Så planerar och genomför vi en utredning om hållbar skolstruktur
Skolorganisationen i Göteborgs Stad ser olika ut i olika områden. Det beror på att områdena i Göteborg har olika förutsättningar. När vi planerar skolorganisationen i ett område måste vi ta hänsyn till vilket skick skollokalerna är i, hur gator och bostäder är planerade, ekonomi samt hur många elever som bor i området.
Antal elever
Vi planerar för framtidens skolor utifrån befolkningsprognoser och förändringar i samhället, som bland annat visar:
- Hur många barn som föds i Göteborg – befolkningsprognosen visar att antal barn som föds både i Göteborg och i Sverige minskar.
- Hur många människor som flyttar till och från Göteborg.
- Hur migration och konjunktur ser ut.
- Hur elevers behov ser ut – Göteborgs Stads elevprognoser visar att behovet av anpassad grundskola och andra insatser om extra stöd ökar.
Om antalet elever i ett skolområde minskar kraftigt kan vi till exempel behöva göra följande förändringar i skolorganisationen:
- slå ihop klasser på en skola.
- sluta ta emot nya elever till en eller flera skolor.
- stänga en eller flera skolor.
- pausa eller avbryta planerade projekt för skolans lokaler.
Ekonomi
För varje elev får skolan en så kallad elevpeng. Rektor på skolan använder elevpengen som en del i skolans budget. När antalet elever minskar får skolan alltså en mindre budget. Elevpengen är baserad på Göteborgs Stads elevprognoser och vår resursfördelningsmodell.
Resursfördelning i grundskoleförvaltningen - Göteborgs Stad
Skollokaler och byggprojekt
Vi samarbetar med andra förvaltningar i Göteborgs Stad för att planera och anpassa skolornas lokaler utifrån de behov som eleverna på skolan har. Vi tittar bland annat på:
- Nybyggnationer
- Renoveringsbehov
- Tillfälliga lösningar, så som paviljonger
Grundskolenämndens lokalbehovsplan 2024
Antal skolor i ett område och fristående skolor
När vi planerar skolorganisationen tar vi hänsyn till skolor som finns i närområdet. Här räknar vi även med de fristående skolorna. Om en friskola öppnar eller stängs kan det påverka planeringen för skolorganisationen i området. Det beror bland annat på att vi som hemkommun har ansvar att erbjuda skolplats till eleverna, vilket fristående skolor inte har. Stänger en friskola och många elever står utan skolplats behöver vi därför se till att de kan få en plats i någon av våra skolor. Öppnar en friskola i ett område behöver vi tvärtom räkna med att vi kan förlora elever i Göteborgs Stads kommunala skolor.
Förändringar i skolorganisationen
Om det finns behov av att göra en större förändring på en skola gör grundskoleförvaltningen en utredning. Syftet med utredningarna är att ge alla elever en utbildning med hög kvalitet och med rätt stöd. På så vis ser vi till att våra resurser används till elevernas undervisning i stället för till tomma skolplatser. Utredningen blir sedan ett förslag som politikerna i grundskolenämnden tar ställning till.
Förändringar i skolorganisationen – så går det till
1. Kartlägga behov
Vi ser regelbundet över hur många skolplatser som behövs i ett skolområde. Vi jämför sedan det med hur många platser våra skolor erbjuder, det vill säga skolans kapacitet. Om vi ser att en förändring behövs startar vi en utredning. Innan utredningen är klar kan vi ibland behöva stoppa intaget till en skola, alltså att skolan inte tar emot fler nya elever.
Så här fördelar vi skolplatser - Göteborgs Stad
2. Utreda
När vi utreder tar vi med flera olika perspektiv, bland annat tittar vi på:
- Analys av konsekvenser på kort och lång sikt. Vi undersöker hur förändringen påverkar skolan och eleverna både nu och i framtiden.
- Konsekvenser för eleverna. Vi tar reda på hur förändringen påverkar elevernas skolgång och välbefinnande. Ofta samlar vi in synpunkter från eleverna.
- Synpunkter från medarbetarna. Medarbetare får lämna synpunkter på utredningen och hur genomförandet skulle kunna gå till.
- Dialog med vårdnadshavare. Vid större förändringar, som när en skola föreslås ska stänga, får berörda vårdnadshavare lämna in synpunkter.
3. Politikerna i grundskolenämnden fattar beslut
När utredningen är klar lämnar grundskoleförvaltningen ett förslag genom ett tjänsteutlåtande till politikerna i grundskolenämnden. Det är politikerna i grundskolenämnden som tar beslutet, oftast i juni eller november året innan förändringen börjar gälla. Finns det särskilda skäl kan politikerna ta beslut senare under året.
4. Genomföra förändringen enligt beslut
Om politikerna i grundskolenämnden tar beslut som innebär en förändring i skolorganisationen är det vi på grundskoleförvaltningen som sedan genomför själva förändringen.
Hela rutiner för hur vi hanterar enhetsutredningar finns att läsa här.
Lagar, regler och principer
- Lagar och regler – så som exempelvis förändringar i läroplan eller timplan, skollagen, FN:s barnkonvention, diskrimineringslagen, plan- och bygglagen och arbetsmiljölagen. Dessa nationella krav reglerar utbildningens innehåll och elevernas rätt till likvärdig undervisning.
- Grundskoleförvaltningens regler för skolplacering – grundregeln är att erbjuda en skolplats nära hemmet. Du som vårdnadshavare kan önska en skola, men vi kan inte garantera en plats i en specifik skola.
Relaterad information
Anpassningar för en kvalitativ och likvärdig skola för alla elever
Antalet barn och unga i Göteborg minskar. I höst finns det fler skolplatser än antal elever i flera områden. Nu har grundskoleförvaltningen tittat på vilka skolor som behöver göra anpassningar för att klara hösten 2025.
I höst har vi för många skolplatser i vissa områden
I höst finns det fler skolplatser än antal elever i flera områden. Antalet barn och unga i Göteborg minskar. Detta kan påverka var ditt barn får en skolplats. Det är därför extra viktigt att du som tänkt att önska en skola i de områden som påverkas mest, önskar fler skolor för att du ska få chans att påverka skolplacering.
Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet
Har du frågor kan du kontakta oss.
Relaterad information
Grundskoleförvaltningens förstärkningsområden
Förvaltningens uppdrag är att arbeta med tre förstärkningsområden. Här kan du läsa om våra tre förstärkningsområden, det vi arbetar för.
Grundskoleförvaltningens årsrapporter och delårsrapporter
Här kan du läsa grundskoleförvaltningens löpande uppföljning av grundskolenämndens mål och uppdrag.
Grundskoleförvaltningens kvalitetsanalyser och rapporter
Här kan du läsa grundskoleförvaltningens analys och rapporter om vår kvalitet. I materialen beskriver vi förutsättningarna och resultaten för grundskolor, anpassade grundskolor, förskoleklasser och fritidshem. Rapporterna innehåller också slutsatser och rekommendationer inför kommande år.