Covid-19: Information på lättläst svenska, bildstöd

Här hittar du information om coronaviruset och covid-19. Det finns information på lättläst svenska och olika former av bildstöd. Det finns också länkar till nyheter på lätt svenska.

Lättläst information om coronaviruset och sjukdomen covid-19

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.

Corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och de som redan är sjuka.

Lyssna på myndigheterna

Ibland när det händer viktiga saker
börjar saker som inte är sant spridas.

Lyssna på information från Folkhälsomyndigheten
och Göteborgs Stad.
Den informationen är sann.

Till dig som känner oro

• Prata med någon om din oro och rädsla.
• Var med någon du känner dig trygg med.
• Se på annat än nyheter och prata om annat.
• Gör saker du mår bra av.
• Ha rutiner. Det ger lugn.
• Motionera.
• Försök att tänka på annat.
• Lyssna på myndigheternas råd.
• Läs eller titta inte på nyheterna sent när du ska sova.

Så här jobbar Göteborgs Stad

Göteborgs Stad följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona
och sjukdomen covid-19.

Mer information om coronaviruset och sjukdomen covid-19 på lättläst svenska

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten har information på lättläst svenska. 

Information om coronaviruset och sjukdomen covid-19 på lättläst svenska från Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

Krisinformation.se samlar information från ansvariga myndigheter när det pågår en kris eller en allvarlig händelse.

Information om coronaviruset och sjukdomen covid-19 på lättläst svenska från krisinformation.se

Information om coronaviruset i pictogram på flera olika språk från krisinformation.se

Information med bildstöd, pictogram

Lättläst information med pictogram framtaget av Riksförbundet FUB

Bildstöd/pratkarta om coronaviruset framtagen av Riksförbundet DHB

Bildstöd med allmän information om coronaviruset och covid-19

Bildstöd att använda i samtal om coronaviruset och covid-19

Tvätta händerna på rätt sätt, lättläst text med bildstöd

Nyheter på lätt svenska

8-sidor - nyhetstidning på lättläst svenska

Programmet Klartext, Sveriges radio

Nyheter från Ekot på lätt svenska, Sveriges radio