Till sidans huvudinnehåll

Underhållsarbete på goteborg.se påverkar vissa e-tjänster samt Mina sidor på lördag kl. 8-18

Senast uppdaterad: 18 april 2024 klockan 16:45

Nu på lördag 20 april från kl. 8 fram till ungefär kl. 18 fungerar inte alla e-tjänster på grund av underhållsarbete på goteborg.se. Du ser när du klickar in i e-tjänsten om den fungerar eller inte. E-tjänster som påverkas är till exempel återansök om försörjningsstöd och boendeparkering.

E-faktura


Betala mot e-faktura via din internetbank. Gör det enkelt för dig själv och för oss – och skona miljön. Här kan du läsa mer om hur du gör.

Du som är privatkund eller småföretagare och betalar räkningar till Göteborgs Stad, via bankgiro 5488-2303, kan anmäla dig för att bli e-fakturakund. Det innebär att du betalar dina fakturor via din internetbank.

Det blir enklare för dig då du till exempel slipper att skriva in det långa OCR-numret. Alla uppgifter är redan ifyllda i e-fakturan, och du riskerar inte att skriva fel.

Så fungerar e-fakturan

Om du väljer e-faktura skickar vi fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor, och den kommer lika ofta eller med lika långa mellanrum. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Säkerhet

Det är bara du som kan se e-fakturan via din internetbank.

Anmäl att du vill ha e-faktura

Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. För att göra anmälan behöver du ditt kundnummer. Ha en pappersfaktura sedan tidigare till hands när du gör din anmälan. Kundnumret hittar du i övre högra hörnet av fakturan.

En anmälan per kundnummer

Har du räkningar från flera förvaltningar i staden har du flera olika kundnummer. Du måste då göra en anmälan per kundnummer för att få samtliga fakturor som e-faktura. Du hittar respektive kundnummer på de tidigare kundfakturor du fått. När du gör din ansökan genom internetbanken ska du leta upp Göteborgs Stad som betalningsmottagare.

Autogiro

Om du vill att dina fakturor eller e-fakturor ska betalas helt automatiskt kan du även anmäla autogiro.

Här kan du anmäla autogiro

Betaltjänsten Kivra

Du kan även ansluta dig till den digitala betaltjänsten Kivra och få dina fakturor direkt till din digitala inkorg. Du kan även betala fakturor från Göteborgs Stad via tjänsten, då bolag och förvaltningar successivt ansluter sig till Kivra. Du loggar in på Kivra med din e-legitimation.

Kontakta Intraservice

Har du synpunkter eller frågor om e-faktura så kan du kontakta Intraservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

${loading}