Så går en rekrytering till
Rekrytering i Göteborgs Stad
Från ansökan till anställning
-
1
Ansökan
Efter att du skickat in din ansökan får du ett mejl med en bekräftelse på att vi tagit emot den. Mejlet är ett automatiskt genererat mejl och går inte att svara på. Eftersom vi är en kommunal arbetsgivare är din ansökan en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vem som helst kan begära att få se de dokument du skickar in till oss.
-
2
Urval
När sista ansökningsdag gått ut börjar vi urvalsarbetet. I vissa fall jobbar vi med löpande urval och går igenom ansökningarna under tiden annonsen ligger ute. Vi går igenom alla ansökningar och gör urvalet utifrån de kvalifikationer som vi har satt som krav och de som är meriterande.
Om du tillhör dem som bäst uppfyller kraven vi ställt i annonsen kommer du gå vidare i processen och bjudas in till en intervju. I en del rekryteringar använder vi urvalstester för att göra ett första urval. Om du inte har gått vidare får du återkoppling via mejl.
Vi vet hur det är att vänta på ett viktigt besked så vi strävar alltid efter att återkoppla så snart som möjligt efter att annonseringstiden gått ut.
-
3
Tester
I en del av våra rekryteringar kan det tillkomma arbetspsykologiska tester som en del i urvalsprocessen. Du får i sådana fall en länk via mejl till att genomföra testerna. Att arbeta med tester tidigt i urvalet är enligt forskning ett rättvist sätt att rekrytera, och också ett bra sätt att förutsäga framtida potential och arbetsprestation.
-
4
Intervju
Intervjun är ett tillfälle för oss att ställa fler frågor om dig och dina erfarenheter. Det är också en möjlighet för dig att berätta mer om dig själv och ställa eventuella frågor om jobbet och arbetsplatsen. Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringsprocesser och använder en strukturerad intervjumall där alla kandidater får samma frågor. Detta är en väl beprövad urvalsmetod som ger en helhetsbild av kandidatens erfarenhet och kompetens. På det viset säkerställer vi att samtliga kandidater får likvärdiga förutsättningar och bedöms på samma grunder.
-
5
Referenser
Vi har en dialog med dig om vilka referenter som är lämpligast att kontakta utifrån den befattning du sökt. Oftast vill vi prata med minst två personer som du har jobbat med tidigare. Här använder vi oss av referenstagningsmallar. Mallarna är framtagna för att stötta den kompetensbaserade metodiken och för att skapa förutsättningar för kandidaterna att bedömas likvärdigt.
-
6
Återkoppling
När det gäller återkoppling om att en tjänst har tillsatts är vår rutin att höra av oss muntligen till de personer som har varit på intervju och via mejl till övriga kandidater.
Ibland kan en rekryteringsprocess dra ut på tiden av olika anledningar. Har du funderingar kring just den rekryteringsprocess du finns med i kontaktar du den som står som kontaktperson i annonsen.
-
7
Anställning
När alla steg är klara gör vi en samlad bedömning utifrån alla moment i processen. Den rekryterande chefen erbjuder tjänsten till den kandidat som valts ut och tillsammans bestäms ett datum för när anställningen kan påbörjas.
Kontakta Göteborgs Stad
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg
Relaterat
Våra yrkesområden
I Göteborgs Stad finns över 100 yrken och runt 1000 befattningar. Läs mer om våra yrkesområden.
Lediga jobb
Vi söker nya kollegor varje dag. Hos oss kan du jobba som allt från lärare till landskapsarkitekt. Hitta ditt nya jobb hos oss!