Tillsyn av förskolor och pedagogisk omsorg
Tillsyn av fristående förskolor och enskild pedagogisk omsorg
Tillsyn är enligt skollagen en självständig granskning som ska genomföras för att kontrollera om en verksamhet uppfyller krav från lagar och andra föreskrifter. I Göteborgs Stad är det förskoleförvaltningens enhet Fristående verksamheter och tillsyn som ansvarar för tillsyn av fristående förskolor och enskild pedagogisk omsorg. Det innebär att de kontrollerar att de fristående verksamheterna uppfyller de krav som finns i skollagen, läroplanen, övriga författningar och Göteborgs Stads regler samt kan ge huvudmän råd och vägledning.
Tillsynsmyndigheten har för sin tillsyn rätt att på plats granska sådan verksamhet som står under dess tillsyn. Tillsynsmyndigheten har i den omfattning det behövs för tillsynen rätt att få tillträde till de byggnader, lokaler och andra utrymmen som används i verksamheten.
Den vars verksamhet står under tillsyn enligt denna lag är skyldig att på tillsynsmyndighetens begäran lämna upplysningar samt tillhandahålla handlingar och annat material som behövs för tillsynen.
I tillsynen ingår att fatta beslut om åtgärder som huvudmannen som bedriver verksamheten kan behöva vidta för att rätta till brister som upptäckts vid granskningen. Efter ett ingripande från förskolenämnden ska uppföljning ske för att säkerställa att åtgärd vidtagits för att läka bristen.
Läs mer om lagkrav, regler och skyldigheter för dig som bedriver fristående barnomsorg på sidan Villkor för fristående barnomsorg.
Så här kan en tillsyn gå till
En kommuns tillsyn av en fristående verksamhet kan genomföras på flera olika sätt. Den kan komma att startas genom att kommunens tillsynsansvariga gör ett oanmält besök på verksamhetsadressen eller genom att den fristående huvudmannen får information i förväg om att en tillsyn kommer att ske och ett besök i verksamheten planeras.
Kommunens tillsynsansvariga kan också skicka ut underlag och frågor som huvudmannen för den fristående verksamheten ska besvara genom att bland annat skicka in dokument. Ofta genomförs också en eller flera intervjuer med exempelvis huvudman och rektor. Huvudmannen kan också bli föremål för en ägar- och ledningsprövning, se mer information på sidan Villkor för fristående barnomsorg. Det kan också förekomma att en tillsyn endast genomförs genom skriftlig kommunikation med huvudmannen.
Om och hur en tillsyn genomförs avgörs bland annat av vilken tid som gått sedan förra granskningen, vad som framkommit i tidigare tillsyn, uppgifter som kommit till förvaltningens kännedom eller ett uppdrag från förvaltningsledningen eller politiken.
Om brister förekommer
När en tillsyn genomförts får den granskade verksamheten ett beslut. Ett beslut kan innehålla följande sanktioner:
Föreläggande
Här framgår det vilka åtgärder som kan vidtas för att rätta till brister som upptäckts vid granskningen. Föreläggande kan också förenas med ett vite, vilket innebär att den ansvarige för verksamheten måste betala en fastställd summa pengar om inte bristerna åtgärdas inom en viss tid.
Anmärkning
Om en verksamhet har mindre allvarliga brister kan beslut fattas om anmärkning som antingen ska redovisas och följas upp eller åtgärdas utan uppföljning. Anmärkning kan dock inte förenas med vite eller tvångsåtgärder.
Avstående från ingripande
Beslut kan fattas med avstående från ingripande men med bristerna i beslutet beskrivna. Detta kan ske om bristerna vid en tillsyn är mindre, verksamheten som granskas genomför nödvändig rättelse eller om det i övrigt med hänsyn till omständigheterna finns särskilda skäl mot ett ingripande.
Tillfälligt verksamhetsförbud
Om tillsynen visar på allvarlig risk för barnens hälsa eller säkerhet, eller av någon annan särskild anledning kan huvudmannen förbjudas att, helt eller delvis, driva verksamheten vidare. Detta görs genom att meddela tillfälligt verksamhetsförbud. Ett tillfälligt verksamhetsförbud får gälla i högst 6 månader.
Huvudmannen kan överklaga beslut om tillfälligt verksamhetsförbud till förvaltningsrätten.
Återkallelse
Om en verksamhet har mycket allvarliga brister kan förskolenämnden fatta beslut om att stänga verksamheten och återkalla tillståndet.
Återkallelse kan också ske om huvudmannen begär det eller om verksamheten inte har startat senast två år efter den första tidpunkt som godkännandet avser.
En tillsyn avslutas i form av ett beslut i ärendet.
Källa: 26 kap. 10-13 §§ skollagen (2010:800).
Ägar- och ledningsprövning för enskilda huvudmän
En ägar- och ledningsprövning görs i samband med godkännandeprövning samt vid tillsyn av fristående förskolor, enskild pedagogisk omsorg och vissa fristående fritidshem. Detta innebär bland annat att förskoleförvaltningen kan granska att den krets av personer som omfattas av ägar- och ledningsprövningen ska vara insatta i de lagar och regler som berör verksamheten de bedriver.
Mer information hittar du under Villkor för fristående barnomsorg.
Uppgifter hämtas från andra myndigheter
Förskoleförvaltningen kan vid bedömning av ekonomiska förutsättningar samt vid ägar- och ledningsprövning bland annat hämta uppgifter från Polismyndigheten, Bolagsverket, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket och företag som erbjuder kreditupplysningar.
För befintliga huvudmän
En huvudman som är godkänd att bedriva förskoleverksamhet är skyldig att löpande säkerställa att kraven på erfarenhet och insikt samt lämplighet är uppfyllda inom ägar- och ledningskretsen.
Huvudmannen behöver också löpande säkerställa att det finns ekonomiska förutsättningar att bedriva verksamheten. Förskolenämnden har tillsyn över detta. Det innebär att förskolenämnden inom ramen för sitt tillsynsuppdrag kommer att pröva om huvudmannen uppfyller kraven.
Anmälningsplikt vid förändringar inom ägar- och ledningskrets
En huvudman som gör förändringar inom ägar- och ledningskretsen är skyldig att anmäla detta till förskoleförvaltningen inom en månad efter förändringen. (Observera att anmälan om förändringar inom ägar- och ledningskretsen inte omfattas av någon avgift.)
Tillsyn av kommunala förskolor
Skolinspektionen ansvarar för tillsynen av kommunala förskolor.
Har du upptäckt brister i en verksamhet?
Brister i fristående förskolor och enskild pedagogisk omsorg
Om du upptäckt fel, missförhållanden eller andra brister i någon fristående verksamhet ska du vända dig till verksamhetens huvudman som är skyldig att ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål.
Om bristerna kvarstår, efter utredning av huvudman, är du välkommen att kontakta enheten Fristående verksamheter och tillsyn som gör en bedömning utifrån en samlad bild av verksamheten och huvudmannen. Förskoleförvaltningen går igenom alla dina uppgifter men det är inte säkert att det leder till att en tillsyn görs.
Gäller dina uppgifter kränkande behandling anmäls detta till Skolinspektionen där Barn- och elevombudet (BEO) gör en bedömning om eventuell utredning.
Brister i kommunala förskolor
Vänd dig i första hand till kommunen som är huvudman. Gäller det kränkande behandling ska du vända dig till Skolinspektionen.
Råd och vägledning
Tillsynens främsta uppgift är att verka i förebyggande syfte. Förskoleförvaltningen kan därför ge råd och vägledning med stöd av de regler som styr verksamheten för att ge huvudmannen möjlighet att frivilligt avhjälpa brister. Förskoleförvaltningen som tillsynsmyndighet lämnar upplysningar om vilka regler som gäller och bistår med var man kan hitta vägledning.
Förskoleförvaltningen får inte tala om hur en huvudman ska handlägga ett ärende utan endast var det finns vägledning att få. Förvaltningen kan svara på frågor om skollagstiftningen och ge råd och vägledning på en generell nivå men inte ta ställning i ett enskilt ärende. Råd och vägledning kan ske på flera olika sätt, här följer några exempel.
Göteborgs Stads hemsida
På hemsidan framgår hur man ansöker samt vilka lagkrav som ställs och vilka regler som gäller. På hemsidan finns också information om hur en tillsyn kan genomföras, att den granskade huvudmannen får ett beslut och vilka eventuella åtgärder som huvudmannen behöver vidta för att rätta till brister som framkom i granskningen.
Återföring av beslut
Efter ett beslut med sanktioner på grund av brister erbjuder förskoleförvaltningen i vissa fall huvudmannen möjlighet till en muntlig genomgång av beslutet i syfte att tydliggöra vad beslutet innebär. Den muntliga genomgången kommer i så fall endast att avse vad som framgår av beslutet och eventuella frågor knutet till det. Den muntliga genomgången är således begränsad till beslutets innehåll. Förskoleförvaltningen kan även lämna upplysningar om vilka regler som gäller i ett visst fall och bistå med råd om hur och var man kan finna vägledning till relevant kunskap.
Informationsmöte
Informationsmöte, eller dialogmöte, ska i Göteborgs Stad ske två gånger per år. På mötet delges vägledning till kunskap kopplat till fristående verksamhet. Detta kan ske genom att inbjudna personer från förskoleförvaltningen delger vad kommunen arbetar med. Det kan också förekomma att förskoleförvaltningen tar upp vanligt förekommande brister i tillsynsgranskningar för att ge vägledning i förebyggande syfte.
Kontakt via e-post
När en specifik fråga ställs kan svarets innehåll till exempel innehålla lagstöd, stöd i Lpfö eller från de allmänna råden samt i vissa fall länk till hemsidor med information. Svaret är generellt.
Kontakta förskoleförvaltningens enhet Fristående verksamheter och tillsyn
Har du synpunkter eller frågor om tillsyn så kan du kontakta förskoleförvaltningens enhet Fristående verksamheter och tillsyn.