Till sidans huvudinnehåll
Yngre elever sitter på sina platser i klassrummet och lyssnar när deras lärare läser.

Grundskoleförvaltningens kvalitetsanalyser och rapporter

Under åren 2019 till 2022 har grundskoleförvaltningen skrivit en kvalitetsrapport. Rapporten beskriver förutsättningarna och resultaten för våra grundskolor, grundsärskolor, förskoleklasser och fritidshem. Den innehåller också slutsatser och rekommendationer inför kommande år. Från och med 2023 gör vi istället en kvalitetsanalys.

Kvalitetsanalys 2023

Kvalitetsanalysen visar att tidig utveckling av språk och taluppfattning är viktigt för elevers framtida lärande. Analysen visar även att vikten av att elever som behöver stöd får det det tidigt samt att lärarnas kompetens i att undervisa betyder mycket för elevernas utveckling. Hur övergången mellan årskurs 3 och 4 sker har också stor betydelse.

Kvalitetsrapport 2021/2022

Rapporten visar bland annat att kunskapsresultaten för elever i årskurs 1 och 3 ökar. Skillnaden mellan flickor och pojkars betygsresultat minskar. Fler riktade stödinsatser behövs för att kompensera för elevernas olika förutsättningar.

Kvalitetsrapport 2020/2021

Rapporten visar bland annat att flickorna har fortsatt bättre kunskapsresultat än pojkarna. Eleverna upplever att studieron har ökat. Skolornas olika professioner behöver öka sitt samarbete.

Kvalitetsrapport 2019/2020

I rapporten kan du bland annat läsa om elevernas måluppfyllelse och utvecklingen som har skett under det senaste läsåret. Du får också veta vilka utmaningar som finns och hur de bör hanteras för att utveckla undervisningens kvalitet.
${loading}