Så skickar du som rektor en förfrågan om distansundervisning som särskilt stöd
Innan du skickar in en förfrågan
Innan du som rektor skickar in en förfrågan om distansundervisning som särskilt stöd för din elev är det bra att läsa igenom de kriterier som gäller för den här formen av stöd.
Kriterier för distansundervisning som särskilt stöd i grundskolaUnderlag att förbereda
Dessa underlag är obligatoriska och ska skicka in tillsammans med förfrågan:
- Utredning om elevens behov av särskilt stöd (3 kap. 7 § skollagen)
- Aktuellt åtgärdsprogram samt utvärdering av de två senaste åtgärdsprogram (3 kap. 9 § skollagen)
- Frånvaroutredning eller annan dokumentation som visar på skolans närvaroarbete (7 kap. 19 a § skollagen)
- Medicinsk, psykologisk och/eller social dokumentation som styrker skolans beskrivning av att eleven inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av medicinsk, psykologisk och/eller social problematik (22 kap. 5 § skollagen)
- Elevens terminsbetyg sedan höstterminen årskurs 6
- Elevens närvaro i statistik per de två senaste terminerna
- Vårdnadshavares samtycke till att underlag överförs.
Så här skickar du en förfrågan
-
1
Kontakta grundskoleförvaltningen
Om du som rektor på elevens skola ser att distansundervisning som särskilt stöd möter elevens behov mejlar du till samordnaren för distansundervisning som särskilt stöd.
-
2
Överför underlag via e-tjänst
För att minimera risken för att känsliga personuppgifter sprids ska förfrågan och medföljande underlag inte skickas via e-post. Överför förfrågan och de obligatoriska underlagen via e-tjänsten samordnaren för distansundervisning som särskilt stöd ger dig en länk till.
-
3
Fatta beslut om särskilt stöd
Om Göteborgs grundskoleförvaltning bedömer att underlagen styrker att det finns förutsättningar att fatta beslut om distansundervisning som särskilt stöd, fattar du som rektor beslut om detta inom ramen för elevens åtgärdsprogram samt på särskild beslutsblankett. Beslutet får gälla i högst en termin i taget.
-
4
Ingå entreprenadavtal
Entreprenadavtal upprättas mellan primärskolans huvudman och Göteborgs grundskoleförvaltning. I entreprenadavtalet regleras respektive huvudmans ansvar och kostnader.
Elevens skola har alltid ansvar för eleven
Elevens skolplacering förändras inte utifrån beslut om distansundervisning som särskilt stöd. Elevens skola har fortsatt ansvaret för att följa upp, utvärdera och besluta om elevens behov av särskilt stöd. Elevens skola ansvarar tillsammans med Elyseum distans för en nära samverkan med eleven i fokus. Elevens skola ansvarar för de olika funktionerna inom elevhälsan som regleras inom hälso- och sjukvårdslagen, som bland annat vaccinationer och hälsosamtal enligt basprogram.
Elevens skola har också fortsatt ansvar för det praktiska runt eleven, som till exempel studie- och yrkesvägledning samt skolkort. Du som rektor behöver själv planera för att organisera detta. Eleven har tillgång till elevhälsoresurser som bland annat specialpedagog och kurator via Elyseum distans.
Frågor och svar
-
Hur bedömer Grundskoleförvaltningen om det finns förutsättningar för rektor att fatta beslut?
Grundskoleförvaltningen genomför alltid en individuell prövning av och bedömning om förfrågan och medföljande underlag styrker:
- att eleven inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik
- att eleven riskerar att inte nå målen för utbildningen
- att alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga, samt
- att eleven har förutsättningar att kunna genomföra undervisning på distans som särskilt stöd.
Elevens behov ska vara dokumenterade och tydligt definierade. Det ska vara gjort av personer med rätt kompetens, som till exempel inom områdena specialpedagogik, medicin, psykologi och/eller psykosocialt arbete.
-
Vad kostar distansundervisning som särskilt stöd?
Ett entreprenadavtal upprättas mellan primärskolans huvudman och Göteborgs grundskoleförvaltning. I entreprenadavtalet regleras respektive huvudmans ansvar och kostnader. För mer information om kostnader, mejla till samordnaren för distansundervisning som särskilt stöd.
-
Hur går distansundervisningen till?
Distansundervisningen innebär att lärare och elev inte är på samma plats på samma tid. Eleven bestämmer tillsammans med sina lärare och vårdnadshavare hur skoldagen ska se ut.
Så fungerar distansundervisning som särskilt stöd i grundskola
Kontakta Distansundervisning som särskilt stöd i grundskolan
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Distansundervisning som särskilt stöd
- Kontaktformulär