Till sidans huvudinnehåll

Så använder du e-tjänsten för att söka föreningsbidrag och kulturstöd

I Göteborgs Stad finns många typer av bidrag och stöd till föreningar, organisationer och kulturaktörer. Här får du veta hur du gör för att använda vår e-tjänst för att söka.

Vet du redan hur e-tjänsten fungerar?

Logga in i e-tjänsten i direkt:

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Söka föreningsbidrag och kulturstöd

Du söker alla Göteborgs Stads föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten för bokning och bidrag. 

På sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar kan du läsa om alla bidrag och stöd som finns att söka. 

Redovisa föreningsbidrag och kulturstöd

Du redovisar alla sökta föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten. Du får information via e-post när det är dags att redovisa.

Läs vad som gäller för respektive bidrag på sidan Kulturstöd och bidrag till föreningar.

Få en introduktion i e-tjänsten

Introduktionsfilm

Om du vill få en övergripande bild av hur e-tjänsten fungerar finns en kort film som beskriver de viktigaste funktionerna och flikarna.

Manual: Kom igång i e-tjänsten

I Kom igång-manualen får du veta hur du gör för att logga in, skapar ett konto och blir representant för en organisation.

Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Så loggar du in och skapar ett konto

Du loggar in i e-tjänsten med e-legitimation, så som Bank-ID. När du loggar in första gången registreras du som användare automatiskt, men du måste komplettera dina kunduppgifter.

Även du som hade ett konto på bok.goteborg.se loggar in med e-legitimation i den nya e-tjänsten. Du kan inte logga in med dina gamla inloggningsuppgifter. Dina kunduppgifter från bok.goteborg.se kan ha följt med, men du behöver se över att allt stämmer första gången du loggar in.

För dig som saknar e-legitimation finns möjlighet att ansöka om ett konto där du loggar in med användarnamn och lösenord.  Läs mer i manualen: Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Logga in i e-tjänsten för bokning och bidrag

Om du representerar en organisation

I den nya e-tjänsten kan du vara inloggad både som privatperson och som organisationsrepresentant. Du loggar alltid in som privatperson, och byter sedan roll i systemet. Du byter användarroll genom att klicka på ditt namn längst upp på sidan och välja rätt roll.  Tänk på att alltid kontrollera att du är inloggad med rätt roll. 

För att kunna söka bidrag eller boka en lokal för en organisation måste du vara inlagd som kontaktperson för er organisation. Det kan hända att rollen följt med från den gamla e-tjänsten.  Om du inte ser din organisationsroll behöver kassör, ordförande eller administratör i organisationen lägga till dig som kontaktperson genom att söka upp dig i systemet. De behöver då ditt personnummer.

Om du inte vet vem i er organisation som är kontaktperson eller om nuvarande kontaktperson inte kan hjälpa till, kontakta förvaltningen som du brukar ha kontakt med eller som ansvarar för det bidrag eller stöd du vill söka: Kontakta förenings- och kulturstödet

Om din organisation inte finns i e-tjänsten behöver du börja med att skapa organisationen. Instruktioner hur du gör det och hur ni lägger till kontaktpersoner finns i manualen. 

Kom igång med e-tjänsten för bokning och bidrag

Manual: Söka föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten

När du loggat in i e-tjänsten, kompletterat dina kunduppgifter och registrerat dig som organisationsrepresentant (om det är första gången du ska söka för en organisation) är du redo att söka. Manualen för att söka föreningsbidrag och kulturstöd beskriver på en övergripande nivå hur det fungerar i e-tjänsten. I många fall finns det konkreta manualer eller guider som beskriver hur du gör för att söka ett specifikt bidrag eller stöd.

Manual: Söka föreningsbidrag och kulturstöd i e-tjänsten

Frågor och svar

Jag kan inte logga in, vart ska jag vända mig?

Kontrollera först att du försöker logga in med bank-id och inte dina gamla inloggningsuppgifter från bok.goteborg.se. Det är också bra att veta att e-tjänsten endast fungerar i webbläsarna Edge och Chrome. Vi rekommenderar dig att inte använda Safari i dagsläget.

Om du fortfarande har problem med att logga in finns länk till IT-support på inloggningssidan på bokningochbidrag.goteborg.se.

Om din fråga gäller specifika bidrag och ansökningar, kontakta ansvarig förvaltning: Kontakta förenings- och kulturstödet.

Jag har loggat in i e-tjänsten men hittar inte min organisation. Vad ska jag göra?

Att du inte hittar organisationen kan bero på flera saker:

  • Om du inte är kopplad till organisationen i e-tjänsten så kan du troligtvis inte hitta den vid en sökning. Organisationen måste aktivt välja att publicera sin information för att den ska synas.
  • Om du är ny representant för organisationen eller om din roll inte följt med från gamla e-tjänsten behöver du bli tillagd som kontaktperson för organisationen. Kontakta de personer som är inlagda som ordförande/kassör/administratör och be dem lägga till dig som kontaktperson.
  • Om du är osäker på om organisationen är registrerad i nya e-tjänsten kan du prova att registrera den på nytt. Det gör du genom att klicka på Registrera organisation på e-tjänsten startsida (efter att du loggat in). Om organisationsnumret redan finns registrerat får du ett felmeddelande.
  • Om organisationen är registrerad i e-tjänsten men du inte vet vem i er organisation som är kontaktperson, kontakta förvaltningen som du brukar ha kontakt med eller som ansvarar för det bidrag eller stöd du vill söka: Kontakta förenings- och kulturstödet.

Hur gör vi för att göra vår organisation synlig för alla användare i e-tjänsten?

Alla organisationer måste aktivt själva välja att publicera organisationen i e-tjänsten för att den ska synas för alla användare. För att publicera organisationen loggar du in som organisationsrepresentant, klickar på Min förening och sen Ändra förening. Där kryssar ni i rutan vid Publicerad och avslutar med att klicka på Spara.

Jag är inlagd som representant för en organisation som jag inte längre representerar. Hur tar jag bort min roll som kontaktperson?

Du kan själv gå in i e-tjänsten och ta bort dig själv som kontaktperson för organisationen. Det gör du genom att logga in, byta till din organisationsroll och sedan klicka på Min förening/Mitt företag. Därefter väljer du Kontaktpersoner och klickar på papperskorgssymbolen vid ditt namn. Om du är organisationens enda kontaktperson rekommenderar vi att du först tillsätter en ny ordförande, kassör eller administratör då det är viktigt att någon har behörighet till organisationen i e-tjänsten.


Kontakta förenings- och kulturstödet

Har du synpunkter eller frågor så kan du kontakta den förvaltning som hanterar det bidrag eller det stöd du har frågor om.

${loading}