Utredning Guldhedsområdet
I Göteborg har vi för många skolplatser
Just nu föds det historiskt få barn i Sverige och det får konsekvenser för våra skolor. I Göteborg minskade antalet elever i grundskolan med 700 under 2024, och prognoserna visar att minskningen kommer att fortsätta. För att kunna fortsätta erbjuda en skola med hög kvalitet behöver vi tänka om. Det handlar om att ta ansvar för både dagens och morgondagens elever.
Inför läsår 2025/2026 minskade vi kapaciteten i Göteborgs Stads kommunala grundskolor med cirka 30 klasser. På fyra skolor placerades inte elever i förskoleklass alls. En av skolorna var Guldhedsskolan.
Till hösten har vi 150 fler skolplatser än antal elever i Guldhedsområdet
Till höstterminen 2025 finns det omkring 150 fler skolplatser än elever i Guldhedsområdet. Samtidigt ser vi att antalet barn som ska börja i förskoleklass förväntas vara fortsatt lågt under de kommande åren. Totalt bedömer vi att det endast behövs plats för cirka två paralleller i förskoleklass i hela området.
Guldhedsskolans lokaler har dessutom ett stort behov av renovering. Därför utreder grundskoleförvaltningen hur vi på bästa sätt kan organisera verksamheten under byggtiden och anpassa verksamheten för framtida skolstruktur.
Så skapar vi en hållbar skolstruktur
Vi i Göteborgs grundskoleförvaltning arbetar för att skapa en hållbar skolorganisation i Göteborg på uppdrag av politikerna i grundskolenämnden. En skolorganisation är en beskrivning av vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. För att skapa en bra skolorganisation planerar vi noga var skolor ska ligga, hur många platser som behövs och hur stora skolorna ska vara. I det arbetet behöver vi ta hänsyn till fler olika delar, så som elevernas behov och antal elever i området.
Läs mer om förändringar i skolorganisationen och hur det går till:
-
18 mars 2025
Start utredning
Grundskoleförvaltningen presenterar områden som ska utredas för politikerna i Grundskolenämnden. Ett av områdena är Guldheden och skolenheterna där; Guldhedsskolan F-9, Mossebergsskolan F-2 och Landalaskolan 1-6 anpassad grundskola.
-
20 maj 2025
Information om utredning till vårdnadshavare i V-klass
Information om utredning av skolstrukturen i Guldhedenområdet och inbjudan till träff för vårdnadshavare.
-
4 juni 2025
Träff för vårdnadshavare
Du som är vårdnadshavare med barn på grundskola i Guldhedsområdet är välkommen till Guldhedsskolan för ett möte om skolstrukturen i ditt område.
Befolkningen i Göteborg minskar och därför ser grundskoleförvaltningen över skolstrukturen så att skolorna får så goda förutsättningar som möjligt. Ett av områdena som ses över är Guldheden och skolenheterna där; Guldhedsskolan F-9, Mossebergsskolan F-2 och Landalaskolan 1-6 anpassad grundskola.
Vid detta tillfälle får du information om elevutvecklingen och den långsiktiga planeringen för grundskola i området. Du får också information om en påbörjad utredning inför läsåret 26/27, att förändra skolstrukturen i området under de närmsta fem åren.
Du som vårdnadshavare får möjlighet att ställa frågor och ge synpunkter till utredningen innan beslut. Medverkar gör medarbetare från grundskoleförvaltningen och politiker från grundskolenämnden.
Datum: 4 juni, 18.00-20.00
Plats: Guldhedsskolans matsal, Doktor Heymans gata 1A -
Juni 2025
Summering av träff till vårdnadshavare i V-klass
Efter träffen får du som är vårdnadshavare med barn på grundskola i Guldhedsområdet en summering av mötet. För dig som inte kunde vara med på mötet, eller vill skicka in fler synpunkter, kommer det finnas möjlighet att skicka in dina synpunkter via ett formulär. Dina synpunkter blir en del av underlaget till utredningen.
Kort sammanfattning av träff för vårdnadshavare om påbörjad utredning av skolstrukturen i Guldhedsområdet
Den 4 juni 2025 hölls en träff för vårdnadshavare till elever på Guldhedsskolan och Mossebergsskolan. Totalt deltog 28 vårdnadshavare och representanter från grundskoleförvaltningen och grundskolenämnden. Syftet med mötet var att informera om den påbörjade utredningen kring skolområdets framtid och att ge vårdnadshavarna möjlighet att ställa frågor och lämna synpunkter.
Bakgrund
Grundskoleförvaltningen har påbörjat en utredning om skolstrukturen i Guldhedsområdet, på både kort och lång sikt. Inriktningen är att Guldhedsskolan på sikt blir en 7–9-skola med anpassad grundskola, medan F–6-verksamheten samlas i en ny skola. Befolkningsunderlaget i området minskar och Guldhedsskolan står inför renovering, därför behöver också skolorna Mossebergsskolan och Guldhedsskolan omorganiseras inför nästa läsår 2026/2027.
Träff för vårdnadshavare med fokus på det korta perspektivet
Efter information om utredningen följde ett samtal där vårdnadshavarna fick lämna medskick till utredningen och ta ställning till för och nackdelar med alternativen;
Två huvudsakliga alternativ diskuterades gällande organiseringen under renoveringen:
-
Fortsatt stopp för intag till förskoleklass på Guldhedsskolan och koncentration till Mossebergsskolan.
-
En klass på respektive skola (Guldhedsskolan och Mossebergsskolan).
Utredningen omfattar även lokalbehov, elevprognoser och hur undervisningen bäst organiseras under och efter renovering.
Synpunkter från vårdnadshavare
- Starkt stöd för alternativ 1: samla eleverna på Mossebergsskolan.
- Mossebergsskolans utemiljö anses mycket bättre för yngre barn.
- Färre elever på Guldhedsskolan underlättar renoveringen.
- Positivt med samlade lärarresurser och bättre för elevsociala relationer.
- Önskan om att syskonförtur till Mossebergsskolan tillämpas.
- Förslag: undersöka samnyttjande av förskolelokaler, flytta även årskurs 1 till Mossebergsskolan.
- Viss oro för att "tömma" Guldhedsskolan helt – skolan får inte tappa attraktionskraft.
- Långsiktiga beslut bör komma snabbt och vara transparenta.
- Kritik mot elevpengssystemet och oro för renoveringsperiodens påverkan på trygghet.
- Önskan om fortsatt lärarkontinuitet mellan skolorna.
Nästa steg
Utredningsarbetet fortsätter under året. Vårdnadshavarnas synpunkter är ett perspektiv bland andra som kommer lyftas i utredningen. Målet är att skapa en hållbar skolstruktur i området.
Lämna medskick och synpunkter till arbetet med hållbar skolstruktur i Göteborg
-
-
Augusti 2025
Elevråd
Under augusti månad har vi samtal med eleverna på Guldhedsskolan och Mossebergsskolan. Vi tar reda på hur olika förändringar påverkar elevernas skolgång och välbefinnande. Samtalen med eleverna är en del av underlaget till utredningen.
-
Juni-oktober 2025
Utredningstid
I vår utredning undersöker vi hur en förändring kan påverka eleverna, både på kort och lång sikt, genom att lyssna på synpunkter från elever, vårdnadshavare och medarbetare. All insamlad fakta och alla synpunkter beaktas och vägs in i vår analys för att hitta den bästa riktningen för hur vi ska gå vidare.
Vi genomför också en konsekvensbedömning för att noggrant undersöka vad varje förslag skulle innebära för elever, personal och skolans verksamhet. Målet är att ge alla elever en utbildning av högsta kvalitet och använda skolans resurser på bästa sätt.
När utredningen är klar lämnar grundskoleförvaltningen ett förslag till politikerna i grundskolenämnden, som sedan tar det slutliga beslutet.
-
November 2025
Politikerna i grundskolenämnden fattar beslut
De slutgiltiga förslagen väntas lyftas på grundskolenämndens sammanträde i november.
-
November 2025
Information om beslut till vårdnadshavare i V-klass
Information om Grundskolenämndens beslut och vad det innebär för Guldhedsområdet och skolenheterna där; Guldhedsskolan, Mossebergsskolan och Landalaskolan.
-
HT 2025/VT 2026
Genomföra förändringen enligt beslut
Om politikerna i grundskolenämnden tar beslut som innebär en förändring i skolorganisationen är det vi på grundskoleförvaltningen som sedan genomför själva förändringen.
Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet
Har du frågor kan du kontakta oss.