Kvilleleden och bytespunkt Brunnsbo
Aktuellt just nu
Den 26 maj 2025 tecknade projektet kontrakt för den fjärde utförandeentreprenaden av totalt fyra, kallad E4. Sedan tidigare har kontrakt skrivits för två entreprenader, E2 i början av april 2025 och E1 i slutet av november 2024. Entreprenad E3 återstår att upphandla och kontraktet för den tecknas våren 2027.
- E1 omfattar arbeten som ligger norr om Lundbyleden.
- E2 består av mark- och anläggningsarbeten för väg, järnvägsmark och broar och omfattar ombyggnation av Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet samt arbeten med järnvägsmark mellan Lundbyleden och Kville bangård.
- E4 omfattar förberedande anläggningsarbeten BEST (bana, el, signal, telekommunikation) för provisorier, provisoriskt spår och flytt av plankorsningar.
Projektnyheter hos Trafikverket
Vad ska utvecklas i projekt Kvilleleden?
Projekt Kvilleleden, gator vid Backaplan (DP0) är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs Stad och Trafikverket som hos Trafikverket går under benämningen "E6.21 Lundbyleden, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station". Projektet innefattar:
- ombyggnation av gator vid Backaplan
- dubbelspår på Bohusbanan
- två nya underfarter vid Bohusbanan
- anpassningar för spårväg i Backavägen
- en ny pendeltågsstation i Brunnsbo
- ny bytespunkt för kollektivtrafik i Brunnsbo
- ombyggnation på Lundbyleden med bland annat nya på- och avfarter
- parallellt planeras för ett arbete med konst
Var ligger området i Göteborg?
I området mellan Brunnsbo och Backaplan omfattar projektet:
- Ombyggnad av Lundbyleden med nytt Kvillemot, sträckan mellan Brantingsmotet och Ringömotet (blått i kartan).
- Ombyggnad av befintliga gator samt byggnation av nya Kvilleleden (gult i kartan).
- Utbyggnad av Bohusbanan till dubbelspår, delen mellan Kville bangård och Minelundsvägen. Byggnation av järnvägsbroar för planskilda korsningar vid Backavägen och Lillhagsvägen (rosa i kartan).
- Byggnation av ny tågstation vid Brunnsbo (svart på kartan).
Till karta med samtliga detaljplaner i området
Varför sker det utveckling här?
Backaplan ska bli Hisingens centrum med den nya Hisingsbron som knyter ihop stadskärnan med Frihamnen, Brunnsbo och Centralenområdet.
För att möjliggöra stadsutvecklingen i den norra delen av Backaplan skapas en förbättrad koppling till det lokala vägnätet, trafikflödet förbättras och trafiksäkerheten höjs genom planskilda korsningar. Syftet är bland annat att minska trafikbelastningen på Gustaf Dalénsgatan och underlätta för trafik både från Björlanda och västerifrån för vidare passage till Lundbyleden.
Den stora ombyggnationen av Lundbyleden är en del av Västsvenska paketet som innefattar satsningar på vägar och järnvägar för tåg, bussar, spårvagnar, cyklar och bilar. Satsningarna bidrar till en hållbar utveckling av Västsverige.
Bohusbanan byggs ut till dubbelspår förbi Brunnsbo för att minska störningskänsligheten på både Hamnbanan och Bohusbanan. Samtidigt skapas förutsättningar för en pendeltågsstation på Bohusbanan samt en knutpunkt (bytespunkt Brunnsbo) för kollektivtrafik med kopplingar till resten av Backaplan och Norra Älvstranden.
Vid bytespunkt Brunnsbo projekteras även för ett kollektivtrafikstråk med citybuss och spårväg mellan Balladgatan i Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen (del av program Brunnsbo–Linné via Lindholmen).
Om Brunnsbo–Linné via Lindholmen
När sker planering och byggande?
Just nu pågår en anbudsprocess för den första av totalt fyra utförandeentreprenader. Byggstart planerades att ske under 2024 och färdigställande under 2030.
Vem är ansvarig för projektet?
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs Stad och Trafikverket.
Nyheter
Kontaktpersoner
Per-Magnus Bäckman
Projektledare
E-post: per-magnus.backman@exploatering.goteborg.se
Kristin Östling
Kommunikationsstrateg
Övrig kontakt
Besöksadress
Postgatan 10Postadress
403 14 Göteborg