Grundskolenämndens grundläggande principer för en hållbar skolorganisation
Skolenhetsutredningen
Innan Göteborgs grundskoleförvaltning bildades 2018 var alla skolor organiserade under tio stadsdelar. Det gjorde att organisationen av skolorna i Göteborg såg olika ut. På grund av detta fanns det ett behov av att ta reda på hur en mer likvärdig organisering av skolenheterna kan se ut. Därför genomförde grundskoleförvaltningen skolenhetsutredningen under 2019. Syftet med skolenhetsutredningen var att ge förslag på hur organiseringen av skolenheterna kan förbättras och bli mer likvärdig.
Målet med en ny skolenhetsorganisation är att den ska vara långsiktigt hållbar. Den ska ge möjligheter till:
- ökad likvärdighet för eleverna
- förbättrade möjligheter till en ekonomi i balans för skolenheterna
- starkare stöd till skolenheternas ledning
- ökat samarbete och lärande bland medarbetarna på skolan
Delrapport från skolenhetsutredningen
Slutrapport: Skolenhetsutredningen riktlinjer för en ny skolenhetsorganisation
Ny skolenhetsorganisation steg 2 grundlaggande principer
Principer för hållbar skolorganisation
Grundskolenämnden har tagit fram principer för hur grundskoleförvaltning ska arbeta med skolorganisationer. Principerna ger en riktning om hur många elever som ska gå i varje skola för att få en bra utbildning, en tillgänglig elevhälsa och en bärkraftig skolorganisation - som är långsiktigt hållbar och likvärdig för alla elever.
Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet
Har du frågor kan du kontakta oss.