Som företagare är du skyldig att känna till vilka lagar och regler som gäller för avfallshantering. Här hittar du bland annat avfallsförordningen, våra lokala avfallsföreskrifter och miljöbalken.
Du som fastighetsägare har ansvar för att avfallshanteringen fungerar och för att hyresgästerna vet hur de ska handskas med sina sopor. God service, sortering, ordning och reda, och tydlig information är förutsättningar för god avfallshantering i flerbostadshus. 1 januari 2024 blev det obligatoriskt att se till att hushåll och verksamheter kan sortera ut sitt matavfall.
När en verksamhet, såsom ett företag eller en offentlig
verksamhet, har gemensamma kärl för förpackningsinsamling med lägenheter i ett
hyreshus eller i en bostadsrättsförening kallas det för samlokaliserad
verksamhet. För dessa gäller särskilda regler och krav på att anmäla detta till Kretslopp och vatten.
Kommunen har ansvar för att samla in förpackningsavfall i specialbostäder som äldreboenden, gruppbostäder och studentbostäder i korridor. Här hittar du en lista över
vilka boenden som räknas som specialbostäder och vilka som räknas som en annan
boendeform.
Om du eller din verksamhet har behov av att undantas från kravet på att sortera ut bioavfall kan du söka en dispens, det vill säga undantag från regeln, hos miljöförvaltningen. Miljöförvaltningen kan bevilja dispens i de fall utsortering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
Om din verksamhet har behov av att undantas från kraven på att skilja förpackningar från sitt innehåll kan du söka dispens, det vill säga undantag från regeln. Du lämnar din ansökan till miljöförvaltningen som kan bevilja dispens i de fall en separering inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna. På denna sida kan du läsa mer om hur du går till väga för att söka dispens.