Förskola2PoddNoll - förskolans podd om digitalisering

Förskolans poddavsnitt

Här hittar du förskolans publicerade poddavsnitt och en kort beskrivning över vad de handlar om.

  • Om Förskola2PoddNoll


    I förskolans podd Förskola2PoddNoll så diskuteras digitalisering i ett förskolesammanhang. Basen är samtal och intervjuer och podden leds av Stefan Osla, enhetschef Digitalisering och innovation, och Regina Enedahl som är utvecklingsledare på samma enhet. Målgruppen för podden är förskolepersonal och rektorer och tanken är att podden ska vara en möjlighet till fördjupning i ämnen som rör förskolans digitalisering. Podden nås från de flesta streamingtjänsterna så som Spotify, Apple podcast och A-cast. Podden publiceras på tjänsten Anchor och har där en egen hemsida.


    Regina Enedahl och Stefan Osla

    Stefan Osla och Regina Enedahl i studion på våning 6 i förskoleförvaltningens lokaler på Gamlestads Torg.

  • Poddavsnitt 1

    Hur skapar vi ett källkritiskt förhållningssätt? Och hur kan vi tänka i förskolans sammanhang? I detta avsnitt träffar vi Maria Heimer, bibliotekarie och författare som har skrivit boken "Källkritiskt förhållningssätt i förskolan". Vi pratar både teori och praktik med Maria som i sin bok ger praktiska tips utifrån ett teoretiskt perspektiv. Hos Förskoleforum kan du läsa mer om Maria Heimer.

    Vi pratar också om Jack Werners bok "Jag skiter i att det är fejk, det är för jävligt ändå". Och så drar Regina paralleller till "memes". Lyssna också på August som älskar sin förskola.

    Programledare: Stefan Osla, chef för enheten digitalisering och innovation, och Regina Enedahl, utvecklingsledare på samma enhet.

  • Poddavsnitt 2

    Vi besöker Malla Täckholm, förskollärare på Skånegatans förskola i Göteborg. Malla ger oss berättelsen om hur hon började arbeta med barnens skapande genom film, allt från de första stapplande stegen till ett epos om Karl XII:s likfärd. Hör Malla berätta om hur viktigt det är att utgå ifrån barnens egna idéer och kreativitet. Dessutom resonerar vi kring det faktum att barn smugglar in populärkulturen i förskolan oavsett om vi vill eller inte. Och så lär sig Stefan vad Blixten Mcqueen är och Regina uppdaterar sig på gamla Buster-hjältar.

    Programledare: Stefan Osla, chef för enheten digitalisering och innovation, och Regina Enedahl, utvecklingsledare på samma enhet.

    Malla Täckholm i ateljen på Skånegatans förskola       

    Se en föreläsning med Malla Täckholm här.

    Läs en intervju med Malla Täckholm här.


  • Poddavsnitt 3

    I detta avsnitt träffar vi Linus Stendal, förskollärare på Guldheden i Göteborg. Linus berättar vad förskoleförvaltningens digitaliseringsfond bidragit till på hans förskola och hur han arbetar med digitalisering tillsammans med två IT-pedagogkollegor. Vi får också läras oss mer om uttrycket "lågt hängande frukter". Är greenscreen månne en sådan frukt?

    Vi börjar inslaget med att diskutera fenomenet "unboxing"/"uppackning" och hur man kan koppla det till barnens vilja att lära av varandra och till att få sina röster hörda. Ny form absolut men bygger fenomenet egentligen på  "gammal skåpmat" som Regina kallar det då hon gör kopplingar tillbaka till Vygotsky och sociokulturellt lärande?


        

    Linus Stendal och Reginas halvt "uppackade" banan.

  • Poddavsnitt 4

    Samhället stänger ner till följd av Coronaviruset, gymnasieskolan bedriver undervisning på distans och allt fler möten blir digitala. Men förskolorna är igång i Sverige trots livliga diskussioner och trots att det inte riktigt är som vanligt. Detta avsnitt handlar om hur skolväsendet hanterar att undervisning sker online, vi blickar ut i världen och finner förskola online i USA, vi pratar verktyg, vi tipsar om bra länkar och framförallt dyker vi lite djupare ner i en färsk rapport från Stockholms Universitet som just dyker djupare ner i hur det har gått för utbildningssverige att ställa om i Coronakrisen: COVID19-Omställningen till distansundervisning 

    Dagens gäst är Emil Johansson, vår utvecklingsledarkollega som är Digitalisering och Innovations frontman när det gäller digitala tjänster. Emil resonerar kring fördelar och nackdelar med verktyg som Google Meet/Hangout och Microsoft Teams.

    Emil Johansson

    Just det, vi får lite sång också, från Öppna förskolan Kojan, Familjecentralen i Sandarna Göteborg!

    De har numera sångsamlingar på Facebook. https://www.facebook.com/oppnaforskolanKojan/

    Andra länkar som nämns i programmet;

    Undervisning på distans (Utbildningsförvaltningen Göteborg) https://sites.google.com/skola.goteborg.se/digitaliseringubf/ikt/undervisning-p%C3%A5-distans Fjärr- och distansundervisning (Grundskoleförvaltningen Göteborg) https://sites.google.com/grundskola.goteborg.se/fjarrundervisning/startsida Appen Förskola 21, https://www.forskola21.se/appen
  • Poddavsnitt 5

    Regina och Stefan träffar Malin Nilsen och bläddrar i hennes tryckerifärska bok Barns digitala aktiviteter. Malin är lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Göteborgs Universitet och har i många år arbetat som förskollärare i Göteborg. 

    Det blir samtal om begreppet teknologi, appdesign och slutligen även om barnens lek; är det så att barnen blandar det digitala och analoga på ett sätt som vi vuxna inte riktigt är vana vid?

    Regina och Malin

    Det blir mycket fokus på appdesign och hur förskollärare kan tänka vid valet av appar; ska alla appar vara kreativa och skapande eller finns det en poäng med att plattorna och apparna ibland bara får vara avkoppling och lek?

    Detta är sista avsnitten innan sommaren och därför extra långt, perfekt för en stund i hängmattan i skuggan.

    Lyssnare uppmanas också att komma med idéer till samtalsämnen inför höstens avsnitt. Har du en fundering eller idé, mejla i så fall till digitaliseringochinnovation@forskola.goteborg.se.