Så här fördelar vi skolplatser
Normkapacitet och maxkapacitet
När det gäller barn som ska börja förskoleklass och elever som går sista årskursen på sin skola och därför behöver byta skola för att gå klart grundskolan, så utgår vi ifrån skolans normkapacitet när vi beslutar om var eleverna ska gå i skolan. Det betyder att om det inte finns lediga platser på den skola vårdnadshavarna har önskat, så får eleven en annan skolplats i närområdet istället. Även i skolbytet är det normkapaciteten som avgör om eleven får en plats på en önskad skola eller inte.
Orsaken till att vi inte utgår ifrån skolans maxkapacitet är att det måste finnas utrymme att ge elever skolplatser i det som kallas löpande skolplaceringar. Löpande placering är när elever flyttar in till Göteborgs Stad eller långt inom Göteborgs Stad eller när elever byter från fristående skola.
En skolas maxkapacitet är skolans maximala förmåga att ta emot elever. Maxkapacitet betyder att skolan har begränsningar som gör att skolan inte kan ta emot fler elever, såsom storlek på klassrum, matsal eller specialsalar. Vid löpande placering placerar grundskoleförvaltningen barn och elever på skolans normkapacitet, men om det inte finns skolplatser i elevens närområde inom normkapacitet kan det bli aktuellt med placering upp till maxkapacitet.
Så här ser det ut i ditt område
Utredningar i ditt område
På den här sidan kan du ta del av information om pågående utredningar för att skapa en hållbar skolstruktur i grundskolan.
Frågor och svar
-
Hur vet jag hur många elever skolorna tar in?
Hur många elever skolorna kan ta emot varierar och det kan också ändras beroende på hur många som vill gå på respektive skola. Därför kan vi inte svara på det.
-
Finns det köer till skolorna?
Nej, det finns inga köer till Göteborgs Stads kommunala skolor. Det är Göteborgs Stads regler för skolplacering i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola som gäller när förvaltningen beslutar var elever ska gå i skolan.
-
Varför flyttas inte eleverna över automatiskt eller är garanterade en specifik skola?
När en kommun bestämmer var elever ska gå i skolan så måste det göras på ett sätt som är sakligt, objektivt och inte diskriminerande. Samtidigt är det också viktigt att alla elever får en plats nära hemmet, det som kallas närhetsprincipen.
Skolinspektionen har tidigare bedömt att en kommun som hade ett antagningssystem som gick ut på att elever som gick på en kommunal skola följde med sin klass till nästa skola (ibland kallat skolspår) inte följde närhetsprincipen. I det fallet var det inte folkbokföringsadressen som styrde, utan att klassen fick hålla ihop oavsett var eleverna bodde. Det innebar att elever från exempelvis fristående skola inte hade samma möjligheter att byta skola och Skolinspektionen bedömde alltså att närhetsprincipen inte följdes. Överklagandenämnden har också i flera beslut bedömt att en kommun i första hand måste utgå från vårdnadshavarnas önskemål och att det är fel att placera elever utan att ge vårdnadshavarna möjlighet att önska skola först.
-
Hur planerar ni att öka antalet skolplatser i områden där det är brist på skolplatser?
Generellt sett i staden har vi fler skolplatser än elever. Problemet är att dessa utbildningsplatser är ojämnt fördelade. Inom flera områden är det fler som önskar skolor än vad det finns platser. Vi behöver arbeta med detta både på kort och lång sikt och vi måste kunna hantera situationer när fler önskar en skola än vad det finns platser. Ibland kan vi utöka antalet platser med paviljonger eller genom att omorganisera oss. Samtidigt begränsas detta av bland annat möjlighet att följa timplaner och ha tillgång till specialsalar, krav på ventilation och säkerhet och elevers rätt till friytor (skolgård).
Kontakta grundskoleförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om grundskoleförvaltningen så kan du kontakta oss.
Besöksadress
Gamlestads Torg 5Postadress
405 21 Göteborg