Beställ bygglovhandlingar

I vårt digitala arkiv har vi ritningar över byggnader inom Göteborg. Ritningarna har inkommit som underlag i bygglovsärenden och kallas därför samlat för bygglovhandlingar. Söker du handlingar i ett pågående bygglov eller bygglov avslutat under 2018 eller senare är du istället välkommen att vända dig till stadsbyggnadskontorets kundservice.

Information

Våra bygglovhandlingar

Vårt bygglovarkiv har Sveriges största bygglovdatabas med över två miljoner bygglovhandlingar. De äldsta är från mitten av 1800-talet. Här kan du bland annat hitta plan- och fasadritningar, situationsplaner och konstruktionsritningar.

Ungefär 90 procent av våra bygglovhandlingar är digitala. De handlingar som inte finns digitalt är främst brandskyddsdokumentation, slutbevis, geotekniska undersökningar och konstruktionsberäkningar.

Pågående ärende eller ärende avslutat under 2018 eller senare finns inte heller med i bygglovarkivet.

Så här fungerar E-tjänsten

Både privatpersoner och företag kan beställa bygglovhandlingar via vår e-tjänst. Vid en beställning gör vi inget urval bland handlingstyper (ritningar, beslut etc.) utan vi levererar de handlingar som finns på fastigheten, efter en prövning/sekretessbedömning.

De bevarade handlingarna är sorterade per fastighet och därefter per ärende och ordnas i mappar sorterade i tidsföljd. Om du beställer bygglovhandlingar på mer än en fastighetsbeteckning placeras varje fastighets ärendehistorik i en egen mapp.

Leverans och kostnad

En beställning behandlas inom fem arbetsdagar. Beställningarna behandlas i turordning. Vid stora eller svåra beställningar kan det ta längre tid, vi meddelar då dig. Från och med den 1 juli 2018 gäller en ny taxa vilket innebär att i normalfallet är handlingarna kostnadsfria, men vid större beställningar tas en kostnad ut enligt taxan. Vi kommer då att kontakta dig.

Fr.o.m. 2020 går vi över till att leverera filerna via vår egen fillagringstjänst. När din beställning är gjord får du ett mejl med en länk. Via länken kan du sedan ladda ner en zippad mapp med de begärda handlingarna.

Dina personuppgifter

När du skickar e-post, beställer informationsmaterial, lämnar en synpunkt eller en fråga via vårt e-postformulär eller använder en e-tjänst, lagras dina personuppgifter för att Göteborgs Stad ska kunna nå dig. Läs mer om hur Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter. Har du frågor eller invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på telefon 031-365 00 00 eller via e-post: sbk@sbk.goteborg.se.

Beställ bygglovhandlingar

För att göra en beställning behöver du veta gatuadressen till den eller de fastigheter beställningen gäller.

Du behöver också fastighetsbeteckningen på den eller de fastigheter beställningen gäller. Se bifogad pdf för hjälp att hitta från gatuadresser till fastighetsbeteckningar, pdf:en är sökbar (tryck Ctrl + F): Från gatuadresser till fastighetsbeteckning

Du kommer till beställningsformuläret genom att klicka nedan:

Beställ digitala handlingar på webben

Söker du handlingar i ett pågående ärende eller ärende avslutat 2018 eller senare är du istället välkommen att vända dig till stadsbyggnadskontorets kundservice.