Frihamnen - Lindholmen
Vad ska utvecklas i delprojektet Frihamnen-Lindholmen?
Projekt spårväg och citybuss Frihamnen-Lindholmen är en del av en ny innerstadsring och den första etappen som byggs i det större Programmet spårväg och citybuss Brunnsbo-Linné via Lindholmen, som kommer att ge nya och snabbare resmöjligheter i Göteborg och utgöra del av en ny innerstadsring för kollektivtrafiken. Projektet ger möjlighet att trafikera både med citybuss, stadsbana och spårvagnstrafik.
Citybussnätet erbjuder direktresor till och från City, vilket innebär att körvägarna ska vara stabila över tid precis som spårvagnsnätet och att den upplevda kvaliteten ska vara densamma.
Var ligger området i Göteborg?
Sträcken Frihamnen-Lindholmen
Kartan nedan visar spårvägens sträcka och de tre hållplatserna mellan Frihamnen och Lindholmen.
Varför behövs det spårväg och citybuss mellan Frihamnen-Lindholmen?
Projekt spårväg och citybuss Frihamnen-Lindholmen kommer att ge nya och snabbare resmöjligheter i Göteborg och utgöra en del av en ny innerstadsring för kollektivtrafiken. Därigenom avlastas trafiken i de centrala delarna, den växande staden knyts ihop bättre över Göta älv och vi främjar det hållbara resandet i Göteborg.
Projektet ska bidra till att möta upp det behov av kollektivtrafik som finns, och kommer att öka under de kommande åren i samband med exploatering av områden längst med sträckan. I det expansiva Lindholmen planeras det för ytterligare ca 3000 bostäder och 12 000 nya arbetsplatser och Frihamnen planerar för ca 9000 bostäder och 13 000 arbetsplatser.
Målbild Koll2035 för storstadstrafiken i Göteborg — Västra Götalandsregionen (vgregion.se)
Hur ska planering och byggande genomföras?
Sträckan är en av tre delsträckor i en ny spårväg- och citybussträckning från Brunnsbo till Linnéplatsen via Lindholmen.
Den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen kommer att kopplas ihop med befintliga spår på Hisingsbron norrut. Det blir tre hållplatser längs sträckan: Frihamnen, Pumpgatan och Lindholmen. Spårvagnarna kommer att vända efter hållplats Lindholmen, fram tills dess att Lindholmsförbindelsen är byggd 2039 och spårvägen då fortsätter bort mot Linnéplatsen.
När sker planering och byggande?
Bygget av den nya spårvägen startade under hösten 2023 och beräknas pågå till årsskiftet 2025/26, då spårvagnarna ska börja trafikera sträckan.
Tidslinje för sträcken Frihamnen- Lindholmen
Trafiknytt om störningar som kan förekomma i delprojekten
Vem är ansvarig för projektet?
Den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen är en del av program Brunnsbo-Linné som delfinansieras av staten genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för.
Projektet drivs av Göteborgs Stad exploateringsförvaltningen med stöd av förvaltningar och bolag inom staden samt Västra götalandsregionen och Västtrafik.
Här hittar du alla filmerna om Spårvägsbyggarna
Det har gjorts ett antal filmer om byggandet av spårväg mellan Frihamnen och Lindholmen.
Film 4 - Spårvägens ädla konst
Med ett år kvar till trafikstart följer vi med på ett dialogmöte i Lindholmen.
Film 3 - om spårläggningens ädla konst
En tredjedel av spåren på sträckan Frihamnen-Lindholmen är nu på plats och spåren är ihopkopplade med existerande spår på Hisingsbron och från Hjalmar Brantingsplatsen.
Film 2 — 40 % av entreprenaden klar
Arbetet rullar på och kapaciteten på spårvagnar och bussar kommer att öka. Den ökade kapaciteten kommer underlätta för alla resenärer när trafiken släpps på.
Film 1 — Hur mycket material krävs det för att bygga spårvägen?
Första avsnittet av Spårvägsbyggarna - serien som följer det enskilt största spårvägsprojektet i Göteborg på decennier.
Nyheter om Frihamnen - Lindholmen
Kontaktpersoner
Mikael Andersson
Projektledare
E-post: mikael.andersson@exploatering.goteborg.se
Charlotte Falke
Kommunikationsansvarig
E-post: charlotte.falke@exploatering.goteborg.se <
Övrig kontakt
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2258
403 14 Göteborg