Ekologisk hållbarhet i upphandlingar
Så påverkar våra inköp klimatet
Hållbarhetskrav
De krav och villkor som Göteborgs Stad ställer i upphandlingar kan grundas i politiska beslut, styrande dokument eller riktlinjer för staden. Beroende på vilken påverkan varorna eller tjänsterna har på miljö eller människor anpassas villkoren.
Göteborgs Stad tillämpar alltid gällande lagar och förordningar och följer Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier.
Vi ställer krav inom miljö, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet.
Miljöspendanalys
Klimatpåverkan från Göteborgs Stad inköp ska minska med 90% från år 2020 till 2030. Göteborgs Stad har tagit fram två så kallade miljöspendanalyser för att analysera våra gemensamma inköps klimatpåverkan.
För att få fram ett utgångsvärde för klimatpåverkan från inköp år 2020 är användes metoden miljöspendanalys. Miljöspendanalysen utgår från en spendanalys där man kartlägger en organisations inköp, exempelvis vad som köpts in, för hur mycket och från vilka.
Det som kallas "spend" i det fallet är utbetalningarna till leverantörer. Med "miljöspend" kan vi istället få en indikation på vilken klimatpåverkan inköpen har. Nu finns en uppföljning på den första miljöspendanalysen som du hittar här nedanför.
Göteborgs Stad köpte in varor och tjänster för totalt 27,4 miljarder kronor år 2022 och 29,5 miljarder kronor år 2023. Beräkningen visar att klimatpåverkan var 367 000 ton koldioxidekvivalenter år 2022 och 389 000 ton koldioxidekvivalenter år 2023. Koldioxidekvivalenter är ett mått som används för utsläpp av växthusgaser. Det motsvarar cirka 0,61 ton koldioxidekvivalenter per invånare.
Fordon och transporter
I Göteborgs Stads miljö- och klimatprogram finns målet att utsläpp av växthusgaser från transporter i Göteborg ska minska med minst 90 procent till år 2030 jämfört med år 2010. Dessutom antog staden 2019 Fossilfritt Sveriges transportutmaning som syftar till att senast 2030 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter.
Krav på fordon ställs idag inom två huvudområden: avtal för olika transporttjänster och transportintensiva avtal, det vill säga ett varu- eller tjänsteområde som kräver mycket transporter men där transporten inte är den huvudsakliga tjänsten.
I flera upphandlingar ställs krav enligt Gemensamma miljökrav för fordon vid entreprenader, som tagits fram i samverkan mellan Göteborg, Stockholm, Malmö och Trafikverket.
Kemikalier
Det finns tusentals kemikalier i de produkter vi använder. I Göteborgs Stads upphandlingar ställs kemikaliekrav för att uppfylla lokala miljömål för giftfri miljö. I första hand prioriteras barns vardag. Fokus ligger på att byta ut de farligaste ämnena, så kallade utfasningsämnen, men även vissa riskminskningsämnen.
När det gäller innehåll av farliga kemikalier och mikroplaster kan Göteborgs Stad behöva ställa långtgående krav inom vissa områden, exempelvis byggprodukter, möbler och lek och hobbymaterial. Det görs med stöd av Upphandlingsmyndighetens kravpaket för giftfri förskola, miljömärkningar som Svanen, Bra miljöval och EU Ecolabel eller motsvarande.
Cirkulär ekonomi och minskat avfall
Att minska avfallsmängderna och att få ett mer cirkulärt flöde av resurser i samhället får goda effekter på klimatet och andra miljöområden. Göteborgs Stad arbetar för mer cirkularitet och minskad resursförbrukning i våra avtal. Till exempel har vi ställt krav för att underlätta återbruk i avtalen för möbler, vi lägger till produkter för flergångsbruk och ser över avtal med engångsartiklar.
Märkning av varor
Göteborgs Stad vill göra det enkelt för stadens anställda att välja miljövänliga alternativ när de köper varor från stadens gemensamma avtal. Du hittar miljövänliga produkter med märkning i Göteborgs Stads e-handelssystem Proceedo.
Tidigare miljöspendanalyser
-
Miljöspendanalys för 2020
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om innehållet på den här sidan så kan du kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen.
Besöksadress
Magasinsgatan 18APostadress
405 23 Göteborg