Ansök om tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
Hur länge gäller tillståndet?
Ett tillfälligt serveringstillstånd varar under en begränsad tid eller vid ett enstaka tillfälle. Tillståndet gäller bara för den juridiska personen och för den mark, lokal eller det område som står i beslutet.
Om arrangemanget, exempelvis festivalen, flyttas, gäller inte tillståndet längre. Du måste då ansöka om ett nytt tillstånd.
Om du redan har ett serveringstillstånd
Du måste söka oavsett om du har ett tillstånd sedan tidigare eller inte. Du kan till exempel vara etablerad krögare som vid en festival vill servera alkohol på en annan plats än din restaurang.
Vem kan söka?
Du ansöker om serveringstillstånd i din juridiska person, till exempel ett aktiebolag eller ett handelsbolag. Du kan också ansöka om tillstånd i din enskilda firma eller som förening.
Du ska visa att du är lämplig
I alkohollagen ställs många och tydliga krav på dig som söker serveringstillstånd. Du måste visa att du är lämplig att servera alkohol. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi, inte har ett brottsligt förflutet och att du kan visa att du har tillräckliga kunskaper i alkohollagen.
Läs mer om det på sidan Kunskapsprov för serveringstillstånd
Så här gör du för att ansöka om serveringstillståndet
-
1
Läs det här innan du ansöker
Ju bättre du förbereder din ansökan, desto snabbare får du ett beslut.
Läs på sidan Kunskapsprov för serveringstillstånd för att se vad som krävs av dig som ansvarig.
-
2
Sök i god tid och skicka med alla handlingar
Alla ärenden är olika och därför kan vi inte på förhand säga hur lång tid just ditt ärende kommer att ta.
Detta kan du göra för att vår handläggning ska ta gå så fort som möjligt:
- Förbered dig genom att läsa på vilka handlingar som du behöver skicka med,
- Ta fram handlingarna så att du kan skicka med dem när du fyller i ansökan,
- Ansök i god tid!
-
3
Förbered bilagorna
Förbered dig genom att ta fram de handlingar som krävs. Du kan bifoga dem som bilagor i e-tjänsten. Vilka handlingar det gäller ser du här:
Anvisning till ansökan om tillfälligt tillstånd för servering av alkoholdrycker till allmänheten
Tänk på: Du kan inte bifoga flera filer som heter likadant i e-tjänsten. Varje fil måste ha ett eget unikt namn. Om du försöker att skicka in två bilagor med samma namn finns en risk att dessa bilagor inte kommer med din ansökan korrekt.
-
4
Fyll i ansökan
Ansök på webben
Du kan använda e-tjänsten Ansökan om serveringstillstånd med eller utan e-legitimation.
I e-tjänsten kan du välja bland flera olika serveringstillstånd. Välj då alternativet Tillfälligt tillstånd. Du får sedan möjlighet att ange om serveringen gäller för allmänheten eller ett slutet sällskap.
Var noggrann när du fyller i formuläret. Kontrollera att du fyllt i allt rätt innan du skickar in det.
Ansökan om serveringstillstånd
Behöver du blankett istället?
Behöver du ansöka via blankett, hör av dig till miljöförvaltningen via e-post: miljoforvaltningen@
miljo.goteborg.se -
5
När du skickat in din ansökan
När du skickat in formuläret får du en bekräftelse på att din ansökan registrerats hos kommunens tillståndsenhet. Därefter får du reda på vilken handläggare du får. Handläggaren utreder din ansökan för att se om du uppfyller de krav som finns för att få tillståndet, och tar kontakt med dig om det behövs kompletteringar.
Faktura på avgiften
Du kommer även att få en faktura på den avgift du ska betala för att kommunen handlägger ditt ärende. På sidan Avgifter för serveringstillstånd kan du se vad det kostar att ansöka om olika sorters serveringstillstånd.
Kontakta tillståndsenheten
Har du synpunkter eller frågor kring det här serveringstillståndet? Kontakta tillståndsenheten på miljöförvaltningen via telefon eller genom att boka ett möte med din handläggare.
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg