Till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om hållbar skolstruktur

Här hittar du svar på vanliga frågor om hur vi i Göteborgs grundskoleförvaltning skapar en hållbar skolstruktur. Målet är att skapa en hållbar skola för både dagens och morgondagens elever.

I Göteborg förväntas antalet barn i grundskoleålder att minska med 6 500 under de kommande tio åren. Detta leder till tomma skolplatser och mindre resurser till de kommunala grundskolorna i Göteborg. För att upprätthålla hög kvalitet i undervisningen och se till att så mycket som möjligt av resurserna går till skolverksamheten behöver vi se över skolstrukturen i Göteborgs Stads kommunala skolor.


Frågor och svar

  • Hur fungerar elevpengen och varför måste grundskoleförvaltningen göra justeringar i sin skolstruktur?

    Grundskoleförvaltningen får varje år en summa pengar från kommunfullmäktige (folkvalda politiker i Göteborgs Stad) för att bedriva skolverksamhet och det är grundskoleförvaltningens uppdrag att förvalta pengarna på bästa sätt. 

    Hur mycket pengar förvaltningen får beror på hur många barn som bor i Göteborgs Stad. Förvaltningen betalar de fasta kostnaderna för kommunala skolorna så som lokaler, administration med mera. De pengar som blir kvar fördelas framför allt utifrån antal barn i Göteborgs Stad och betalas sedan ut till både kommunala och fristående skolor. Hur mycket pengar en skola får beror på hur många elever skolan har, eftersom skolan får en så kallad elevpeng för varje elev.

    När antalet elever minskar får skolan alltså mindre pengar totalt. I den kommunala grundskolan minskar antalet elever och det förväntas fortsatt minska de kommande tio åren. Om vi inte ser över vår befintliga skolstruktur idag kommer de tomma skolplatserna fortsatt öka samtidigt som våra hyreskostnader för skollokalerna ökar. Gör vi inget nu kommer vi betala för lokaler som står tomma i stället för att pengarna ska gå till lärare och till att höja kvaliteten i undervisningen. 


  • Hur ser grundskoleförvaltningens ekonomi ut?

    Grundskoleförvaltningen ekonomi 2024

    Grundskoleförvaltningens helårsresultat för 2024 hade en positiv avvikelse på 156 miljoner kronor jämfört med budget. Det motsvarar cirka 1,5 procent av kommunbidraget. I resultatet ingår 77 miljoner kronor av den kompletteringsbudget som kommunfullmäktige beslutade om den 21 mars 2024.

    Det positiva resultatet beror dels på att många skolor inte hann använda tillskottet från kompletteringsbudgeten innan årsskiftet, men också på grund av en försiktighetsprincip med anledning av det stora åtgärdsarbetet kring ekonomin under 2023. Många skolor var även påverkade av ett minskat elevantal och har därför gjort anpassningar inför kommande år för att undvika snabba förändringar i bemanning.

    Skolornas resultat har även påverkats av förvaltningens hantering av över- och underskott. I och med att nämndens budget var i balans kunde tidigare upparbetade överskott på 40 miljoner kronor betalas ut till skolorna.

    Prognosen för 2025

    Grundskoleförvaltningen lämnar en prognos per maj på 0 miljoner kronor för helåret 2025. Bedömningen är därmed att förvaltningen har en ekonomi i balans.

    Prognosen för 2025 bygger på preliminära elevantal till höstterminen. Totalt kommer elevantalet att minska vilket kommer att påverka flertalet skolor.

    I grundskoleförvaltningens helårsprognos finns även en kostnad på 28 miljoner kronor för investeringsrelaterade driftskostnader som förvaltningen inte räknar med att få ersättning för.

    Stadsfastighetsförvaltningens åtgärder för att få en ekonomi i balans påverkar grundskoleförvaltningen och planerade underhållsåtgärder på skolor för 4 miljoner kronor kommer att pausas under 2025 och i stället genomföras under 2026.


  • Äger grundskoleförvaltningen sina lokaler?

    Grundskoleförvaltningen hyr sina lokaler från Stadsfastigheter i Göteborgs Stad. I Göteborgs Stad betalar de kommunala hyresgästerna (till exempel grundskoleförvaltningen) vad lokalerna faktiskt kostar. I normalfallet ska Stadsfastigheter gå  plus-minus noll när året är slut.


  • Vilka utredningar är igång nu?

    Eftersom antalet elever i Göteborgs kommunala grundskolor minskade redan under 2024 har vi under våren påbörjat att se över skolorganisationen i flera områden inför läsåret 2026/2027. I nuläget ser vi över skolstrukturen på 14 skolenheter:

    • Utmarksskolan 4-9
    • Talldungeskolan F-3
    • Gärdsåsskolan 4-9
    • Ramsdalsskolan F-3
    • Guldhedsskolan F-9
    • Landalaskolan 1-6
    • Mossebergsskolan F-2
    • Sisjöskolan F-3
    • Trollängsskolan F-6
    • Högenskolan F-3
    • Björsaredsskolan F-3
    • Tångenskolan F-6
    • Gunnestorpsskolan F-6
    • Glöstorpsskolan 7-9
  • Kommer mitt barn att påverkas?

    Det vet vi inte ännu. Vilka förändringar som behöver göras utreds just nu och inga beslut är fattade. Men om något skulle förändras får du som vårdnadshavare information i god tid. Det kommer alltid att finnas plats för ditt barn på en kommunal skola i närheten.
  • Varför kan det inte vara färre barn i varje klass?

    Skolan får pengar per elev, en så kallad elevpeng. När antalet elever minskar får skolan mindre pengar, men kostnaderna för lokaler och personal är ofta desamma. För att kunna satsa på undervisning och behålla våra lärare behöver vi använda resurserna där de gör mest nytta.
  • Hur ser ni till barnen får trygghet och kontinuitet?

    Vi vet att förändringar kan väcka oro. Därför utreder vi alltid noga innan något beslut fattas och gör barnkonsekvensanalyser. Målet är att skapa trygghet både under förändringen och på längre sikt.
  • Hur ser elevprognosen ut för Göteborgs Stad?

    I maj fick vi Göteborgs Stads prognos nedbruten på områdesnivå. Den prognosen visar hur elevunderlaget ändras i olika delar av Göteborgs Stad och är en viktig del i planeringen för våra kommunala skolor när det gäller hållbar skolstruktur. Prognosen innehåller ett omfattande underlag som vi nu håller på att analysera. Men vi kan redan nu se att prognosen stärker behovet av att utreda de områden vi redan påbörjat att utreda. Prognosen kommer också att ligga till grund för ytterligare utredningar som kommer behöva inledas.


    Nulägesanalys för Göteborgs kommunala skolor

  • Tar ni hänsyn till skolornas storlek och kvalitet när ni bestämmer vad som ska förändras?

    Ja. För att ge alla elever bra undervisning och trygga skolmiljöer har politikerna bestämt hur våra skolor ska vara organiserade. Målet är att ha skolor med stadieindelning F–6, 7–9 eller F–9. Det ger bättre förutsättningar oavsett om antalet elever minskar eller ökar.

Frågor och svar fylls på löpande.

Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet

Har du frågor kan du kontakta oss.

Skolkapacitet i grundskoleförvaltningen

Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.
${loading}