Till sidans huvudinnehåll

Ekonom/förvaltningscontroller till Regionarkivet i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya ekonom/förvaltningscontroller? Nu behöver vi dig som drivs av att få jobba med hela ekonomiprocessen, från ax till limpa! Vi erbjuder ett intressant arbete i en av stadens mindre förvaltningar med ett stort och viktigt uppdrag. Arbetet är självständigt då du är förvaltningens enda ekonom och i din roll har du helhetssyn över förvaltningens ekonomi.

Eftersom vi är en liten förvaltning är du involverad i en mängd olika frågor, stora som små. Ditt arbete spänner över allt från att ta fram och föredra budgetförslag för Arkivnämnden till att hantera fakturor. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består bland annat av:

• Ansvara för budget- och prognosarbete samt uppföljning av ekonomiska mål
• Upprätta månads-, delårs- och årsbokslut och löpande redovisning
• Hantering av kund- och leverantörsfakturor
• Kontaktperson vid revision
• Samordna förvaltningens inköp
• Driva och samordna förvaltningens arbete med uppföljning av mål och uppdrag samt risker och internkontrollplan

Som ekonom på Regionarkivet ingår du i förvaltningens ledningsgrupp som träffas varannan vecka. Du ingår också i andra nätverk inom Göteborgs Stad och samarbetar nära HR-funktionen.

Kvalifikationer

Du har minst tre års högskoleutbildning inom ekonomiområdet samt flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. För att lyckas i arbetet bör du ha erfarenhet av att självständigt upprätta budget, utföra avstämningar, analyser och bokslut, gärna från offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av Göteborgs Stads ekonomisystem såsom Nekksus Hypergene, Stratsys, Agresso och Proceedo.

Som person är du ansvarstagande, noggrann och en fena på att samarbeta med dina kollegor på ett prestigelöst sätt genom att lyssna, visa intresse och respekt. Du har ett synsätt där du ser möjligheter i stället för svårigheter och gillar omväxlingen mellan operativa och strategiska uppgifter och mellan enkla och mer avancerade uppdrag. Det avgörande är din personliga lämplighet och drivkraft. Hos oss är du med och ger alla samma chans att ta del av sina demokratiska rättigheter!

Övrig information

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 2-3 och ser gärna att du är på plats hos oss innan sommaren.

Vi erbjuder ett intressant, omväxlande och meningsfullt arbete i centrala Göteborg med förmåner som friskvårdsbidrag, flextid, cykelförmån och semesterväxling. Eftersom vi eftersträvar mångfald och ser våra olikheter som en styrka och tillgång välkomnar vi sökande med olika bakgrund. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om Regionarkivet

Regionarkivet är Sveriges största kommunala/regionala arkiv. Här finns över 12 mil pappershandlingar och stora mängder digital information. Allmänhet, forskare, företag och myndigheter söker information hos oss som rör skolor, socialtjänst, sjukvård, politik, stadsbyggnad, lokaltrafik, kultur, föreningslivet i Göteborg och mycket annat.
För att det ska vara möjligt att söka fram och lämna ut det material som efterfrågas behöver vi se till att rätt information bevaras på rätt sätt. Det gör vi genom att fatta beslut, göra tillsyn och ge utbildning, råd och stöd till myndigheterna. Det regelverk vi utgår från gör det möjligt att utveckla en modern informationshantering i samverkan med verksamheterna. Det ska vara så lätt som möjligt för myndigheterna att göra rätt. Regionarkivet utvecklar och anpassar också ett digitalt slutarkiv för att möta framtidens behov av information.

Regionarkivet är en förvaltning i Göteborgs Stad och styrs av Arkivnämnden, gemensam arkivmyndighet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad. Förvaltningen har cirka 50 medarbetare i Göteborg och Vänersborg som på olika sätt bidrar till att rätt information bevaras och är tillgänglig idag och i framtiden.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum
2024-12-15
Referensnummer
C222084

Anställningsvillkor

Omfattning
Heltid
Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Tillträde
Snarast enligt överenskommelse

Kontaktpersoner

Birgitta Torgén
Förvaltningschef
Telefon: 031-365 99 01
E-post:
Sofia Olsén
Ekonom
Telefon: 031-365 99 23
Karin Tyrbo
HR-strateg
Telefon: 031-365 99 52

Fackliga företrädare

Linnéa Nilsson
Sacorådet
Telefon: 031-365 99 38
Zlate Musli
Vision
Telefon: 031-365 00 10

Tipsa en vän

Dela annonsen

${loading}