Frågor och svar om nya lånecyklar
De första lånecyklarna (Styr & ställ) placerades ut i Göteborgs innerstad 2010. Nästa år får de gå i välförtjänt pension efter tio uppskattade år och drygt 4 miljoner resor. I deras ställe kommer du kunna cykla på splitter nya, moderna lånecyklar i ett mycket större område i Göteborg och Mölndal. De nya cyklarna ska finnas på plats under våren år 2020.
Fördelar med de nya cyklarna
Kostnaden för ett årskort kommer att vara 300 kronor i det nya systemet. För dig som vill använda en lånecykel kommer det nya Styr & ställ-systemet att innebära många nya fördelar:
Gamla Styr & ställ |
Nya Styr & ställ |
1000 cyklar | 1750 cyklar |
70 stationer | 135 stationer |
Cyklar i centrala Göteborg | Cyklar i större del av Göteborg och del av Mölndal |
3 växlar | 7 växlar |
Registrering via hemsida | Registrering direkt i app, webb, telefon eller terminal |
Smartcard och terminal | App låser upp cykeln direkt |
Återlämning i ledigt ställ | Återlämning vid station, kräver ej ledigt ställ |
Cykel i mån av tillgänglighet | Möjlighet att boka cykel |
Tänk om det är fullt i stationen?
Vid de nya stationerna kommer du alltid kunna lämna din cykel då det kommer att finnas en virtuell zon runt stationen som känner av att du returnerat cykeln.
Kan man ställa av cykeln var som helst i staden?
Nej, du kommer att kunna cykla överallt men för att kunna avsluta din cykeltur behöver du lämna tillbaka cykeln vid en station. Om du vill ha cykeln en längre stund är det möjligt att parkera och låsa den varsomhelst utan att lämna tillbaka cykeln vid en station, men då fortsätter lånet under tiden och du betalar för den tid du använder cykeln.
Var finns de nya stationerna?
Det kommer att finnas stationer i ett stort område i både Göteborg och Mölndal se karta. Det begränsar dock inte att möjligheten att cykla överallt, men för att kunna avsluta sin cykeltur behöver man lämna tillbaka cykeln vid en station.
Varför är det inte elcyklar?
Elcyklar har många fördelar, men i ett lånecykelsystem kräver de också en särskild infrastruktur som kan ladda batterierna och har högre inköps- och driftskostnader. Därför valde Göteborg och Mölndal att inte ställa krav på elcyklar vid upphandlingen.
Varför kan jag inte cykla ända hem där jag bor?
De nya stationerna kommer att finnas på många fler platser i Göteborg och Mölndal än idag där stationer endast finns i centrala Göteborg. Lånecykelsystemet är tänkt som ett komplement till kollektivtrafiken, tanken är inte att ersätta den privata cykeln.
Varför finns det inte lånecyklar på pendelparkeringarna?
Stationernas placering är valda utifrån en analys av det resandeunderlag som finns, vilket innebär att de placeras på platser där det finns en kombination av många verksamheter, målpunkter och boende som tillsammans utgör en bred bas för resande med lånecykel. För att ett lånecykelsystem ska bli framgångsrikt och värdefullt för staden behöver cyklarna kunna användas så många gånger som möjligt varje dag. Finns ett för litet underlag riskerar de att bli stående stor del av dygnet och det kommer krävs stor insats för att flytta tillbaka dem med bil till respektive station. Pendelparkeringarna har stora resandeflöden vid rusningstimmarna, men i övrigt låga flöden. Dessutom ligger de med relativt långa avstånd för att cykla bekvämt med lånecykel på till målpunkter i centrala staden. Satsningar på bra cykelparkeringar vid pendelparkeringar är troligen en bättre insats.
Vem finansierar lånecykelsystemet?
Göteborgs Stad och Mölndals stad finansierar systemet, och intäkterna kommer bland annat från användaravgifterna i systemet.
Hur många skattekronor går till detta?
Lånecykelsystemet genererar intäkter från användare och eventuella sponsorer. Det behövs dock finansiering från staden för att täcka kostnaderna i sin helhet, bedömningen är 0-5 miljoner kronor netto per år.
Varför bytte ni leverantör?
Upphandlingen av dagens Styr&Ställ gjordes 2008 och avtalet går ut i februari 2020. Staden vill fortsatt kunna erbjuda lättillgängliga cyklar runt om i staden. En upphandling av nya cyklar har genomförts under 2018 tillsammans med Mölndals stad. Den nya leverantören är det tyska lånecykelföretaget Nextbike som har lång erfarenhet av att driva lånecykelsystem från cirka 200 städer i hela världen.
Målet är att ha de nya cyklarna på plats till mars 2020.
När försvinner dagens Styr&ställ-stationer?
För att skapa plats åt de nya Styr&ställ-stationerna kommer dagens stationer att börja plockas bort, med start i december 2019. Varför redan i december kan man undra, vi behöver lite tid innan marken blir för frostig, då det inte är möjligt att gräva. Under januari och februari 2020 kommer inga lånecyklar att finnas på plats i staden. Detta för att skapa plats för utplaceringen av de nya Styr&ställ-cyklarna.
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor kring cykling i Göteborg kan du kontakta Göteborgs Stad.
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- Telefontider
- mån-fre 7-18
Öppettider och karta
- Besöksadress
- Ekelundsgatan 1
- Öppettider
- Besökstid mån-fre: 8.30-16.30
- Postadress
-
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg - Fysisk tillgänglighet
- Tillgänglighetsinformation
E-post
- E-post
- goteborg@goteborg.se