Beställ intyg från Göteborgs Stad
Arbetsgivarintyg för ersättning från a-kassa
Arbetsgivarintyget ska du lämna till din a-kassa. Intyget visar hur många timmar du har varit i tjänst de senaste 13 arbetade månaderna eller den period a-kassan kräver. Arbetsgivarintyg kan du söka först när du gjort din sista arbetsdag och din anställning är avslutad i Personec.
Beställ ditt arbetsgivarintyg genom att logga in på Mina sidor hos din a-kassa.
När du är inloggad klickar du på ”Beställa arbetsgivarintyg” och uppger arbetsgivarintyg@intraservice.goteborg.se som mottagare av din beställning. Fyll sedan i hela ditt personnummer och dina kontaktuppgifter.
Intraservice gör sedan intyget och skickar ett meddelande till den e-postadress som du uppgett under dina kontaktuppgifter att intyget nu finns för dig att granska och godkänna på arbetsgivarintyg.nu.
Handläggningstiden för dessa ärenden upp till 14 dagar.
Om du inte har smartphone eller dator, eller om du har skyddad identitet, ska du kontakta din chef eller administratör.
Tjänstgöringsintyg
Du som är eller har varit anställd inom någon av stadens förvaltningar kan beställa ett intyg på denna sida. Är du eller har varit anställd i något av stadens bolag ska du kontakta det för att få ett tjänstgöringsintyg.
Tjänstgöringsintyget används för att styrka meriter till exempel när du ansöker om arbete eller utbildning.
Behöver du styrka din inkomst kan du komplettera intyget med dina senaste lönespecifikationer.
Har du en timavlönad anställning kommer inte innevarande månads arbetade timmar med på intyget. De redovisas först nästa månad.
Har du en digital brevlåda exempelvis Min Myndighetspost eller Kivra skickas intyget dit. I annat fall skickas det till din folkbokföringsadress med ordinarie post.
Skyddade personuppgifter
Om du har skyddade personuppgifter kan du inte använda denna tjänst. Kontakta tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se för att få hjälp med ditt tjänstgöringsintyg.
Ange endast ditt telefonnummer i mejlet så blir du kontaktad av Göteborgs Stad.
Beställ tjänstgöringsintyg
Gör så här för att beställa intyg. Du beställer ditt intyg genom att identifiera dig med bank-id och fylla i dina uppgifter: Har du inte bank-id så kan du mejla till tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se. Ange namn personnummer och adress. Ange att det gäller ”ej bank-id”.
Om du behöver ett tjänstgöringsintyg för längre tid tillbaka än före 2006 måste du beställa detta manuellt via tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se.
Handläggningstiden för detta är upp till 14 dagar.
Har du frågor, vänd dig till din chef.
Bekräfta din inkomst
När du ska bekräfta din inkomst kan du använda dina lönebesked.
Här är några exempel på kontakter då du kan behöva visa dina inkomstuppgifter:
- Banken
- Förskola
- Fastighetsägare
- Försäkringskassan
- Försäkringsbolag
- Migrationsverket
- för att till exempel styrka möjlighet att försörja släkting.
Ska du ansöka om uppehållstillstånd? Då behöver du ett tjänstgöringsintyg (se ovan).
Så här gör du: Får du din lön till ett konto i Swedbank, Sparbankerna eller Nordea presenteras lönebesked i din internetbank.
Har du någon annan bank så är det Swedbank som tillhandahåller lönebeskeden på nätet. Loggar du in här nedan kommer du till Swedbanks sida för att se dina lönebesked 18 månader tillbaka i tiden. Logga in på swedbank.se/edokument med hjälp av e-legitimation eller bank-id.
Observera att du inte behöver göra en anmälan på sidan om du är anställd i Göteborgs Stad.
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor så kan du kontakta Göteborgs Stad.
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg