Lediga jobb i Göteborgs Stad

Tillsammans med drygt 55 000 kolleger skapar du en hållbar stad och hållbar arbetsplats. Hos oss ska du kunna kombinera utmanande uppdrag med en meningsfull vardag på och utanför jobbet. Välkommen att söka jobb i Göteborgs Stad!

Brandingenjör till kombitjänst som insatsledare/handläggare myndighetsärenden

Arbetsbeskrivning

Som insatsledare med profil som handläggare inom myndighetsärenden arbetar du i en spännande kombitjänst där du både agerar som räddningsledare ute på skadeplats, leder utvecklingsarbete och fungerar som kunskaps- och handläggarresurs inom området myndighetsärenden.

Arbetet innebär att du agerar som skadeplatschef eller räddningsledare vid medelstora räddningsinsatser och när det finns behov av utökad samverkan och ledning samt vid räddningshjälp till andra organisationer. Inom ramen för insatsledarfunktionen ingår att delta och stödja insatschef och stabschef i deras arbete vid närförberedelsefas och i stabsarbete vid pågående räddningsinsatser. I arbetet ingår även att medverka i övningar och utbildningar för insatsledare och styrkeledare och som insatsledare och handläggare av myndighetsärenden samverka och möta andra samhällsaktörer gällande insatsförberedande frågeställningar. Du arbetar också aktivt med förberedelse av räddningsinsats.

Som kunskaps- och handläggarresurs inom myndighetsärenden arbetar du med remisser och stöd till kommunernas bygglovs- och planhandläggare inom brand- och säkerhetsfrågor och bistår med att utreda och kommunicera myndighetens krav till andra delar av kommunerna samt enskilda. Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.

I uppdraget ingår även att delta i eller självständigt leda mindre projekt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har brandingenjörsexamen med påbyggnadsutbildning i räddningstjänst(RUB).

Du är van att arbeta självständigt och att leda och driva projekt och har erfarenhet av räddningstjänstens verksamhetsområde. Du är bra på att kommunicera både muntligt och skriftligt och har lägst B-körkort. För anställning krävs godkänt självskyddstest (läkarundersökning, rullbandstest, arbets-EKG) och stresstest.

För att lyckas i rollen ska du ha en god förmåga att leda genom andra och få verkställighet i dina beslut. Du är noggrann och kvalitetsmedveten och kan planera och driva dina olika arbetsuppgifter mot uppsatta mål. Du trivs såväl med att arbeta självständigt som i nära samarbete med andra. Ditt ledarskap kännetecknas av helhetssyn, situationsanpassning och mod genom att du verkar som föredöme, visar omtanke om individen, är lyhörd, ställer tydliga krav och inspirerar och motiverar till att nå mål och skapa resultat.

Övrig information

Anställning:
Heltid 38,25 timmar/vecka enligt Allmänna bestämmelser (AB) samt jour 7 timmar/vecka. En förändring av systemet med kombitjänster för operativ ledning har arbetats fram och med denna rekrytering siktar vi nu på att verka 8 i funktionen vilket innebär att schemakonstruktionen f.n. är under överseende, vilket kan påverka arbetstidsmåttet. Fler i funktionen ger bl.a. ökad möjlighet för uppföljning och genomgång efter större insatser samt ökad möjlighet till avlösning inom gruppen. De administrativa handläggaruppgifterna är förlagda under dagtid.
Arbetet innebär ofta förskjuten arbetstid och schemaförändringar efter behov för att lösa insatsledaruppdraget. I framtiden kan det bli aktuellt med tidsbegränsade förordnanden i förbundets operativa roller och/eller växeltjänst mot ren dagtid eller annan schemalösning, permanent eller periodvis.
Arbetsgivaren ser inte att villkoren i tjänsten kvalificerar till särskild avtalspension.

Du som går vidare i urvalsprocessen kommer att få genomföra ett personlighets- och problemlösningstest och ev. självskyddstest och stresstest, vilket är planerat att genomföras under vecka 10 - 12. Stresstest kommer att genomföras om erfarenhet från räddningsledarrollen på Räddningstjänsten Storgöteborg saknas. Intervjuer är planerade under vecka 14 - 16. Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy i samarbete med vår företagshälsa.

Om Räddningstjänsten Storgöteborg

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 830 000 invånare. I dessa kommuner ansvarar vi för räddningstjänst enligt Lagen om skydd mot olyckor. Vårt uppdrag innebär att förebygga och begränsa olyckor, genomföra räddningsinsatser samt arbeta aktivt med samhällets risk- och hotbildsanalyser. RSG deltar i räddningstjänstens utveckling genom samverkan lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande arbetsplats med 850 anställda där idéer och initiativ är välkomna. Om du gillar att arbeta för och med människor kommer du att trivas här. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till olika träningsaktiviteter på arbetsplatsen.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum
2019-02-28
Referensnummer
Diarienummer: 0104/19

Anställningsvillkor

Omfattning
Heltid
Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner

Göran Björn

Enhetschef
Mobil: 0703-235015
E-post: goran.bjorn@rsgbg.se

Annika Celegin

HR-specialist
Telefon: 031-335 29 27
E-post: annika.celegin@rsgbg.se

Fackliga företrädare

Fackliga kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln

Telefon: 031-335 26 00

Dela annonsen