Till sidans huvudinnehåll
Illustration på en människa som tar ett stort kliv ut i rymden.

För arbetsplatser som vill ta emot lovjobbare

Ta hand om lovjobbare och gör en viktig social insats. Du får dessutom hjälp på jobbet, nya perspektiv och känslan av att ha hjälpt någon att ta ett viktigt steg i livet. Att ta emot en lovjobbare är ofta ett litet steg för er, men ett gigantiskt kliv för lovjobbaren.

Varför ta emot lovjobbare? 


Sommarjobb

Sommarjobb erbjuds under tre olika perioder sommaren 2025:

  • 16 juni – 4 juli (period 1)
  • 7 juli – 25 juli (period 2)
  • 28 juli – 15 augusti (period 3)

De som kan söka går i årskurs 9, år 1 eller 2 i gymnasiet, språkintroduktionsprogrammet (alla årskurser) eller i det kommunala aktivitetsansvaret. Möjlighet att söka har även de som går i årskurs 8 på skolor i utsatta områden.

Hantera sommarjobbsplatser

Logga in och se vilka sommarjobbsplatser du har registrerat samt vilken ungdom du ska ta emot. Arbetet med att matcha sommarjobbare till arbetsplatser pågår fram till två veckor innan perioden startar. Därefter meddelas förändringar direkt via mejl till kontaktperson och handledare.

Hantera sommarjobbsplatser

För dig som är handledare

Tack för att du valt att vara handledare. Du är en viktig person som gör det möjligt för Göteborgs Stad att ta emot sommarjobbare, vilket oftast är deras första kontakt med arbetsmarknaden. Det är du som lär upp, engagerar och inspirerar ungdomarna.

Kontakta sommarjobbaren innan sommarjobbet startar

Innan ungdomen börjar jobba behöver du kontakta hen för att informera om tid och plats för arbetet samt om de ska ta med sig något till jobbet, såsom matlåda eller oömma kläder. 

Första dagen

Den första dagen ska du välkomna sommarjobbaren och introducera arbetsplatsen samt förklara vilka förväntningar ni har på exempelvis telefonanvändning, sjukanmälan och arbetsuppgifter. Längst ner på denna sida hittar du en checklista.

Var närvarande

Under hela arbetsperioden måste du vara tillgänglig för sommarjobbaren. Det betyder inte att du alltid måste vara med i arbetet, men hen måste kunna ställa frågor eller be om nya arbetsuppgifter.

Fyll i tidrapport

Du ska fylla i sommarjobbens tidrapport, som ligger till grund för sommarjobbarens löneutbetalning. Du ska skicka tidrapporten till oss under sommarjobbarens sista arbetsdag.  Skicka den till oss på ungdomsjobb@arbvux.goteborg.se. Glöm inte att ge en kopia på eller be sommarjobbaren att fota av tidrapporten innan ni mejlar den till oss.

Ge ett skriftligt omdöme

Under sommarjobbarens sista arbetsdag ska du ge hen ett skriftligt omdöme och meddela om du kan tänka dig att vara referens när de söker jobb i framtiden. 

Kontakta oss vid frågor eller behov av stöd

Under hela perioden kan du kontakta oss på arbetsmarknad och vuxenutbildning, exempelvis om en sommarjobbare inte dyker upp på jobbet eller det uppstår andra problem.

Handledarträff

Under våren erbjuder vi en digital handledarutbildning för dig som ska vara handledare, där vi går igenom allt som har att göra med handledaruppdraget. Du behöver enbart delta på en tid. 

19 maj 13:30 - 15:30 

30 maj 9-11 

5 juni 13:30-15:30 

12 juni 9 -11 

Till anmälan för handledarutbildning

Påsklovsjobb

Påsklovsjobb pågår under påsklovet 2025 (vecka 16)  

De som kan söka går i gymnasiet eller är inskrivna på kommunala aktivitetsansvaret. 

Anmäl platser för påsklovsjobb

Arbetsgivaransvar under lovjobb

Arbetsmarknad och vuxenutbildning har arbetsgivaransvaret. Det är vi som betalar ut lönen till lovjobbaren och samordnar anställningarna. Det är även vi som fattar beslut om en lovjobbare behöver avsluta sin anställning hos er. Om det eventuellt inte skulle fungera med lovjobbaren kommer vi ut till er arbetsplats och för i första hand en dialog med berörd ungdom och handledare. Se till att kontakta oss så fort något uppstår, så att vi tillsammans kan arbeta för en lösning.  

Försäkring

Lovjobbaren är försäkrad via arbetsmarknad och vuxenutbildning hos AFA försäkringar, TFA-KL. 

Ledighet

Grundprincipen är att lovjobbaren måste kunna arbeta hela perioden. Ledighet beviljas endast i undantagsfall och bara av Arbetsmarknad och vuxenutbildning. Detta kan exempelvis ske om lovjobbarens skola slutar efter/börjar tidigare än jobbperioden. Ledighet för resor beviljas inte. Vid frånvaro finns ingen möjlighet att jobba igen timmar. Det är endast timmarna i den erbjudna perioden som lovjobbaren får arbeta.

Utdrag ur belastningsregistret

Om din arbetsplats kräver utdrag ur belastningsregistret begär Arbetsmarknad och vuxenutbildning in och kontrollerar det innan lovjobbaren börjar arbeta hos er. Om lovjobbaren skickar eller lämnar utdraget till er ska ni meddela hen att det är vi som ska ta emot det. Detta eftersom vi står som arbetsgivare för samtliga lovjobbare.

Lön

Hela lönen betalas ut vid ett tillfälle även om arbetsperioden sträcker sig över ett månadsskifte. Lönen baseras på de tidrapporter som arbetsplatsen lämnar in efter slutförd period. 

Vilket ansvar har arbetsplatsen under lovjobb?

Arbetsmiljöansvar

Vi som arbetsgivare har tillsammans med er på arbetsplatserna ett delat arbetsmiljöansvar. Det är därför viktigt att ni genomför en riskbedömning av de arbetsuppgifter som lovjobbaren ska genomföra och informerar om eventuella risker med dessa under lovjobbarens introduktion. Informera också om de säkerhetsföreskrifter och utrymningsvägar ni har samt var brandsläckare finns. Läs mer om arbetsmiljö för ungdomar på Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se. Under sommarjobbet kan vi komma att besöka er för att bland annat säkerställa arbetsmiljöarbetet. 

Arbetsplatsen ska följa gällande lagar, regler och föreskrifter på arbetsmiljöområdet, både fysiska och psykisk arbetsmiljö så som tillbud, olycksfall, färdolycksfall samt kränkningar/diskriminering gentemot ungdomar som personal. Vid incident eller risk för incident ska arbetsplatsen kontakta Arbetsmarknad och vuxenutbildning.

Handledare

Arbetsplatsen står för handledare. Du anmäler dina handledare samtidigt som du anmäler din arbetsplats. Kom ihåg att du endast kan anmäla handledare som du är direkt ansvarig för. Handledaren måste också ha tackat ja till uppdraget samt känna till förutsättningarna kring uppdraget. Planera även vem som ersätter en handledare som blir sjuk eller är ledig och säkerställ att ungdom informeras om eventuellt byte av handledare under perioden.

Handledaren har en avgörande roll för att lovjobbaren ska känna sig trygg och välkomnad på arbetsplatsen. Vi håller i handledarträffar under våren. Dessa syftar till att förbereda er på handledaruppdraget och informera om praktiska delar i lovjobbet. Anmälan till handledarträffen kommer att publiceras på webbplatsen senare under våren.

Sök handledarersättning

Har ni behov av att anställa handledare för att ta emot sommarjobbare? Det är möjligt att ansöka om handledarersättning när ni behöver anställa en handledare som tar emot mellan 5-10 ungdomar. Ni kan ansöka om handledarersättning mellan 19 december 2024 och 28 mars 2025.

Sök handledarersättning

Arbetsuppgifter

Arbetsplatsen står för arbetsuppgifter. Lovjobbaren får inte ersätta ordinarie personal eller lämnas ansvarig för någon verksamhet. Handledare ska vara närvarande och tillgängliga under hela perioden. Planera vad som kommer vara lovjobbarens huvudsakliga arbetsuppgifter samt extra uppgifter som bland annat kan utföras när det är lite att göra eller vid dåligt väder. Se även över hur arbetsuppgifterna kan utföras på ett säkert sätt och fundera över vad lovjobbaren inte får göra i er verksamhet.

Tidrapport och omdöme

Arbetsplatsen ansvarar för att fylla i tidrapporten för lovjobbarens arbetade timmar. Var noga att registrera om lovjobbaren är sen eller frånvarande.

Vid sjukdom ska detta specificeras på tidrapporten.

Lönen baseras på tidrapporten. Därför är det viktigt att tidrapporten kommer in till oss under lovjobbarens sista arbetsdag. Tidrapporten mejlar du in till ungdomsjobb@arbvux.goteborg.se. Glöm inte att ge en kopia av tidrapporten till lovjobbaren under hens sista arbetsdag. Har ni inte tillgång till skrivare kan ni be dem ta ett foto på tidrapporten.

Observera att det är arbetsplatsens ansvar att ge sommarjobbaren ett skriftligt omdöme efter periodens slut. Omdömet ska inte skickas till arbetsmarknad och vuxenutbildning.

Instruktion - Så här fyller du i tidrapporten

Arbetstiden

Arbetstiden är 6-8 timmar/dag, exklusive 30-60 minuter lunchrast. Ni väljer själva hur många timmar som är lämpligt på er arbetsplats. Tar ni emot årskurs 8 ska de jobba högst 6 timmar/dag. Lovjobbaren får inte arbeta på helger. Arbetsdagen får starta tidigast klockan 7:00 på måndagar, övriga veckodagar tidigast klockan 6:00. Arbetsdagen slutar senast klockan 19:00.

Sjukanmälan

Sjukanmälan görs till någon av er på arbetsplatsen. Informera lovjobbaren om vilket telefonnummer hen ska ringa för att sjukanmäla sig. Sjukanmälan ska inkomma innan arbetspasset startar.

Blanketter

Tidrapport sommarjobb 2025, period 1

Tidrapport lovjobb 2025 period 2

Tidrapport lovjobb 2025 period 3

Tidrapport påsklovsjobb 2025

Omdöme

Checklista  ta emot en lovjobbare

Frågor och svar

Kontakta oss

Har du synpunkter eller frågor om lovjobben är du varmt välkommen att kontakta oss.

Öppettider

Lovjobb

Telefon
031-368 31 10
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.
${loading}