Lagar och regler inom upphandling
Därför finns upphandlingslagar
Syftet med upphandlingslagarna är att upphandlande myndigheter på bästa sätt ska använda de offentliga medlen och att leverantörer ska få möjlighet att tävla på lika villkor. Lagarna grundar sig på de EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling.
De fem EU-rättsliga principerna
Principen om icke-diskriminering
Icke-diskrimineringsprincipen innebär att det är förbjudet att diskriminera leverantörer på grund av nationalitet. Den upphandlande myndigheten eller enheten får inte ställa krav som bara svenska leverantörer känner till eller kan klara av att uppfylla. Det gäller även om organisationen inte förväntar sig anbud av några utländska leverantörer. Lokala leverantörer får inte ges företräde.
Principen om likabehandling
Likabehandlingsprincipen innebär att leverantörer i lika situationer ska behandlas lika. Alla leverantörer ska exempelvis få samma information vid samma tillfälle. Ytterligare ett exempel är att det inte går att acceptera ett anbud som lämnats in för sent, eftersom samma regler och tidsfrister ska gälla alla.
Principen betyder också att leverantörer i olika situationer ska behandlas olika. Till exempel kan leverantörer behöva visa på olika sätt att de kan leverera det som ska upphandlas. Undantag från huvudregeln om likabehandling är endast möjliga om det finns sakliga skäl för det.
Proportionalitetsprincipen
Med principen om proportionalitet menas att kraven, kriterierna och villkoren i upphandlingen ska vara rimliga i förhållande till det som upphandlas. Kraven ska vara både lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet med upphandlingen. Om det finns flera alternativ bör den upphandlande myndigheten eller enheten välja det alternativ som är minst belastande för leverantörerna.
Principen om öppenhet
Öppenhetsprincipen (transparensprincipen) innebär att en upphandlande myndighet eller enhet ska agera på ett öppet sätt. Det handlar exempelvis om att inte hemlighålla uppgifter om upphandlingen.
Upphandlingsdokumenten ska vara förutsägbara, det vill säga klart och tydligt formulerade och innehålla samtliga krav som ställs. De ska ha information om hur upphandlingen kommer att genomföras. På så sätt blir det tydligt för leverantörerna på vilka grunder kontrakt kommer att tilldelas. Principen syftar huvudsakligen till att garantera att det inte förekommer någon risk för favorisering eller godtycke från den upphandlande myndighetens eller enhetens sida.
Principen om ömsesidigt erkännande
Principen om ömsesidigt erkännande innebär att bevis, så som intyg och certifikat, som har utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter ska gälla också i övriga EU- och EES-länder.
Upphandlingslagstiftningens fem lagar
Den svenska upphandlingslagstiftningen innehåller fem lagar:
- Lagen om offentlig upphandling (LOU)
- Lagen om upphandling inom försörjningssektorn (LUF)
- Lagen om upphandling av koncessioner (LUK)
- Lagen om upphandling inom försvars- och säkerhetsområdet.
- Lagen om valfrihetssystem (LOV)
Valfrihetssystem för hemtjänst
Göteborgs Stad har tagit beslut om att införa valfrihetssystem för hemtjänst. Valfrihetssystemet innebär att de som har hemtjänst får möjlighet att välja vilken utförare som ska leverera tjänsten. Det är frivilligt för kommuner att införa valfrihetssystem.
Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen
Besöksadress
Magasinsgatan 18A
Postadress
Box 1111
405 23 Göteborg