmarksskolan säkerställs en separation av de yngre eleverna (F-6) från högstadieverksamheten, vilket möter önskemål som kommit in från flera vårdnadshavare.
-
Förvaltningens bedömning är att förändringen på sikt kommer att leda till en mer kvalitativ skolgång och ökad tillgång till resurser.
Beslut väntas tas i grundskolenämnden 18 november.
-
November 2025
Politikerna i grundskolenämnden fattar beslut
De slutgiltiga förslagen väntas lyftas på grundskolenämndens sammanträde i november.
-
November 2025
Information om beslut till vårdnadshavare i V-klass
Information om Grundskolenämndens beslut och vad det innebär för Kortedalaområdet och skolenheterna där; Talldungeskolan F-3, Ramsdalsskolan F-3, Utmarksskolan 4-9 och Gärdsåsskolan 4-9.
-
HT 2027/VT 2028
Genomföra förändringen enligt beslut
Om politikerna i grundskolenämnden tar beslut som innebär en förändring i skolorganisationen är det vi på grundskoleförvaltningen som sedan genomför själva förändringen.
Frågor och svar
-
Utmarksskolan har fått meddelande i Vklass om att statsbidrag dragits in, detta innebar att ett antal tjänster drogs ned. Har det påverkat situationen idag?
Det stämmer, skolledningen fick med kort varsel, besked om indraget statsbidrag. Vilket gjorde att de var tvungna att ställa om väldigt fort. Men det har ingen inverkan på den nu påbörjade utredningen av skolstrukturen i skolområdet.
-
Finns det planer på en gymnasieskola i området?
Nej det finns inte planer på det vad grundskoleförvaltningen vet.
-
Finns planer på att starta vuxenutbildning i området?
Nej inte vad grundskoleförvaltningen vet.
-
Kan det inte finnas tydligare skolspår - alltså att det finns en tilltänkt fortsättning mellan årskurser/skolor?
Rent juridiskt får grundskoleförvaltningen inte skapa skolspår då det medför att förvaltningen måste kunna garantera platser, vilket det fria skolvalet och regelverket för skolplacering inte möjliggör. Grundskoleförvaltningen ser också vinster med tydligare skolspår då det hade underlättat planeringen. Inom ett skolområde så finns det ofta mer eller mindre uttalade skolspår.
-
Kan man ha årskurs 4–9 på en skola och sprida ut F-3 på övriga?
Inriktningen som grundskolenämnden fattat beslut om är att de kommunala grundskolorna i Göteborg ska organiseras i F-6-enheter och 7–9-enheter. En 7–9 skola behöver ha mer än 2–3 paralleller och helst 5–6 paralleller för att bli bärkraftig.
Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet
Har du frågor kan du kontakta oss.