Ansök om tobakstillstånd

För att få sälja tobak måste du ha ett tillstånd. Du kan ansöka om ett tillstånd för att sälja till konsumenter, antingen från en butik eller på distans till exempel via internet. Om du ska sälja till butiker behöver du ett tillstånd för att sälja tobak genom partihandel.

Om du ska sälja tobak så är det många regler som du måste kunna. Du måste vara lämplig, vilket innebär att vi kommer att ställa frågor om dig till bland annat Skatteverket och Polismyndigheten. Om du inte har betalat dina skatter i tid eller om du har begått brott så kanske du inte kan få tillstånd att sälja tobak. Om du får tillstånd så får du inte sälja tobak till personer under 18 år, tobaken du säljer ska ha korrekta hälsovarningar, marknadsföring får inte vara påträngande och du måste sätta upp skyltar som informerar om 18-årsgränsen.

Det kostar pengar att ansökan om tillstånd. Pengarna betalas inte tillbaka om du får avslag på din ansökan. Om du får ett tillstånd ska du även betala en årlig tillsynsavgift.

Ansök om tobakstillstånd

Information om ansökan

För att få sälja tobak så måste du ha ett tillstånd. Du ansöker om tillståndet hos tillståndsenheten. Vi handlägger ärenden för Göteborgs Stad. Vi hanterar också ansökningar för Ale kommun, Kungälvs kommun, Mölndals stad, Partille kommun, Stenungsunds kommun, Tjörns kommun och Öckerö kommun.

Kravet på tillstånd när du säljer tobak började gälla den 1 juli 2019. Även du som anmält försäljning av tobak innan den 1 juli måste ansöka. Har du anmält så får du fortsätta sälja fram till den 1 november 2019. Om du anmält försäljning av tobak innan den 1 juli OCH ansökt innan den 1 november 2019 får du fortsätta sälja tobak i avvaktan på beslut i ditt ärende. Just nu får Tillståndsenheten in väldigt många ansökningar, och det påverkar tiden för handläggning.

När du ansöker så genomför vi en utredning för att kontrollera om du kan få ett tillstånd. Om du till exempel är straffad eller inte betalat dina skatter så är det inte säkert att du får ett tillstånd. Om du inte får ett tillstånd så kan du överklaga beslutet till domstol.

Om du får ett tillstånd så måste du fortsätta att sköta dig. Du måste sköta din bokföring, betala dina skatter i tid och inte begå brott.

I anvisningarna för ansökan om försäljningstillstånd för tobak kan du se vilka dokument du måste lämna in tillsammans med din ansökan.

Så här gör du

Du kan lämna in din ansökan direkt på webben. När du gör hela ansökan på webben och även skickar dina bilagor elektroniskt får du ditt beslut snabbare.

  1. Läs anvisningarna för ansökan om försäljningstillstånd för tobak.
  2. Fyll i blanketten Finansieringsplan
  3. Skriv ett egenkontrollprogram, se Anvisning till egenkontrollprogram för försäljning av tobaksvaror
  4. Skicka in din ansökan här: Ansök direkt på webben


Du kan även välja att skicka in blanketterna på mejl. I så fall följer du beskrivningen nedan:

  1. Läs anvisningarna för ansökan om försäljningstillstånd för tobak.
  2. Fyll i blanketten Ansökan om försäljningstillstånd för tobak.
  3. Fyll i blanketten Finansieringsplan
  4. Skriv ett egenkontrollprogram, se Anvisning till egenkontrollprogram för försäljning av tobaksvaror
  5. Skicka de handlingar som står listade i anvisningarna till: tillstandsenheten@socialresurs.goteborg.se

Sluta sälja tobak

Om du vill sluta sälja tobak ska du anmäla det till tillståndsenheten. Efter att du kontaktat oss skickar vi ut en blankett som du får fylla i och skicka tillbaka till oss. Kontakta oss på tillstandsenheten@socialresurs.goteborg.se