Så fungerar inköp och upphandling i Göteborgs Stad
Det offentliga som kund
Alla företag ska kunna erbjuda sina varor och tjänster på lika villkor, med offentlig sektor som kund. Därför ska offentliga avtal följa de lagar och principer som reglerar på vilket sätt det offentliga ska göra sina inköp. Du som vill bli leverantör till offentlig sektor behöver ha baskunskap om det regelverket.
Runt 40 procent av alla offentliga avtal i Sverige är så kallade ramavtal. Ramavtal tecknas om beställaren har ett återkommande behov av en vara eller tjänst, som upphandlas ofta, i stor omfattning eller som uppgår till stora värden.
När ramavtal finns för en vara eller tjänst behöver myndigheten inte göra en ny upphandling varje gång behov av varan eller tjänsten finns, utan kan beställa från ramavtalet. Ramavtalet avgör vad och av vem beställaren får handla under avtalstiden, som ofta löper under två till fyra år.
Läs mer om olika avtalsformer för offentliga avtal på Upphandlingsmyndigheten.
Göteborgs Stad som kund
Göteborgs Stad består av ett tjugotal förvaltningar och ett fyrtiotal bolag. Var och en av dessa organisationer bestämmer över sin egen ekonomi och gör sina egna inköp. För dig som leverantör innebär det att Göteborgs Stad inte är en kund utan många. Du kan ha olika avtal med olika förvaltningar och bolag parallellt. Tillsammans står de lokala avtalen för den största delen, cirka tre fjärdedelar, av Göteborgs Stads samlade inköp.
Läs mer om vilka upphandlingar som just nu annonseras av Göteborgs Stad och Göteborgsregionens kommuner och kommunalförbund på Upphandlingar.nu.
Gemensamma avtal
Den sista fjärdedelen står våra gemensamma avtal för. Inköps- och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad, ser till att det finns gemensamma avtal för de varor och tjänster som kommunens många verksamheter behöver. Det kan till exempel vara livsmedel, kontorsmaterial och möbler. Även andra kommuner och kommunalförbund i Göteborgsregionen kan ansluta sig de gemensamma avtalen.
Här hittar du Göteborgs Stads planerade gemensamma upphandlingar.
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om innehållet på den här sidan så kan du kontakta förvaltningen för inköp och upphandling.
Besöksadress
Magasinsgatan 18A
Postadress
Box 1111
405 23 Göteborg