Forskning om kommunikativt och närvarande ledarskap
Under våren och hösten 2023 genomförde förvaltningsdirektör Camilla Blomqvist tillsammans med Monica Andersson Bäck, forskare vid Göteborgs universitet en undersökning om enhetschefers möjlighet till närvaro på arbetsplatsen och internkommunikation.
Undersökningen gjordes genom enkät och djupare dialog i fokusgrupp. Undersökningen har sin grund i ”lära känna samtal” som Camilla Blomqvist gjort och där hon sett ett behov att systematisera men också fördjupa hur kommunikationen rör sig i vår organisation.
Utifrån både enkätresultat och fokusgruppen så har ett antal strategier mejslats ut. Det ena handlar om strategier för chefers närvaro på arbetsplatsen och det andra handlar om hur chefer och medarbetare kommunicerar och delar värld.
Resultat från studien
Här kan du läsa huvudresultatet av studien de fem strategierna
Kontakta förvaltningen för funktionsstöd
Har du synpunkter eller frågor om den här sidan är du välkommen att kontakta förvaltningen för funktionsstöd.