När Göteborgs Stad utvecklas är det viktigt att du har möjlighet att tycka till. Demokrati och medborgarservice samordnar och utvecklar möjligheter för delaktighet och inflytande i Göteborg.
Göteborgs Stads kontaktcenter är din ingång till vägledning och information om stadens tjänster. Det är till oss du ringer eller mejlar om du vill kontakta någon i Göteborgs Stad. Vi svarar på dina frågor eller vägleder till rätt person eller verksamhet.
Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter eller vara i en situation då ekonomin behöver ses över. Privatekonomisk rådgivning är gratis och till för dig som bor i Göteborg. Rådgivarna har tystnadsplikt.
Överförmyndaren arbetar med ärenden som rör god man, förvaltare och förmyndare. Verksamheten är obligatorisk och finns i alla Sveriges kommuner. I Göteborg har överförmyndaren en egen politiskt tillsatt nämnd och överförmyndarens förvaltning tillhör nämnden för demokrati och medborgarservice.
Till Romano Center i Väst kan du som tillhör den nationella minoriteten romer vända dig för att få hjälp i kontakt med myndigheter eller hitta rätt bland verksamheter i Göteborgs Stad.
Regnbågshuset är en mötesplats för hbtqi-personer i
Göteborg. Verksamheten skapas av, med och för hbtqi-communityt och är en plats
för möten, engagemang, umgänge, informationsspridning och kreativt
skapande.
Demokrati och medborgarservice samordnar och utvecklar Göteborgs Stads externa digitala kanaler, till exempel goteborg.se och Göteborgs Stads gemensamma kanaler på Facebook och Instagram.
Utveckling och analys stödjer Göteborgs Stads verksamheter med att utveckla och utföra service, bland annat genom digitalisering. Vi bedriver ett proaktivt demokratiarbete och har ett särskilt ansvar för den nationella minoriteten romer.