Ansök om färdtjänst

Teckenspråksfilm på denna sida

Färdtjänst är en anpassad typ av kollektivtrafik som finns till för dig som har svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer. Färdtjänst kan vara aktuellt för alla, oavsett ålder. För att åka färdtjänst måste du ha ett färdtjänsttillstånd. Här får du reda på hur du gör för att ansöka om ett sådant.

Trafikkontoret informerar om personuppgiftsincident – för dig som använder färdtjänst

29 augusti 2022

Vi på trafikkontoret har upptäckt att uppgifter om dig som använder färdtjänst har varit tillgängliga för fler personer än som varit behöriga att se dem. Det beror på felaktiga behörigheter i ett av våra fakturasystem. Vi har själva gjort en anmälan till integritetsskyddsmyndigheten, som är ansvarig tillsynsmyndighet i den här typen av frågor.

Här kan du läsa mer om incidenten.

Innan du ansöker om färdtjänst kan du som vill läsa mer om vad färdtjänst är i broschyren Vad är färdtjänst?.

Information och regler

Det är handläggarna på serviceresor som beslutar vem som kan få färdtjänst. I normalfallet får du svar på din ansökan inom fem veckor. Läs mer om hur vi hanterar din ansökan här.

För att kunna få färdtjänst i Göteborg krävs:

  • att du har stora svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.
  • att du har en funktionsnedsättning som varar minst tre månader (enligt en läkares bedömning).
  • att du är folkbokförd i Göteborgs kommun.

Färdtjänsttillstånd

Lagar och regler

Så här gör du

  1. Fyll i ansökningsblanketten

    För att ansöka om färdtjänst ska du fylla i vår ansökningsblankett och skicka till oss på serviceresor (adressen finns på ansökningsblanketten). I normalfallet får du svar på din ansökan inom fem veckor. Vi skickar ingen bekräftelse på att din ansökan har kommit till oss. 

    Första gången du ansöker om färdtjänst ska du skicka med ett läkarutlåtande där en läkare beskriver dina medicinska problem samt ställer en diagnos.

    Ansökan Färdtjänst
    Blankett för läkarutlåtande

  2. Samtal med en tillståndshandläggare

    För att få ett så bra underlag för beslutet som möjligt vill vi oftast komma i kontakt med dig personligen, antingen via telefon, besök hos oss eller hemma hos dig. Besöket tar cirka en halvtimme. Behöver du tolkhjälp så ordnar vi det. Vid samtalet berättar vi också om hur färdtjänst och kollektivtrafik fungerar där du bor.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Tee hakemus kuljetuspalveluun