Stöd till elever för att nå kunskapskraven
Om du inte når kunskapskraven i skolan
Om du inte klarar av kunskapskraven i skolan som står i läroplanen har du enligt skollagen rätt att få stöd. I första hand ska du få stöd i form av extra anpassningar av undervisningen i din klass. Dina lärare ska alltså anpassa undervisningen så att du lättare lär dig det som står i läroplanen. Om de extra anpassningarna inte är tillräckliga kan du ha rätt till särskilt stöd. Det är rektorn som beslutar om att utreda dina behov av att få särskilt stöd.
Stödet en elev kan få kan delas in i tre nivåer
Ledning och stimulans — för alla elever
Alla elever ska få ledning och stimulans som hjälper dem i sitt lärande, i sin personliga utveckling och hjälper dem att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.
Stöd i den vanliga undervisningen — för vissa elever
Vissa elever kan behöva lite mer hjälp. Vi kallar det extra anpassningar. Exempel på extra anpassningar kan vara att man får stöd i att sätta i gång arbetet, anpassade läromedel eller en specifik plats i klassrummet.
Stöd utöver den vanliga undervisningen — för några få elever
Om de extra anpassningar som vi har gjort för eleven inte är tillräckliga ska rektor snabbt se till att utreda om eleven har behov av särskilt stöd. Exempel på särskilt stöd kan vara att eleven under en period får hjälp av speciallärare/ specialpedagog.
Skolan beslutar om åtgärdsprogram
Det är rektorns ansvar att utreda om du som är elev har behov av särskilt stöd. Om du har det, ska rektorn se till att skolan utformar ett åtgärdsprogram för dig.
Du och din vårdnadshavare har möjlighet att delta i arbetet med åtgärdsprogrammet. Av programmet ska det framgå vilka behoven är, hur skolan ska tillgodose det, och hur skolan tänker följa upp och utvärdera insatserna.
Anpassad grundskola
Om ditt barn har en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada kan grundskoleförvaltningen utreda om eleven tillhör målgruppen för anpassad grundskola.
Här kan du läsa mer om anpassad grundskola.