Samlad placerings- och inköpsfunktion - Spink
Att bli leverantör
För att bli leverantör till Göteborgs Stad och utföra insatser inom individ- och familjeomsorg samt funktionsstöd behöver företaget upphandlas. Det vanliga är att blivande leverantörer deltar i en ramavtalsupphandling. Ramavtalsupphandlingarna genomförs av inköps- och upphandlingsförvaltningen.
Om det inte finns något ramavtal för ett område eller om de upphandlade leverantörerna inte har plats gör ansvarig förvaltning en direktupphandling.
Läs mer om upphandling på sidan Inköp och upphandling
Kontakt med leverantörer
Spink, tillsammans med inköps- och upphandlingsförvaltningen, anordnar kontinuerligt olika former av dialogmöten för leverantörer med ramavtal.
Leverantörsuppföljning
Spink arbetar tillsammans med inköp- och upphandlingsförvaltningen, socialförvaltningarna och förvaltningen för funktionsstöd med att systematisera och samordna leverantörsuppföljningen. Det handlar om att följa kvalitet, resultat och leverans från leverantörer som anlitas av Göteborgs Stad inom individ- och familjeomsorg samt funktionsstöd.
Så stödjer Spink förvaltningarnas socialsekreterare
Personalen på Spink ger placeringsstöd till socialsekreterarna i socialförvaltningarna och Förvaltningen för funktionsstöd vid placering i:
-
hem för vård och boende (HVB)
-
insats i upphandlad öppenvårdsverksamhet
-
konsulentstödd familjehemsvård
-
korttidsboende för personer med funktionsnedsättning
-
korttidsvistelse för personer med funktionsnedsättning,
-
nödbiståndsboende
-
skyddat boende
-
socialt boende med stöd
-
stödboende
Målgrupperna för insatserna som Spink arbetar med är barn, unga, familjer och vuxna personer med och utan funktionsnedsättning.
Så fungerar det
-
Vid behov av insats fyller placerande socialsekreterare i Spinks placeringsformulär.
-
Placeringshandläggare på Spink tar emot förfrågan och matchar brukarens behov med lämplig utförare. I första hand används utförare i stadens egen regi och leverantörer som har ramavtal med staden.
-
Placeringshandläggaren på Spink sänder rekommendation/er på möjliga leverantörer till socialsekreteraren.
-
Socialsekreteraren kontaktar möjliga leverantörer och ansvarar för valet av leverantör.
Spinks syfte och uppdrag
Göteborgs Stad har ungefär 1000 leverantörer av insatser som rör individ- och familjeomsorg samt funktionsstöd, exempelvis HVB, boende med stöd och korttidsboende för personer med funktionsnedsättningar.
Det övergripande syftet med Spink är att varje brukare ska erbjudas rätt insats till rätt kostnad. Spinks arbete ska kvalitetssäkra förvaltningarnas placerings- och inköpsprocess avseende köp av vård, boende och omsorg. Genom systematisk uppföljning av leverantörer arbetar Spink för att motverka välfärdsbrott och verkar för sund konkurrens. Spinks samlade kunskap om målgrupper, metoder och leverantörer bidrar till en ändamålsenlig och kostnadseffektiv behovsförsörjning inom Göteborgs Stad.
Kontakta Spink
Har du synpunkter eller frågor om Spink så kan du kontakta oss
Besöksadress
Stora Badhusgatan 12
Postadress
Box 16
421 21 Västra Frölunda