Till sidans huvudinnehåll

Upphandling av civilsamhällets organisationer

Göteborgs Stad köper både varor och tjänster. De flesta av stadens leverantörer är små och medelstora företag. Här ingår också civilsamhällets organisationer. Det finns flera olika sorters upphandlingsformer som staden arbetar med, direktupphandling, reserverad upphandling och ramavtalsupphandlingar.

Vad innebär det att bli upphandlad av Göteborgs Stad?

När en upphandling görs så är det staden som sätter villkoren, vad man vill ha levererat, när och hur. Om en organisation från civilsamhället blir upphandlad att leverera en tjänst eller vara finns också vissa krav listade i upphandlingen som man behöver förhålla sig till. I en upphandling ska staden välja den man bedömer kan leverera bästa tjänsten utifrån ett antal kriterier för bäst pris.

Om er organisation har något ni vill sälja till Göteborgs Stad behöver ni ta kontakt med de förvaltningar och bolag som ni tror har behov av det ni vill sälja.

Ni kan också hålla utkik på https://www.upphandlingar.nu/ för att se vilka upphandlingar i Göteborgs Stad som ligger ute just nu.

Vad är skillnaden på upphandling, bidrag och idéburet offentligt partnerskap?

Den grundläggande skillnaden mellan upphandling och bidrag är att i upphandling finns ett behov av en vara eller tjänst och för att skaffa det finns regler som staden behöver förhålla sig till. Till exempel ska i regel en konkurrensutsättning ske. I konkurrensutsättningen ställer staden krav på den säljande parten och upphandlingsföremålet, alltså det som ska köpas. Staden kräver motprestation i en upphandling och om den säljande parten inte levererar enligt avtal kan staden kräva den säljande parten på vite.

Bidrag ska beviljas, i princip, utan att den offentliga parten kräver motprestation. Att begära uppföljning/redovisning i ett bidrag är inte en motprestation. Viteskrav finns inte i bidragsrelationen och inte heller i IOP-relationen. Däremot kan man göra återkrav av ett bidrag om det inte använts till det som det beviljades till.

Kort information om olika upphandlingsformer

Direktupphandling – litet och enkelt

Mindre varor och tjänster köps ofta av staden genom direktupphandling. Direktupphandlingar görs direkt av de verksamheter i staden som behöver en vara eller en tjänst som inte finns på ramavtal, och som understiger gällande direktupphandlingsgränser. Beroende på vad kostnaden är för det som ska köpas behöver Göteborgs Stad agera på lite olika sätt.

Om kostnaden överstiger 50 000 kronor ska staden göra en konkurrensutsättning och då ska ni som potentiell leverantör på förfrågan skicka en skriftlig offert. För köp av varor och tjänster som kostar mindre än 50 000 kronor är stadens förfarande mindre formellt, men även då bör Göteborgs Stad göra en prisjämförelse mellan olika leverantörer. I de fallen behöver ni svara på en prisförfrågan på det sätt som bestäms av den köpande parten.

Reserverade upphandlingar

Reserverade upphandlingar är till för att organisationer och företag som tar en viss sorts samhällsansvar ska kunna ges positiv särbehandling. Det finns tre huvudsakliga typer av reserverade upphandlingar;

  1. För ökad sysselsättning.
    Mer information finns på upphandlingsmyndighetens hemsida: Regler om reserverad upphandling för ökad sysselsättning
  2. För organisationer som uppfyller vissa krav
    Mer information finns på: upphandlingsmyndighetens hemsida: Reserverad upphandling för vissa tjänster enligt bilaga 2
  3. För idéburna organisationer.
    Mer information finns på upphandlingsmyndighetens hemsida: Reserverad upphandling för vissa tjänster enligt bilaga 2 (scrolla nedåt på sidan)

Reserverade upphandlingar annonseras som vanliga upphandlingar och ni som organisation svarar på dem med ett anbud.

Mer information om reserverad upphandling hittar ni under ingången Upphandling och inköp eller genom att mejla kundservice@ink.goteborg.se.

Upphandlingar och ramavtalsupphandlingar

Respektive förvaltning och bolag i Göteborgs Stad gör egna upphandlingar av olika typer och storlek. Men där det finns gemensamma behov hos flera av stadens förvaltningar och bolag, av samma varor och tjänster, ansvar Inköps- och upphandlingsförvaltningen för att upphandla ramavtal som hela staden kan beställa ifrån.

Mer information om Göteborgs Stads upphandlingar och de gemensamma ramavtalen hittar under ingången Upphandling och inköp.

Kontakta Samverkan med civilsamhället

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Gårdavägen 2

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.9909584919525,57.7045857860678] }, "properties":{ "title":"Förenings- och organisationsstöd inom det sociala området och samverkansfrågor", "content":"Gårdavägen 2" } }]

Postadress

Box 5293
402 25 Göteborg

${loading}