Till sidans huvudinnehåll

Kriterier för att få distansundervisning som särskilt stöd i grundskola

Distansundervisning som särskilt stöd riktar sig till elever i årskurs 6–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik.

För elever med medicinsk, psykisk eller social problematik

Distansundervisning kan användas som särskilt stöd för elever i årskurs 6–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. Det gäller elever som riskerar att inte nå målen för utbildningen och där alla andra insatser är uttömda eller bedöms som olämpliga.

Med dokumenterad menas att problematiken på något sätt ska vara nedtecknad, till exempel i ett intyg eller annat dokument från läkare, psykolog eller socionom. Det betyder inte att eleven behöver ha en fastställd diagnos. Dokumentationen kan också vara en utredning som har gjorts av annan personal inom elevhälsa eller socialtjänst.

Medicinsk problematik

Med medicinsk problematik menas till exempel att eleven:

  • Har en somatisk sjukdom eller en funktionsnedsättning som innebär att eleven av hälsoskäl inte kan ta del av den ordinarie undervisningen i skolan.
  • Ofta måste få medicinsk behandling dagtid men kan ta del av undervisning under annan tid.
  • På grund av infektionskänslighet under en period inte bör gå till skolan.
  • På grund av ett sjukdomstillstånd har särskilda behov av en lugn och störningsfri undervisningsmiljö.
  • Har en sjukdom som kommer i skov och därför behöver undervisning som anpassas så att eleven läser under symtomfria perioder.

Psykisk problematik

Med psykisk problematik menas till exempel att eleven:

  • Har en psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning som innebär att eleven inte kan delta i den ordinarie undervisningen.
  • Har svår social fobi och inte klarar av att vistas bland andra elever.
  • Har, eller riskerar, utmattningsdepression och som därför inte orkar vistas i den vanliga skolmiljön.
  • Elever som på grund av psykisk problematik under en längre tid inte kunnat gå till skolan.

Social problematik

Med social problematik menas till exempel att eleven:

  • Har en mycket svår social situation. Det kan till exempel handla om en elev som har en svår familjesituation och på grund av detta tillfälligt bor i någon form av jourboende på annan ort.
  • Under en längre tid inte har kunnat gå till skolan men där problemen inte kan kopplas till någon bakomliggande psykisk problematik.
  • Har utsatts för mobbning. Om en elev blir mobbad måste skolan agera för att stoppa det, så att eleven kan gå kvar i sin klass. Det är inte den mobbade som ska behöva anpassa sig. Men om mobbningen orsakar svåra besvär kan distansundervisning vara motiverat. Det skulle även kunna vara en tillfällig lösning tills andra åtgärder sätts in.

Fysisk funktionsnedsättning är inte en anledning till att få distansundervisning

En fysisk funktionsnedsättning är i sig inte en anledning till att få distansundervisning. Exempelvis kan elever med hörselnedsättning, dövhet, rörelsehinder eller nedsatt syn inte få distansundervisning enbart på grund av funktionsnedsättningen. En elev med hörselnedsättning kan till exempel med hjälp av tekniska hjälpmedel ofta ändå delta i ordinarie undervisning. Däremot kan funktionsnedsättningen leda till sådana medicinska eller psykiska problem att en elev inte kan delta i den ordinarie undervisningen i skolan. En fysisk funktionsnedsättning kan också vara en del av en mer omfattande medicinsk, psykisk eller social problematik som gör att en elev inte kan delta i den ordinarie undervisningen.

Då behöver inte andra stödåtgärder först prövas

En förutsättning för att distansundervisning ska få användas som särskilt stöd är att alla andra möjligheter till särskilt stöd är uttömda eller bedöms olämpliga. Vissa stödåtgärder kan i vissa fall vara uppenbart olämpliga och uteslutas direkt. Exempelvis om en elev inte behöver specialpedagogiska insatser, men inte kan vara i skolan på grund av infektionskänslighet. Då kan eleven få distansundervisning utan att andra stödåtgärder först har prövats.

Förutsättningar för att kunna delta i distansundervisningen

För att kunna delta i undervisning på distans är det är viktigt att eleven har rätt förutsättningar, bland annat:

  • Elev, vårdnadshavare och skola ser att distansundervisning som särskilt stöd kan gynna elevens lärande och utveckling.

  • Elevens skola har goda förutsättningar att stötta eleven och att samverka med Elyseum distans kring eleven.

  • Eleven har tillgång till en lugn miljö med internetuppkoppling.

Innan du skickar in en förfrågan

Kontrollfrågor

Innan du som rektor skickar in en förfrågan om distansundervisning som särskilt stöd för en elev är det bra att ställa sig själv följande frågor:

  1. Förstår vårdnadshavare och elev vad distansundervisning innebär?

  2. Förstår vårdnadshavare att skolan inte har tillsynsansvar för eleven under den tid som eleven studerar de ämnen som ges genom distansundervisning och vad det innebär?

  3. Har eleven förutsättningar för och förmåga att kunna genomföra distansundervisningen?

  4. Har skolan förutsättningar för att samverka med Elyseum distans kring eleven genom medverkan på överlämningsmöte, kontinuerlig uppföljning av elevens skolsituation, utvärderingsmöte och dokumentation av åtgärdsprogram samt planering för återgång till ordinarie undervisning?

  5. Ser skolan, utifrån all den kunskap som skolan har om eleven och elevens hemförhållanden, att distansundervisning som särskilt stöd skulle gynna elevens utveckling och lärande?

  6. Ser skolan, utifrån all den kunskap som skolan har om eleven och elevens hemförhållanden, att distansundervisning skulle kunna utgöra en risk för elevens utveckling och lärande?

Underlag att förbereda

Dessa underlag är obligatoriska och ska skicka in tillsammans med förfrågan:

  • Utredning om elevens behov av särskilt stöd (3 kap. 7 § skollagen)
  • Aktuellt åtgärdsprogram samt utvärdering av de två senaste åtgärdsprogram (3 kap. 9 § skollagen)
  • Frånvaroutredning eller annan dokumentation som visar på skolans närvaroarbete (7 kap. 19 a § skollagen)
  • Medicinsk, psykologisk och/eller social dokumentation som styrker skolans beskrivning av att eleven inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av medicinsk, psykologisk och/eller social problematik (22 kap. 5 § skollagen)
  • Elevens terminsbetyg sedan höstterminen årskurs 6
  • Elevens närvaro i statistik per de två senaste terminerna
  • Vårdnadshavares samtycke till att underlag överförs.

Så skickar du som rektor en förfrågan om distansundervisning som särskilt stöd

Frågor och svar

  • Hur skickar jag en förfrågan?

    Om du som rektor på elevens skola ser att distansundervisning som särskilt stöd möter elevens behov ska du ta kontakt med Göteborgs grundskoleförvaltning.

    Så skickar du en förfrågan om distansundervisning som särskilt stöd

  • Måste eleven ha en fastställd diagnos för att kunna få distansundervisning som särskilt stöd?

    Nej. Med dokumenterad menas att problematiken på något sätt ska vara nedtecknad, till exempel i ett intyg eller annat dokument från läkare, psykolog eller socionom. Det betyder inte att eleven behöver ha en fastställd diagnos. Dokumentationen kan också vara en utredning som har gjorts av annan personal inom elevhälsa eller socialtjänst.

Kontakta Distansundervisning som särskilt stöd i grundskolan

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Distansundervisning som särskilt stöd

Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.
${loading}