Till sidans huvudinnehåll
Visionsbild av hur en framtida citybuss samt stationkan komma att se ut.

Citybuss Norra Älvstranden

Citybussprojekten är en del av Göteborg Stads och Västra Götalandsregionens arbete med att förbättra kollektivtrafiken och minska restiderna för den växande befolkningen på Hisingen och för att avlasta knutpunkterna i centrala delar av staden. Citybusslinjerna utrustas med egen körbana som är förberedd för att i framtiden kunna byggas om till spårväg. Linjerna kommer att trafikeras med elbuss och ha samma framkomlighet och turtäthet som spårvagn.

Vad?

Citybusskonceptet är ett led i Göteborgs Stads och Västra Götalandsregionens arbete för att få fler resenärer att välja kollektivt resande framför bil. Projektet syftar också till att öka framkomligheten och tillgängligheten samt skapa en säkrare trafiksituation för gång- och cykeltrafikanter. I Citybussprojekten ingår två delsträckor, Backastråket och delsträcka Norra Älvstranden.

Citybuss Norra Älvstranden sträcker sig mellan hållplatserna Lindholmen-Vårväderstorget. Citybusskonceptet har samma grundläggande uppdrag som spårvagnsstråken: att tillhandahålla snabb, pålitlig och bekväm kollektivtrafik. Till skillnad från spårvagnarna, som trafikerar de mest trafikerade stråken, riktar sig citybussarna till stråk med något lägre men fortfarande betydande antal resenärer. Citybusslinjerna är förberedda för att i framtiden kunna byggas om till spårväg. Projekten är en del av Sverigeförhandlingen och finansieras därmed delvis av statliga medel.

I projektet Citybuss Norra Älvstranden planeras även för utbyggnad av pendelcykelbana. Längs den tänkta pendelcykelbanan finns ett 90-tal träd, framför allt längs södra delen av Sannegårdsgatan och Östra Eriksbergsgatan. Detaljutformning av gatusektionen och pendelcykelbanan pågår och exploateringsförvaltningen har i uppgift att ta fram förslag där befintliga träd påverkas i så liten utsträckning som möjligt, exempelvis genom anpassning av körbanans utformning.

Var?

Citybuss Norra Älvstranden går från Lindholmen till Vårväderstorget via Ivarsbergsmotet. Sträckan är indelad i två huvudetapper. Etapp 1 är Lindholmen till Ivarsbergsmotet och etapp 2 Ivarsbergsmotet till Vårväderstorget.

Citybuss Norra Älvstranden - ny hållplats

Norra Älvstanden-sträckan kommer att kopplas samman med spårvägen inom projekt Frihamnen-Lindholmen (lila i kartan nedan) och i förlängningen med citybuss Backastråket.

Varför?

Våren 2018 antog kommunfullmäktige i Göteborg Målbild Koll 2035 som anger hur kollektivtrafikens stomnät ska utvecklas i det sammanhängande tätortsområdet i Göteborg, Mölndal och Partille fram till år 2035. I syfte att bidra till att uppnå Koll2035:s målbild om minskad restid, ökad kapacitet och robusthet i kollektivtrafiksystemet görs stora satsningar på spårväg och citybuss på Hisingen. Utbyggnaden kommer att skapa nya kollektivtrafikstråk i stadsdelar som kommer att möta en kraftig tillökning av bostäder och arbetsplatser.

Göteborgs Stad har även tagit fram ett cykelprogram för tidsperioden 2015-2025 med målet att antalet cykelresor år 2025 ska vara tre gånger så många som år 2011. Programmet är en fördjupning och konkretisering av stadens trafikstrategi–Trafikstrategi för en nära storstad. Utgångspunkten, att Göteborg är på väg från en stor småstad till en nära storstad, innebär att staden förtätas och att fler målpunkter kommer att ligga inom gång- och cykelavstånd. I en nära storstad ska det vara snabbt, enkelt och säkert att cykla. Detta kräver att trafiksystemet utvecklas och anpassas för detta. Cykelprogrammet betonar vikten av en helhetssyn på uppbyggnaden av cykelstaden. Alla som jobbar för att utveckla staden måste samarbeta och verka för bättre och mer cykling och därför byggs även cykelbanorna ut i samband med anläggning av citybusstråk .

Hur?

Hela Citybuss Norra Älvstranden är cirka 6 kilometer lång och kommer att byggas ut i två deletapper. Just nu är projektet i planerings/projekteringsskede.

När?

Del av etapp 1 har fått genomförandebeslut och ska projektering pågår under år 2024. Etapp 2 är i förstudieskede. Trafikstart för Citybuss på sträckan är planerad till år 2026 och stråket förväntas vara färdigbyggt till år 2030.

Vem?

Citybussprojekten delfinansieras av staten genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för. Projekten leds av exploateringsförvaltningen, Göteborgs Stad och genomförs i samverkan med Västtrafik.

Nyheter om Citybuss Norra Älvstranden

Väg, parkeringar och cykelbana med trädrad ser det ut idag i det aktuella området.

Träd i Eriksberg ska bevaras när cykelbana görs om

2024-05-15

Den nya pendelcykelbanan i Eriksberg ska utformas så att träden längs sträcken bevaras så långt det är möjligt. Det har exploateringsnämnden beslutat.

Karta som visar sträckningen för citybusss och pendelcykelbana i enlighet med text.

Viktigt steg för citybuss och pendelcykelbana på Norra Älvstranden

2024-04-16

Att utveckla kollektivtrafiken och cykelstråken är betydelsefulla verktyg för att nå hållbarhets- och framkomlighetsmål i det växande Göteborg. I mars i år tog kommunfullmäktige ett viktigt genomföran…

Kontakt

Shoresh Hussein

Projektledare

E-post: shoresh.hussein@exploatering.goteborg.se

Kristin Östling

Kommunikationsstrateg

E-post: kristin.ostling@exploatering.goteborg.se

Övrig kontakt

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965237540062146,57.70774298158523] }, "properties":{ "title":"Exploateringsförvaltningen", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2258
403 14 Göteborg

${loading}