Dialog med elever och vårdnadshavare om hållbar skolstruktur
Dialoger med vårdnadshavare
I de enhetsutredningar där befintliga elever kan bli direkt berörda, vid en eventuell förändring av skolstrukturen, genomför förvaltningen dialogträffar med vårdnadshavare. Dialogerna kompletteras med skriftliga synpunkter som alla vårdnadshavare har möjlighet att skicka in via ett framtaget formulär. Såväl dialogerna som medskicken i enkäten är en del av utredningsarbetet där vårdnadshavarnas perspektiv och synpunkter bidrar till underlaget i utredningarna.
I vissa utredningar tittar förvaltningen på hur skolstrukturen kan bli mer hållbar i ett helt skolområde, i de fallen får vårdnadshavarna bidra med perspektiv inför vilken riktning utredningen tar. Vid dessa tillfällen blir även politikerna i grundskolenämnden inbjudna för att lyssna in vårdnadshavarnas åsikter och medskick.
Andra utredningar har en tydligare inriktning, exempelvis när vi utreder förutsättningarna att lägga ner en skola, för att vi ser att det är det som krävs för att skapa goda pedagogiska och ekonomiska förutsättningar för skolorna i området. I de fallen träffar förvaltningen ett urval av de direkt berörda vårdnadshavarna som får möjlighet att ställa sina frågor, ge inspel till utredningen och även berätta vad som är viktigt för dem vid en eventuell nedläggning eller förändring.
"Viktigt att vi möter elever och vårdnadshavare i ett tidigt skede"
Under våren 2025 genomfördes en rad dialogträffar med vårdnadshavare i olika delar av staden.
— Att göra förändringar av skolstrukturen kan upplevas som känsligt för elever och vårdnadshavare. Därför är det viktigt att vi möter elever och vårdnadshavare i ett tidigt skede och både tar inspel från dem och ger dem möjlighet att ge uttryck för sina perspektiv samt möjlighet att ställa sina frågor, säger Helena Sjöberg, chef för avdelningen Planering och utveckling.
Läs mer om utredningarna:
Så skapar vi en hållbar skolstruktur
På samma sida publiceras även summeringar från dialogerna och den enkät som kan besvaras brett av vårdnadshavare och medborgare. Enkäten är liksom dialogerna en möjlighet att skicka med inspel in i utredningen.
Dialoger med elever
Barnens egna perspektiv är en viktig del av underlaget i utredningarna. Berörda elever får på sin skola möjlighet att uttrycka sig genom att beskriva vad de trivs med på sin skola och även prata om hur de skulle uppleva en eventuell förändring.
Dialogerna genomförs på ett anpassat sätt, efter ålder och mognad, och samtalen leds av för eleverna kända vuxna i skolan.
Kontakta grundskoleförvaltningen skolkapacitet
Har du frågor kan du kontakta oss.