Så gör Göteborgs Stad kontroller
Samordnade kontroller görs på arbetsplatser där upphandlade leverantörer genomför uppdrag för Göteborgs Stad. Exempelvis byggnadsarbete eller transporttjänster. Den samordnade kontrollfunktionen genomför kontroller både på Göteborgs Stads gemensamma avtal och efter överenskommelse på förvaltningars och bolags lokala avtal.
Kontrollerna görs i de branscher som ofta nämns som riskbranscher när det kommer till osund konkurrens, det vill säga där risken för arbetslivskriminalitet är stor. Till exempel byggbranschen, lokalvård, transport samt vård- och omsorg. Kontrollen görs oanmäld.
När arbetsplatskontrollen är gjord får den beställande verksamheten en rapport med både det som fungerar och eventuella avvikelser som kan följas upp med berörd leverantör. Det möjliggör åtgärder under pågående uppdrag, och blir ett sätt att löpande identifiera och åtgärda brister.
Relaterad information
Ekonomisk hållbarhet i Göteborgs Stad
Ekonomisk hållbarhet handlar i grund och botten om att uppnå sund konkurrens. Leverantörer ska inte få fördelar genom att bryta mot lagar och regler.
Granskningar av leverantörer
Göteborgs Stad granskar leverantörer både i samband med upphandlingar och under avtalstiden för att kontrollera att avtalsvillkor följs. Här kan du ta del av några av granskningarna i sin helhet.
Här kan du tipsa om du misstänker välfärdsbrott inom inköp
Här kan du lämna tips på brister du uppmärksammat eller om du misstänker fel eller brott utifrån sund konkurrens hos en leverantör till Göteborgs Stad. Du som vill tipsa kan vara anonym.
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen
Besöksadress
Magasinsgatan 18APostadress
405 23 Göteborg