Till sidans huvudinnehåll
En lärare står vid tavlan och pekar på en en av eleverna som räcker upp handen. Man ser elevens hand bakifrån i bild.

Så planerar och genomför vi en utredning om hållbar skolstruktur

Vi i Göteborgs grundskoleförvaltning arbetar för att skapa en hållbar skolorganisation i Göteborg på uppdrag av politikerna i grundskolenämnden. En skolorganisation är en beskrivning av vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. För att skapa en bra skolorganisation planerar vi noga var skolor ska ligga, hur många platser som behövs och hur stora skolorna ska vara. I det arbetet behöver vi ta hänsyn till fler olika delar, så som elevernas behov och antal elever i området.

Skolorganisationen i Göteborgs Stad ser olika ut i olika områden. Det beror på att områdena i Göteborg har olika förutsättningar. När vi planerar skolorganisationen i ett område måste vi ta hänsyn till vilket skick skollokalerna är i, hur gator och bostäder är planerade, ekonomi samt hur många elever som bor i området.

Antal elever

Vi planerar för framtidens skolor utifrån befolkningsprognoser och förändringar i samhället, som bland annat visar:

  • Hur många barn som föds i Göteborg – befolkningsprognosen visar att antal barn som föds både i Göteborg och i Sverige minskar.
  • Hur många människor som flyttar till och från Göteborg.
  • Hur migration och konjunktur ser ut.
  • Hur elevers behov ser ut – Göteborgs Stads elevprognoser visar att behovet av anpassad grundskola och andra insatser om extra stöd ökar.  

Om antalet elever i ett skolområde minskar kraftigt kan vi till exempel behöva göra följande förändringar i skolorganisationen: 

  • slå ihop klasser på en skola.
  • sluta ta emot nya elever till en eller flera skolor.
  • stänga en eller flera skolor.
  • pausa eller avbryta planerade projekt för skolans lokaler.

Ekonomi

För varje elev får skolan en så kallad elevpeng. Rektor på skolan använder elevpengen som en del i skolans budget. När antalet elever minskar får skolan alltså en mindre budget. Elevpengen är baserad på Göteborgs Stads elevprognoser och vår resursfördelningsmodell.

Resursfördelning i grundskoleförvaltningen - Göteborgs Stad

Skollokaler och byggprojekt

Vi samarbetar med andra förvaltningar i Göteborgs Stad för att planera och anpassa skolornas lokaler utifrån de behov som eleverna på skolan har. Vi tittar bland annat på:

  • Nybyggnationer
  • Renoveringsbehov
  • Tillfälliga lösningar, så som paviljonger

Grundskolenämndens lokalbehovsplan 2024

Antal skolor i ett område och fristående skolor

När vi planerar skolorganisationen tar vi hänsyn till skolor som finns i närområdet. Här räknar vi även med de fristående skolorna. Om en friskola öppnar eller stängs kan det påverka planeringen för skolorganisationen i området. Det beror bland annat på att vi som hemkommun har ansvar att erbjuda skolplats till eleverna, vilket fristående skolor inte har. Stänger en friskola och många elever står utan skolplats behöver vi därför se till att de kan få en plats i någon av våra skolor. Öppnar en friskola i ett område behöver vi tvärtom räkna med att vi kan förlora elever i Göteborgs Stads kommunala skolor.

Förändringar i skolorganisationen

Om det finns behov av att göra en större förändring på en skola gör grundskoleförvaltningen en utredning. Syftet med utredningarna är att ge alla elever en utbildning med hög kvalitet och med rätt stöd. På så vis ser vi till att våra resurser används till elevernas undervisning i stället för till tomma skolplatser. Utredningen blir sedan ett förslag som politikerna i grundskolenämnden tar ställning till.

Förändringar i skolorganisationen – så går det till

1. Kartlägga behov

Vi ser regelbundet över hur många skolplatser som behövs i ett skolområde. Vi jämför sedan det med hur många platser våra skolor erbjuder, det vill säga skolans kapacitet. Om vi ser att en förändring behövs startar vi en utredning. Innan utredningen är klar kan vi ibland behöva stoppa intaget till en skola, alltså att skolan inte tar emot fler nya elever.

Så här fördelar vi skolplatser - Göteborgs Stad

2. Utreda

När vi utreder tar vi med flera olika perspektiv, bland annat tittar vi på:

  • Analys av konsekvenser på kort och lång sikt. Vi undersöker hur förändringen påverkar skolan och eleverna både nu och i framtiden.
  • Konsekvenser för eleverna. Vi tar reda på hur förändringen påverkar elevernas skolgång och välbefinnande. Ofta samlar vi in synpunkter från eleverna.
  • Synpunkter från medarbetarna. Medarbetare får lämna synpunkter på utredningen och hur genomförandet skulle kunna gå till.
  • Dialog med vårdnadshavare. Vid större förändringar, som när en skola föreslås ska stänga, får berörda vårdnadshavare lämna in synpunkter.

3. Politikerna i grundskolenämnden fattar beslut

När utredningen är klar lämnar grundskoleförvaltningen ett förslag genom ett tjänsteutlåtande till politikerna i grundskolenämnden. Det är politikerna i grundskolenämnden som tar beslutet, oftast i juni eller november året innan förändringen börjar gälla. Finns det särskilda skäl kan politikerna ta beslut senare under året.

4. Genomföra förändringen enligt beslut  

Om politikerna i grundskolenämnden tar beslut som innebär en förändring i skolorganisationen är det vi på grundskoleförvaltningen som sedan genomför själva förändringen.

Hela rutiner för hur vi hanterar enhetsutredningar finns att läsa här.

Lagar, regler och principer

  • Lagar och regler – så som exempelvis förändringar i läroplan eller timplan, skollagen, FN:s barnkonvention, diskrimineringslagen, plan- och bygglagen och arbetsmiljölagen. Dessa nationella krav reglerar utbildningens innehåll och elevernas rätt till likvärdig undervisning.
  • Grundskoleförvaltningens regler för skolplacering – grundregeln är att erbjuda en skolplats nära hemmet. Du som vårdnadshavare kan önska en skola, men vi kan inte garantera en plats i en specifik skola.

Innan du önskar skola - Göteborgs Stad

Relaterad information

Förskola och utbildning

Anpassningar för en kvalitativ och likvärdig skola för alla elever

Antalet barn och unga i Göteborg minskar. I höst finns det fler skolplatser än antal elever i flera områden. Nu har grundskoleförvaltningen tittat på vilka skolor som behöver göra anpassningar för att klara hösten 2025.

Förskola och utbildning

I höst har vi för många skolplatser i vissa områden

I höst finns det fler skolplatser än antal elever i flera områden. Antalet barn och unga i Göteborg minskar. Detta kan påverka var ditt barn får en skolplats. Det är därför extra viktigt att du som tänkt att önska en skola i de områden som påverkas mest, önskar fler skolor för att du ska få chans att påverka skolplacering.

Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet

Har du frågor kan du kontakta oss.

Skolkapacitet i grundskoleförvaltningen

Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Relaterad information

Förskola och utbildning

Grundskoleförvaltningens förstärkningsområden

Förvaltningens uppdrag är att arbeta med tre förstärkningsområden. Här kan du läsa om våra tre förstärkningsområden, det vi arbetar för.

Förskola och utbildning

Grundskoleförvaltningens årsrapporter och delårsrapporter

Här kan du läsa  grundskoleförvaltningens löpande uppföljning av grundskolenämndens mål och uppdrag.

Förskola och utbildning

Grundskoleförvaltningens kvalitetsanalyser och rapporter

Här kan du läsa grundskoleförvaltningens analys och rapporter om vår kvalitet. I materialen beskriver vi förutsättningarna och resultaten för grundskolor, anpassade grundskolor, förskoleklasser och fritidshem. Rapporterna innehåller också slutsatser och rekommendationer inför kommande år.

${loading}