Möt en spårvagnsförare
Vad gör du på ditt jobb?
Jag har alltid varit nyfiken på att köra spårvagn. Kollat vilken modell jag åkt med och varit fascinerad. Sedan 2019 är jag en av Göteborgs nästan 700 spårvagnsförare. Att köra lugnt och säkert är det viktigaste, men det är också ett serviceyrke. Man ska mötas av ett leende när man går på i framdörren, tycker jag.
En bra spårvagnsresa är den som inte märks. Som förare handlar det om att hela tiden anpassa hastigheten, eftersom jag inte kan väja, lägga växlar rätt och behålla lugnet om tidtabellen inte håller. Behöver någon hjälp, med att återfå en borttappad mobil eller väska eller hitta dit de ska, är det min uppgift att hjälpa dem.
Vad krävs för att ha ditt jobb?
B-körkort med den tvååriga prövotiden utgången. Men framför allt behöver du gilla att träffa människor och vara stresstålig. Du får inte bli en farlig förare bara för att du ligger sent. Själva utbildningen på åtta veckor ingår i jobbet och är betald. I den får du teori, praktik och en instruktör som är med hela tiden.
Hur kom det sig att du sökte?
Jag hade pluggat kemiteknik på Chalmers i tre år och var trött på det. Min dåvarande sambo såg annonsen och tänkte direkt på mig. Innan jag började var jag lite rädd för att köra på kvällen och för att det skulle uppstå hotfulla situationer. Men det har inte varit något problem. Visst händer det att folk hetsar upp sig, men de allra flesta är väldigt trevliga.
Vad är det bästa med jobbet?
Alla möten med människor, självständigheten och själva körandet. Jag älskar känslan av att bara sätta mig och rulla iväg! Det är frihet. Väldigt ansvarsfullt, men ändå kravlöst. Du är bara där och då och släpper allt annat. Och så får jag ju se hela stan, i alla fall de delar där det finns spårvagnsspår.
En av favoritlinjerna är 3:an, från landshövdingehusen i Majorna, genom pulsen i city, till grönskan i Kålltorp. Vi byter körscheman hela tiden och det är aldrig så att jag kör samma linje varje dag.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Jag börjar antingen inne på centralen eller ute på någon av vagnhallarna. Alla förare måste ta ett alkoholtest före första passet. Sedan kollar jag vilka linjer jag ska köra just den dagen och om det är några trafikarbeten eller ändrade rutter. Börjar jag på en vagnhall gör jag en enklare säkerhetskontroll av vagnen och kör sedan ut den. Rasten mellan dagens två pass tar vi på våra lokaler vid Drottningtorget. Där kan vi förare umgås, äta och ta det lugnt. En del jobbar natt, men du kan söka den schemagrupp du önskar. Det schemat jag har just nu börjar mellan 13 och 15 och slutar mellan 22 och 24.
Vilka utvecklingsmöjligheter har du?
Det finns många roller inom Göteborgs Spårvägar. Jag skulle kunna gå vidare som inre eller yttre trafikledare, personalplanerare, chef eller instruktör. Instruktör skulle nog passa mig. Jag gillar verkligen att jobba med människor och att lära ut. Därför är en annan tanke är att göra klart kemistudierna, ta en master och jobba som gymnasielärare inom det området. Då skulle jag ha nog ha väldigt stor nytta av åren som spårvagnsförare. I båda rollerna krävs till exempel hög kompetens inom konflikthantering. Som gymnasielärare skulle jag ju också kunna fortsätta jobba inom Göteborgs Stad. Jag är stolt över att bo i Göteborg, över att det här är min stad. Då känns det bra att jobba för den också.
Kontakta Göteborgs Stad
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg
I fokus
Våra yrkesområden
I Göteborgs Stad finns över 100 yrken och runt 1000 befattningar. Läs mer om våra yrkesområden.
Lediga jobb
Vi söker nya kollegor varje dag. Hos oss kan du jobba som allt från lärare till landskapsarkitekt. Hitta ditt nya jobb hos oss.