Så här ansöker du om VA-anslutning
Här får du reda på hur du ska göra för att ansluta din fastighet till Göteborgs kommunala vatten och avlopp. Du får veta vad du behöver för att kunna ansöka, hur du ansöker och hur vi behandlar din ansökan.
Du kan ansluta till dricksvatten och spillvatten, och ofta även dagvatten
Beroende på var du bor i staden kan du ansluta dig till antingen kombinationen av dricksvatten och spillvatten, eller kombinationen dricksvatten, spillvatten och dagvatten. I vissa delar av Göteborg, främst i ytterområdena, går det inte att ansluta sin fastighet till dagvattennätet.
Dricksvatten är rent vatten som har passerat och beretts i ett vattenverk och är klassat som ett livsmedel. Spillvatten är använt vatten från till exempel toa, dusch, disk och tvätt. Dagvatten är det regn, snö och hagel som rinner av vägar, parkeringsplatser och tak.
Sammanfattning av vad du som fastighetsägare bör veta om hur dagvatten ska kopplas
Det här behöver du veta innan du ansöker om anslutning till VA-nätet
Kontakta Kretslopp och vattens kundservice
Öppettider
Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Besöksadress
Gamlestadsvägen 317
[{
"type":"Feature",
"geometry":{
"type":"Point",
"coordinates":[12.011742272127824,57.75619903235914]
},
"properties":{
"title":"Förvaltningen Kretslopp och vattens kundservice",
"content":"Gamlestadsvägen 317"
}
}]
Postadress
Box 123
424 23 Angered