Bangårdsförbindelsen
Vad?
Förbindelsen ska minska bangårdens barriäreffekt och förbättra tillgängligheten och framkomligheten i området. Bangårdsförbindelsen ska främja hållbara resor, och frigöra Nils Ericsonsplatsen och Drottningtorget. Därmed kan en attraktivare stadsmiljö på dessa platser skapas.
Så arbetar staden med infrastrukturVarför?
Förbindelsen ska minska bangårdens barriäreffekt och förbättra tillgängligheten och framkomligheten i området. Bangårdsförbindelsen ska främja hållbara resor, och frigöra Nils Ericsonsplatsen och Drottningtorget. Därmed kan en attraktivare stadsmiljö på dessa platser skapas.
Hur?
En förstudie för Bangårdsförbindelsen slutfördes under hösten år 2023. Förstudien har presenterat två huvudalternativ till en förbindelse, vid Åkareplatsen respektive Odinsplatsen. Studien har skickats på remiss och även allmänheten har fått möjlighet att lämna synpunkter.
När?
Arbetet med Bangårdsförbindelsen har pågått sedan 2010. Uppdraget är komplext och nya förutsättningar har tillkommit över tid. För närvarande pågår arbete med att sammanställa remissvaren på förstudien och att ta fram inriktning för det fortsatta arbetet. Föreslagen inriktning ska behandlas i stadsbyggnadsnämnden och kommunfullmäktige under år 2024.
Dokument
Frågor och svar
-
Varför är arbetet inriktat på viadukt och inte tunnel?
I de tidiga detaljplanerna pekas förbindelsen ut som en viadukt som den mest ekonomiskt lönsamma lösningen.
-
Hur mycket kommer en förbindelse att kosta?
Det går inte att säga i detta tidiga skede. Det vi vet är att det finns en miljard (i 2009 års prisnivå) avsatt inom det västsvenska paketet. För att kunna nyttja dessa pengar behöver projektavtal upprättas. I slutrapporten för en förbindelse som presenterades för stadsbyggnadsnämnden har ett av de presenterade alternativen kostnadsbedömts till 1,3 miljarder i 2023 års prisnivå. Kostnadsbedömning är dock gjord i ett tidigt skede och kommer att behöva uppdateras.
-
Var ska den vara placerad?
Det finns inget beslut än om var förbindelsen ska vara placerad men någonstans i området mellan Odinsplatsen och Centralstationen på ena sidan och någonstans på den föreslagna och i så fall utbyggda Kämpegatan på den andra sidan.
Infrastrukturprojekt
Avenyn
Korsvägenområdet
Station Centralen
Västlänken
Övrig kontakt
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2258
403 14 Göteborg