Kanalmurarna
Vad?
Göteborgs kanaler anlades för snart 400 år sedan och murarna har stått i sin nuvarande form sedan mitten av 1800-talet. Murarna har klarat stora förändringar i stadsmiljön, men i takt med att gatan har belastats med tyngre trafik har stabiliteten försämrats. Kanalmurarna behöver nu renoveras för att hålla ytterligare 120 år.
Var?
I störst behov av renovering är kanalmurarna längs med Fattighusån, förbi Drottningtorget och Brunnsparken, och södra sidan av Stora Hamnkanalen. Även kanalmuren vid Mölndalsån i Gårda är i behov av upprustning.
Varför?
Murarna är över lag gamla och slitna. En del har röta på trävirket i grundkonstruktionen och på pålar, andra har satt sig.
När?
Den 27 april 2023 tog kommunfullmäktige inriktningsbeslut om att renovera kanalmurarna längs Stora Hamnkanalen och Fattighusån. I beslutet ingår även att renovera fyra broar längs kanalen och slussen vid Drottningtorget. Att renovera kanalmurarna är ett omfattande arbete som planeras pågå under cirka 20 år.
Inriktningsbeslutet innebär att vi börjar planera genomförandet av den första etappen som omfattar sträckan Norra Hamngatan mellan Residensbron och Kämpebron samt kajmuren mellan Casinot och Stora Bommens bro. Vi planerar att börja bygga 2026 och räknar med att första etappen har en byggtid på ungefär ett år.
Vem?
Stadsmiljöförvaltningen ansvarar för att renovera kanalmurarna.
Aktuellt från Göteborgs stad
Relaterad information
Upprustningen av kanalmurarna
Kanalmurarna byggdes från början för häst och vagn i under 1800- och 1900-talet — och klarar egentligen inte av den tunga trafik som finns i dag i form av spårvagnar och bussar.
Områdena kring hamnkanalen från Ullevi ner till Brunnsparken är ett av de mest trafikerade områdena i city, och det kommer påverka trafiken i stor utsträckning när kanalmurarna rustas upp.
Se filmen som berättar mer om upprustningen.
Göteborg kallades Nordens Venedig
När Göteborg byggdes på 1600-talet var visionen en kanalstad med en stark befästning runtom. Göteborg var Sveriges port mot väster och en viktig del av rikets gränsförsvar. Byggnationen av den nya staden leddes av holländare och var inspirerad av holländsk stadsplanering med Amsterdam som förebild. Göteborg kallades Nordens Venedig.
Stora Hamnkanalen var den inre hamnen och kärnan i fästningsstaden. Tillsammans med Västra- och Östra hamnkanalen möjliggjorde den handel med fjärran länder.
Kanalmurarna var till en början byggda av trä. Under mitten av 1700-talet kläddes de sedan med sten, sannolikt för att göra dem mer stabila. En stor del av kanalmurarna byggdes om och förstärktes under 1860-talet.
I början av 1900-talet fylldes Östra och Västra Hamnkanalen igen för att göra plats åt kollektiv- och biltrafik. Idag är kanalerna ersatta av Östra- och Västra hamngatan. Men Stora Hamnkanalen finns kvar liksom Fattighusån och flera av de vallgravar som grävdes runt den befästa staden.
För dig som vill veta mer
Kontakt
Kent Ekman
Programledare
E-post: kent.ekman@exploatering.goteborg.se
Övrig kontakt
För övriga frågor kontakta Göteborg Stads kontaktcenter
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg