Stadsmiljönämndens uppdrag
Stadsmiljönämnden har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet och ska arbeta för att skapa tillgängliga attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden.
Stadsmiljönämnden beslutar om budget, policyer, mål och inriktning för stadsmiljöförvaltningens verksamhet.
De anställda på förvaltningen verkställer nämndens beslut och utför arbetsuppgifterna.
Göteborgs Stads stadsmiljönämnd består av 11 ledamöter och 6 ersättare.
Exempel på uppdrag och ansvar:
- utveckla, förvalta och anlägga stadens offentliga rum/befintlig stad
- besluta om kommunala naturvårdsreservat, naturminnen, biotopskydds-områden
- vara trafiknämnd och väghållningsmyndighet inom staden
- kommunens färdtjänst och riksfärdtjänst
- ansvara för gaturenhållning, snöröjning med mera av allmänna platser.
Kontakta stadsmiljöförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om stadsmiljönämndens uppdrag så kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen.
Besöksadress
Köpmansgatan 20
[{
"type":"Feature",
"geometry":{
"type":"Point",
"coordinates":[11.964822849479264,57.70713611691514]
},
"properties":{
"title":"Stadsmiljöförvaltningen",
"content":"Köpmansgatan 20"
}
}]
Postadress
Box 2403
403 16 Göteborg