Boka vägledning i bygg- och planfrågor

På stadsbyggnadskontorets kundservice kan du boka rådgivning med en kundhandläggare. Vi vägleder vi dig i bygg- och planfrågor.

Vid ett bokat besök kan vi exempelvis hjälpa dig med:

  • Information och vägledning inför bygglovsansökan
  • Läsa och tyda gällande planer (ej bedöma bestämmelser)
  • Frågor om attefallsåtgärder

Vid ett bokat besök kommer vi inte ta beslut eller göra tolkningar av bestämmelser och möjliga avvikelser. För att göra detta behöver vi alltid få in en ansökan som vi kan handlägga och därefter ta beslut. Ett beslut har du sedan alltid rätt att överklaga. Vi går inte heller in i pågående bygglovsärenden. Har du ett pågående bygglovsärende ska du alltid kontakta din handläggare för svar på dina frågor.

Vill du lämna handlingar eller behöver hjälp med att beställa underlag behöver du inte boka en tid utan kan komma under våra öppettider. Du är även alltid välkommen på förmiddagarna med dina frågor under vårt drop in.

Information och regler

När du skickar e-post, beställer informationsmaterial, lämnar en synpunkt eller en fråga via vårt e-postformulär eller använder en e-tjänst, lagras dina personuppgifter för att Göteborgs Stad ska kunna nå dig. Läs mer om hur Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter. Har du frågor eller invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på telefon 031-365 00 00 eller via e-post: sbk@sbk.goteborg.se.

Så här gör du

Både privatpersoner och företag kan boka tid för att träffa en kundhandläggare. Besöket är kostnadsfritt. Du behöver inte e-legitimation för att boka men du behöver uppge dina kontaktuppgifter för att vi ska kunna nå dig. Kan du inte komma avboka då tiden senast 48 timmar innan besöket genom ett mejl till kundservice@sbk.goteborg.se.

När du bokar, uppge din fastighetsbeteckning eller adress och beskriv din fråga så utförligt som möjligt så har vi bäst förutsättningar att förbereda oss. Har du underlag i form av enklare ritningar eller skisser kan du bifoga dem i bokningen.

Önskar du tala med en kundhandläggare på arabiska, kurdiska, persiska eller polska, ring kundservice så hjälper vi dig att boka en tid.

Här bokar du tid med en kundhandläggare

Här bokar du tid med en kundhandläggare