Kanalmurarna
Vad?
Göteborgs kanaler anlades för snart 400 år sedan och murarna har stått i sin nuvarande form sedan mitten av 1800-talet. Murarna har klarat stora förändringar i stadsmiljön, men i takt med att gatan har belastats med tyngre trafik har stabiliteten försämrats. Kanalmurarna behöver nu renoveras för att hålla ytterligare 120 år.
Var?
De murar som omfattas av renoveringen är sträckan från Stora Bommens bro till Gårda Dämme. I störst behov av renovering är kanalmurarna längs med delar av Stora Hamnkanalen, både längs Norra Hamngatan västerut och Lilla Packhuskajen. Men även kanalmurarna längs Fattighusån, förbi Brunnsparken och Drottningtorget, och södra sidan av Stora Hamnkanalen är i behov av upprustning.
Varför?
Murarna är över lag gamla och slitna. En del har röta på trävirket i grundkonstruktionen och på de pålar som håller uppe murarna. På några ställen har konstruktionen satt sig i leran.
När?
Den 27 april 2023 tog kommunfullmäktige inriktningsbeslut om att renovera kanalmurarna längs Stora Hamnkanalen och Fattighusån. I beslutet ingår även att renovera fyra broar längs kanalen och slussen vid Drottningtorget. Att renovera kanalmurarna är ett omfattande arbete som planeras pågå under cirka 20 år.
Inriktningsbeslutet innebär att vi börjar planera genomförandet av den första etappen som omfattar sträckan Norra Hamngatan mellan Residensbron och Kämpebron samt kajmuren mellan Stora Tullhuset och Stora Bommens bro. Vi planerar att börja bygga 2027 och räknar med att första etappen har en byggtid på ungefär ett år.
Vem?
Stadsmiljöförvaltningen ansvarar för att renovera kanalmurarna.
Undersökningssamråd är genomfört
Måndag 7 oktober 2024 startade undersökningssamrådet för del av Kanalmurarna (vid Packhusplatsen och Norra Hamngatan) som är förberedande inför ansökan om tillstånd för vattenverksamhet till Mark- och miljödomstolen. De inkomna synpunkterna har sammanställts och blir till stöd i fortsatta arbetet.
Inbjudan till undersökningssamråd för Kanalmurarna
Samrådsunderlag
Film: Om upprustningen av kanalmurarna
Kanalmurarna byggdes från början för häst och vagn i under 1600-talet. Vid mitten av 1800-talet förstärktes Stora Hamnkanalen med nya murar innanför de gamla. Men kanalmurarna klarar egentligen inte den tunga trafik som finns i dag i form av spårvagnar och bussar. Områdena kring hamnkanalen från Ullevi ner till Brunnsparken är ett av de mest trafikerade områdena i city. Det gör att upprustningen av kanalmurarna i hög grad kommer påverka trafiken.
Bildgalleri
Göteborg kallades Nordens Venedig
När Göteborg byggdes på 1600-talet var visionen en kanalstad med en stark befästning runtom. Göteborg var Sveriges port mot väster och en viktig del av rikets gränsförsvar. Byggnationen av den nya staden leddes av holländare och var inspirerad av holländsk stadsplanering med Amsterdam som förebild. Göteborg kallades Nordens Venedig.
Stora Hamnkanalen var den inre hamnen och kärnan i fästningsstaden. Tillsammans med Västra- och Östra hamnkanalen möjliggjorde den handel med fjärran länder.
Kanalmurarna var till en början byggda av trä. Under mitten av 1700-talet kläddes de sedan med sten, sannolikt för att göra dem mer stabila. En stor del av kanalmurarna byggdes om och förstärktes under 1860-talet.
I början av 1900-talet fylldes Östra och Västra Hamnkanalen igen för att göra plats åt kollektiv- och biltrafik. Idag är kanalerna ersatta av Östra- och Västra hamngatan. Men Stora Hamnkanalen finns kvar liksom Fattighusån och flera av de vallgravar som grävdes runt den befästa staden.
För dig som vill veta mer
Övrig kontakt
För övriga frågor kontakta Göteborg Stads kontaktcenter
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg