Till sidans huvudinnehåll
visionsbild av framtida utformning av citybussbusshållplats och buss.

Citybuss Backastråket

Citybussprojekten är en del av Göteborgs Stads och Västra Götalandsregionens arbete med att förbättra kollektivtrafiken och minska restiderna för den växande befolkningen på Hisingen och för att avlasta knutpunkterna i centrala delar av staden. Citybusslinjerna utrustas med egen körbana som är förberedd för att i framtiden kunna byggas om till spårväg. Linjerna kommer att trafikeras med elbuss och ha samma framkomlighet och turtäthet som spårvagn.

Vad?

Citybusskonceptet är ett led i Göteborgs Stads och Västra Götalandsregionens arbete för att få fler resenärer att välja kollektivt resande framför bil. Projektet syftar också till att öka framkomligheten och tillgängligheten samt skapa en säkrare trafiksituation för gång- och cykeltrafikanter. I Citybussprojekten ingår två delsträckor, Backastråket och delsträcka Norra Älvstranden.

Backastråket sträcker sig mellan hållplatserna Balladgatan-Körkarlens gata och innebär att stora delar av Litteraturgatan kommer att omvandlas från en transportgata till en stadsgata med mittförlagda kollektivtrafikkörfält samt gång- och cykelbanor.

Citybusskonceptet har samma grundläggande uppdrag som spårvagnsstråken: att tillhandahålla snabb, pålitlig och bekväm kollektivtrafik. Till skillnad från spårvagnarna, som trafikerar de mest trafikerade stråken, riktar sig citybussarna till stråk med något lägre men fortfarande betydande antal resenärer. Citybusslinjerna är förberedda för att i framtiden kunna byggas om till spårväg.

Citybussprojekten är en del av Sverigeförhandlingen och finansieras därmed delvis av statliga medel.

Var?

Citybuss Backastråket går längs med Litteraturgatan och Skälltorpsvägen, från hållplatsen Körkarlens gata i norr till hållplatsen Balladgatan i söder.

karta för citybuss backastråket

Citybussarna kommer kunna trafikeras vidare i ett sammanhängande stråk i kommande spårväg och citybusstråk Brunnsbo – Hjalmar Brantingsplatsen, och sedan vidare in mot city, alternativt mot citybusstråket i Frihamnen – Lindholmen. I förlängningen kommer stråket även att kopplas samman med citybuss Norra Älvstranden.

Varför?

Våren 2018 antog kommunfullmäktige i Göteborg Målbild Koll 2035 som anger hur kollektivtrafikens stomnät ska utvecklas i det sammanhängande tätortsområdet i Göteborg, Mölndal och Partille fram till år 2035. I syfte att bidra till att uppnå Koll2035:s målbild om minskad restid, ökad kapacitet och robusthet i kollektivtrafiksystemet görs stora satsningar på spårväg och citybuss på Hisingen. Utbyggnaden kommer att skapa nya kollektivtrafikstråk i stadsdelar som kommer att möta en kraftig tillökning av bostäder och arbetsplatser.

Göteborgs Stad har även tagit fram ett cykelprogram för tidsperioden 2015-2025. Programmet är en fördjupning och konkretisering av stadens trafikstrategi–Trafikstrategi för en nära storstad. Utgångspunkten, att Göteborg är på väg från en stor småstad till en nära storstad, innebär att staden förtätas och att fler målpunkter kommer att ligga inom gång- och cykelavstånd. I en nära storstad ska det vara snabbt, enkelt och säkert att cykla. Detta kräver att trafiksystemet utvecklas och anpassas för detta. Cykelprogrammet betonar vikten av en helhetssyn på uppbyggnaden av cykelstaden. Alla som jobbar för att utveckla staden måste samarbeta och verka för bättre och mer cykling och därför byggs även cykelbanorna ut i samband med anläggning av citybusstråk.

Hur?

Hela Backastråket är cirka 3,5 kilometer långt och kommer att byggas ut i olika deletapper. Två etapper – Selma Lagerlöfs torg och Björkrisvägen – är redan färdigställda. Resterande tre deletapper är under planering/projektering.

När?

Kommunfullmäktige fattade investeringsbeslut för åtgärden år 2021. Byggstart för deletappen Balladgatan till Björkrisvägen planeras till slutet av 2024. Trafikstart för Citybuss på sträckan är planerad till år 2025 och stråket förväntas vara färdigbyggt till år 2027.

Vem?

Citybussprojekten delfinansieras av staten genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för. Projekten leds av exploateringsförvaltningen, Göteborgs Stad och genomförs i samverkan med Västtrafik.

Kontakt

Shoresh Hussein

Projektledare

E-post: shoresh.hussein@exploatering.goteborg.se

Kristin Östling

Kommunikationsstrateg

E-post:kristin.ostling@exploatering.goteborg.se

Övrig kontakt

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965237540062146,57.70774298158523] }, "properties":{ "title":"Exploateringsförvaltningen", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2258
403 14 Göteborg

${loading}