Till sidans huvudinnehåll

Så här ansöker du om VA-anslutning

Här får du reda på hur du ska göra för att ansluta din fastighet till Göteborgs kommunala vatten och avlopp. Du får veta vad du behöver för att kunna ansöka, hur du ansöker och hur vi behandlar din ansökan.

Du kan ansluta till dricksvatten och spillvatten, och ofta även dagvatten

Beroende på var du bor i staden kan du ansluta dig till antingen kombinationen av dricksvatten och spillvatten, eller kombinationen dricksvatten, spillvatten och dagvatten. I vissa delar av Göteborg, främst i ytterområdena, går det inte att ansluta sin fastighet till dagvattennätet.

Dricksvatten  är rent vatten som har passerat och beretts i ett vattenverk och är klassat som ett livsmedel.  Spillvatten  är använt vatten från till exempel toa, dusch, disk och tvätt.  Dagvatten  är det regn, snö och hagel som rinner av vägar, parkeringsplatser och tak.

Sammanfattning av vad du som fastighetsägare bör veta om hur dagvatten ska kopplas

Det här behöver du veta innan du ansöker om anslutning till VA-nätet


Kontakta Kretslopp och vattens kundservice

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 27 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.011742272127824,57.75619903235914] }, "properties":{ "title":"Förvaltningen Kretslopp och vattens kundservice", "content":"Gamlestadsvägen 317" } }]

Postadress

Box 123
424 23 Angered

${loading}