Så fungerar inköp och upphandling i Göteborgs Stad
Det offentliga som kund
Alla företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster på lika villkor, med offentlig sektor som kund. Därför ska offentliga avtal följa de lagar och principer som reglerar på vilket sätt det offentliga ska göra sina inköp. Som leverantör kan det vara bra att ha baskunskap om det regelverket.
Runt 40 procent av alla offentliga avtal i Sverige är så kallade ramavtal. Ramavtal tecknas om beställaren har ett återkommande behov av en vara eller tjänst, som upphandlas ofta, i stor omfattning eller som uppgår till stora värden.
När ramavtal finns för en vara eller tjänst behöver myndigheten inte göra en ny upphandling varje gång behov av varan eller tjänsten finns, utan kan beställa från ramavtalet. Ramavtalet avgör vad och av vem beställaren får handla under avtalstiden, som ofta löper under två till fyra år.
Läs mer om olika avtalsformer för offentliga avtal på Upphandlingsmyndigheten.
Göteborgs Stad som kund
Göteborgs Stad består av ett tjugotal förvaltningar och ett fyrtiotal bolag. Var och en av dessa organisationer bestämmer över sin egen ekonomi och gör sina egna inköp. För dig som leverantör innebär det att Göteborgs Stad inte är en kund utan många. Du kan ha olika avtal med olika förvaltningar och bolag parallellt. Tillsammans står de lokala avtalen för den största delen, cirka tre fjärdedelar, av Göteborgs Stads samlade inköp.
Läs mer om vilka upphandlingar som just nu annonseras av Göteborgs Stad och Göteborgsregionens kommuner och kommunalförbund på opic.com/upphandlingar.
Gemensamma avtal
Utöver lokala avtal som du kan ha tecknat med olika förvaltningar och bolag finns det gemensamma avtal som tecknats för hela Göteborgs Stad. Det är avtal som är tecknade av inköps- och upphandlingsförvaltningen i sin roll som inköpscentral.
Det gemensamma avtalen tecknas inom avtalsområden med regelbundna, större behov och det bedömts att den typen av avtal uppfyller behoven mest. Det kan till exempel vara inom livsmedel, kontorsmaterial eller möbler. Även andra kommuner och kommunalförbund i Göteborgsregionen kan ansluta sig de gemensamma avtalen.
Avtalsplan för gemensamma avtal
Här hittar du Göteborgs Stads avtalsplan för gemensamma avtal. I den ser du samtliga planerade upphandlingsstarter, annonserade upphandlingar och planerade avtalsstarter. Du ser också vilka avtalsområden som är öppna för samverkande kommuner och organisationer. Det vill säga där andra kommuner och organisationer i göteborgsregionen kan välja att använda avtalet.
Avtalsplan för gemensamma avtal i Göteborgs Stad (PDF)
Avtalsplan för gemensamma avtal i Göteborgs Stad (filtrerbar excelfil)
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om innehållet på den här sidan så kan du kontakta förvaltningen för inköp och upphandling.
Besöksadress
Magasinsgatan 18A
Postadress
Box 1111
405 23 Göteborg
Fler kontaktuppgifter
Göteborgs Stad har en decentraliserad organisation för inköp och upphandling. Har du frågor om lokala inköp och avtal, klicka på respektive förvaltning och bolag för kontaktuppgifter:
Kommunens organisation