Regler och avgifter

För att få sälja tobak så måste du ha ett tillstånd. Om du säljer tobak utan tillstånd så riskerar du att åka i fängelse. Eftersom försäljning av tobak är en socialt ansvarsfull uppgift så har Sveriges riksdag beslutat att du måste vara lämplig för att få sälja tobak. Att vara lämplig betyder bland annat att du måste betala alla dina skatter i tid och att du inte får begå brott.

Reglerna i lagen som du måste följa

Du kan läsa hela lagen på riksdagens hemsida: Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter

Här är en kort sammanfattning:

18-årsgräns

Du får inte sälja tobaksvaror till någon som inte fyllt 18 år. Du ska ha skyltar om åldersgränsen som syns tydligt. Skyltarna ska sitta där det finns tobak och där försäljningen sker, alltså vid kassan. Inte heller partihandlare får lämna ut tobaksvaror till någon som inte fyllt 18 år.

Den som säljer eller lämnar ut tobak till någon som är under 18 år riskerar böter eller fängelse.

Motverka langning

Du får inte sälja tobaksvaror till någon som du misstänker ska lämna över dem till en person som inte fyllt 18 år.

Marknadsföring och reklam är förbjudet

Du får inte ha några affischer, större anslag eller annan marknadsföringsåtgärd som kan uppfattas som påträngande inne i butiken. Tänk på att en enstaka affisch eller ett anslag kan vara tillåtet, men att den samlade bilden av din marknadsföring kan göra att den blir påträngande och därmed otillåten. Du får inte heller göra reklam för tobak genom prissubventioner, gåvor, gratisprover, reklamtävlingar eller reklammaterial, som askkoppar, tändare och paraplyer. Tillståndsenheten gör alltid bedömningar i det enskilda fallet för att avgöra om marknadsföringen är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk av tobak. Det är du som är innehavare av ett tillstånd för tobaksförsäljning som ansvarar för att marknadsföringen är korrekt utformad. Eventuell marknadsföring ska vara placerad så att den inte är synlig utifrån, i möjligaste mån.

Märkning på förpackningar

Alla förpackningar till tobaksvaror måste ha hälsovarningar. Reglerna är olika för olika sorters tobaksvaror. På cigarett- och rulltobakspaket måste det finnas en kombinerad hälsovarning, alltså både text och bild. Det är ditt ansvar att kontrollera så att alla förpackningar till tobaksvaror som du säljer eller förvarar i lokalen har korrekt hälsovarning. Du måste också kontrollera annan märkning på tobaksvarorna så att det till exempel inte framgår mängden av nikotin, tjära eller kolmonoxid.

Om du säljer tobaksvaror utan korrekt hälsovarning riskerar du böter eller fängelse.

Förpackningar till cigaretter och rulltobak ska ha en unik identitetsmärkning och en säkerhetsmärkning. Saknas märkningen får du inte sälja tobaksvaran. Om en tobaksvara är tillverkad innan den 20 maj 2019 får du sälja den fram till och med den 20 maj 2020 även om den inte har identitets- och säkerhetsmärkning.

Förbud mot att sälja lösa cigaretter

Cigarettpaket måste innehålla minst 20 cigaretter. Du får inte sälja cigaretter i mindre mängd eller en och en (lösa cigaretter).

Krav om minsta mängd

En förpackning med rulltobak måste innehålla minst 30 gram tobak. En förpackning med portionssnus måste innehålla minst 20 portioner.

Du ska ha ett program för egenkontroll

Vid försäljning av tobaksvaror krävs det att du har ett egenkontrollprogram som är anpassat till din verksamhet. Enligt lagen så ska du utöva särskild kontroll över din försäljning av tobaksvaror och för den kontrollen ska du ha ett särskilt program, ett egenkontrollprogram. Att du har ett genomarbetat och anpassat egenkontrollprogram är en stor del i vår bedömning av din verksamhet. Om ditt egenkontrollprogram inte uppfyller lagens krav så kan du få ett tillstånd för att sälja tobaksvaror.

Anvisning egenkontrollprogram för försäljning av tobaksvaror

Informera din personal om regler och rutiner

Du som är butiksägare eller försäljningsansvarig ska se till att personalen känner till försäljningsreglerna och verksamhetens rutiner. Du bör informera personalen löpande under året. Kom ihåg att även informera eventuell extrapersonal. Om du är ensamföretagare måste du själv hålla dig informerad.

Förändringar i din verksamhet

Om det sker förändringar i din verksamhet så måste du anmäla det till oss. Det kan till exempel vara förändringar i ägande eller i styrelsen.

Avgift för ansökan och tillsyn

När du ansöker om tillstånd gör tillståndsenheten en utredning, därför kostar det pengar att ansöka om tillstånd för att sälja tobak. Avgiften just nu är 9000 kr och sätts in på bankgiro 306-6115 när du gör din ansökan.

Om du får ett tillstånd så ska du betala en tillsynsavgift. Tillsynsavgiften är 6 500 kr varje år. Den skickas på faktura till dig som har ett tillstånd.

Om du ansöker om ett tillfälligt tillstånd så är ansökningsavgiften 7 500 kr.

Avgifterna höjs automatiskt varje år enligt index. Ansökningsavgiften betalas inte tillbaka även om du inte får något tillstånd.

Vad händer om du bryter mot lagen?

Varning eller återkallelse

Om du inte följer lagen så kan du få en varning. Om du gör något som vi tycker är extra allvarligt, eller om du redan har fått en varning och missköter dig igen så kan vi ta tillbaka ditt tillstånd. Det kallas för att tillståndet återkallas. Om ditt tillstånd återkallas så får du inte längre sälja tobaksvaror.

Böter och fängelse

Du som medvetet eller av misstag bryter mot reglerna om försäljning i tobakslagen kan få ett straff. Ett straff är antingen böter eller fängelse. Om du till exempel säljer tobaksvaror utan tillstånd så gör du dig skyldig till olovlig tobaksförsäljning och kan få böter eller upp till två års fängelse. Om brottet räknas som grovt får du minst sex månaders fängelse och upp till sex års fängelse.